fishlake Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Har drevet og masseskannet gamle negativer og tenkte å dele en erfaring som kanskje ikke alle oppdager med en gang. Min erfaring er i hvert fall at man oppdager en del ting underveis som man skulle ønsket man visste før man startet. Epson Scan har noen ganger vanskeligheter med å finne ut hvor negativer begynner og slutter. Under configuration er det en nyttig innstilling som kalles "Thumbnail Cropping Area". Standardinnstillingen på denne er "Small". Den medfører at bildene beskjæres noe slik at man aldri behøver å beskjære bildene ("croppe") før man lagrer. Velger man derimot "Large" er man sikker på at man får med seg mest mulig av negativet. Dersom man skal scanne 126- eller 110-film selger filmscanusa holdere for dette på ebay (dyrt). På min V700 blir det skarpere resultat om jeg legger disse holderne rett på glassplaten i stedet for å legge dem i epsons holder, slik selger mener de skal. Ikke kjekt å finne ut etter at man har skannet noen filmer! Uten ICE-funksjonen hadde jeg gitt opp forlengst. Den sparer my retusjeringsjobb! Om bare Epson kunne laget filmholdere med plass til negativstriper på 4 bilder snudd 90 grader i forhold til de som leveres med scanneren med plass til 6 bilder pr stripe! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 På min V700 blir det skarpere resultat om jeg legger disse holderne rett på glassplaten i stedet for å legge dem i epsons holder, slik selger mener de skalAvstanden til glasset er veldig viktig på V700 så man må sjekke om man har optimal skarphet, hvis ikke må man forandre avstanden. Rene diasscannere har ofte autofokus for å unngå problemet. De som plages med programvaren burde ta en kikk på VueScan som mange sverger til. Det er basert på gode gamle prinsipper og noen vil like det bedre enn programvaren som følger med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå