Gå til innhold

bruke av bilder fra blad.

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som vet hvilke lover og regler som gjelder ved bruk av bilder fra et blad som ikke lengre er i produksjon? Jeg vil bruke noen screenshots fra et spill som er omtalt i et gammelt datablad jeg har liggende. Det skal brukes i en artikkel jeg skriver som skoleoppgave, men den skal behndles som en ekte artikkel.

Trenger raskt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Jeg mener at du kan bruke bildet i oppgaven din, om du merker dette som en faksimile. Og ikke som ditt eget verk! Selv om bladet er ute av produksjon, er det noen som sitter på rettighetene til bildet.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Lov om opphavsrett gjelder like mye for skoleoppgaver som for kommersielle foretak. :) Så det er ikke nødvendigvis trygt nok! I og med at det er en skoleoppgave, så antar jeg at den skal være formelt riktig? Og da kan det jo komme et trekk i karater for brudd på opphavsretten. :) Better be safe, than sorry.. ;)

Lenke til kommentar

Lov om opphavsrett gjelder like mye for skoleoppgaver som for kommersielle foretak. :) Så det er ikke nødvendigvis trygt nok! I og med at det er en skoleoppgave, så antar jeg at den skal være formelt riktig? Og da kan det jo komme et trekk i karater for brudd på opphavsretten. :) Better be safe, than sorry.. ;)

Det stemmer. Artikkelen skal kunne publiseres, selv om jeg i all sannsynlighet ikke kommer til å gjøre det. Jeg bare lurer på hvordan rettighetene er for screenshots. Er det det samme som for fotografier?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Her er et lite eksempel på screenshot/faksimile. Du kan også bruke en faksimile som hovedbilde i skoleoppgaven din. Den skal da være merket med «faksimile datablad blabla».

Jeg er ikke noen jurist, og jeg har veldig begrenset med erfaring med akkurat dette området. Men sunn fornuft bringer deg langt på vei. Mener at du ikke bryter noen kopirettigheter ved bruk av faksimile eller screenshot, så lenge dette er tydelig merket og har relevans til oppgaven din.

Tar du et screenshot, og fremstiller bildet/verket som ditt eget, er dette brudd på opphavsretten. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Her er et lite eksempel på screenshot/faksimile. Du kan også bruke en faksimile som hovedbilde i skoleoppgaven din. Den skal da være merket med «faksimile datablad blabla».

Jeg er ikke noen jurist, og jeg har veldig begrenset med erfaring med akkurat dette området. Men sunn fornuft bringer deg langt på vei. Mener at du ikke bryter noen kopirettigheter ved bruk av faksimile eller screenshot, så lenge dette er tydelig merket og har relevans til oppgaven din.

Tar du et screenshot, og fremstiller bildet/verket som ditt eget, er dette brudd på opphavsretten. :)

Hva med screenshots fra gameplayvideoer fra youtube. Blir det faksimile også?

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Du har en sitatrett fra alle offentlige verk:

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#22

"God skikk" er selvsagt en flytende betegnelse, men en faksimile fra et gammelt blad er helt ok. Husk at dette bladet i utgangspunktet heller ikke opphavsrett til bildet: de har også benyttet seg av sitatretten.

Se også de alminnelige bestemmelsene, som krever at verket ikke forandres og at kilde oppgis:

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#11

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Du har en sitatrett fra alle offentlige verk:

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#22

"God skikk" er selvsagt en flytende betegnelse, men en faksimile fra et gammelt blad er helt ok. Husk at dette bladet i utgangspunktet heller ikke opphavsrett til bildet: de har også benyttet seg av sitatretten.

Det står; "Med samme begrensning kan offentliggjort fotografisk verk mot vederlag gjengis også i kritisk eller vitenskapelig fremstilling av allmennopplysende karakter og i tilslutning til teksten i skrifter bestemt til bruk i opplæring." Det betyr vel at om jeg velger å bruke bildene må jeg betale en avgift til rettighetshaveren om annet ikke er avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...