Gå til innhold

Beste innstillinger på eldre SCSI-disk

RS2000

Anbefalte innlegg

Har en gammel SCSI-disk fra IBM og jeg er usikker på hva alle jumperinnstillingene er. Hvilken innstilling av de nedenfor gir best ytelse?

1. Spare (50 pin) ID Bit 3 (For Wide)

2. ID Bit 2

3. ID Bit 1

4. ID Bit 0

5. Disable Auto Spin

6. SCSI Term On

7. Disable Unit ATTN

8. Spare

9. Auto Start Delay

10. Delay Start 6/12

11. Disable Parity

12. LED Out

Disken er koblet til en SCSI-kontroller fra ASUS (PCI-SC200).

Ut fra AIDA32 fikk jeg vite dette om disken: IBM DORS-32160 SCSI Disk Device (2 GB, 5400 RPM).

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en gammel SCSI-disk fra IBM og jeg er usikker på hva alle jumperinnstillingene er. Hvilken innstilling av de nedenfor gir best ytelse?

1.   Spare (50 pin) ID Bit 3 (For Wide)

2.   ID Bit 2

3.   ID Bit 1

4.   ID Bit 0

5.   Disable Auto Spin

6.   SCSI Term On

7.   Disable Unit ATTN

8.   Spare

9.   Auto Start Delay

10. Delay Start 6/12

11. Disable Parity

12. LED Out

Disken er koblet til en SCSI-kontroller fra ASUS (PCI-SC200).

Ut fra AIDA32 fikk jeg vite dette om disken: IBM DORS-32160 SCSI Disk Device (2 GB, 5400 RPM).

Takker for svar.  :)

5400rpm betyr treg søketid og lav transfer-rate. Sansynligvis er det 4 stk 0,5GB plater i disken noe som også betyr veldig lav transfer-rate.

Jeg tipper søketiden på den er omentrent 16-20ms (moderne ATA-disker har gjerne rundt 11-14ms) Transfer-raten er nok runst 3-8 MB/s ved lesing og halvparten av det ved skriving. (Moderne ATA-disker har ofte 35-65 MB/s ved lesing)

Jumper 1-4 er bare ID'en. Altså tilsvarende master/slave på ATA-disker bare at det kan være inntil 15 disker på SCSI og dermed må det være flere jumpere for å stille inn ID'en.

Jumper 5 og 7 vet jeg ikke

Jumper 6 er om disken er den siste på SCSI-kabelen eller ikke. (Den siste må termineres for å ikke få signalrefleks og dermed mer ustabile signaler og dårligere ytelse)

Jumper 8 har ingen funksjon

Jumper 9 og 10 utsetter spinup av disken til x sekunder etter PCU'en slåes på. I tilfelle man har mange disker er det ok å sette delay på noen for at ikke alle skal trekke max strøm fra PSU'en nøyaktig samtidig og dermed kjøre PSU'en i senk.

Jumper 11 slår av paritets-sjekk. (automatisk feil-korrigering på signalet som går i SCSI-kabelen)

Jumper 12 sier om du vil at HD-led'en på kabinettet/disken/kontrolleren skal lyse eller ikke når disken jobber.

Lenke til kommentar

Jumper 5: Slår av at disken spinner opp automatisk mao, du/scsi kortroller'n må requeste det.

Jumper 6: 50 pins SCSI busser termineres med jumper på siste ledd i kjeden, ny SCSI (LVD) termineres med en LVD-terminator på enden av kablen.

Jumper 7: Når dette er 'jumpet' så vil ikke disken sette status 'unit attention' hvis maskinen eller bussen resettes.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har også to eldre scsi disker i en eldre pc. Når jeg skulle ta den opp for å teste noe greier, oppdaget jeg at det stod scsi på en kontakt utenpå. Samtidig husket jeg at pappa sa for snart ti år siden at dette var en VELDIG bra PC. Hmmm...

Seff måtte jeg skru den opp. fant der en tom prosessorsocket (socket 5 eller 6 tror jeg - ingen som har en P90 å selge billig?), i tilleg til to meget scsi-utseende disker. Nappet ut allt som var av kabler for å komme til med min nyskjerrige nese - ikke lurt.

Fant til slutt ut at rød ledning i flatkabel betyr ledning 0. Ikke lett for meg som er vant til ting som bare passer en måte!

Det var en kabel som gikk mellom to scsi kontakter på hovedkortet. På veien gikk de innom diskene. Tror jeg har fått de i riktig rekkefølge, men kansje ikke på riktige kontakter... De er "numerert" (kontaktene altså - er ca. 5 av dem).

Resultat - win 95 finner ikke "D:" disken. Det står under boot at den finner disk 00.

Håper å få den i orden og opp å kjøre med Linux + få tak i en prosessor til :D:D:D

Hadde vært kult med en SMP...

Er en ATI Premmia GX P/90

En helt annen ting... Den prosessoren som stod i, hadde ingen spak på sokkelen????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...