Gå til innhold

Logic-problemer

Anbefalte innlegg

PC med logic platinum

|

S-90

Logic spiller av med den lyden som er innstilt på s90 uavhengig av lyden jeg spilte inn med. Dette er særlig slitsomt når jeg spiller inn med flere forskjellige instrumenter -alle låter likt, nemlig den jeg har valgt på s-90. Hvilke instillinger/ting&tang må gjøres?

(Når jeg lager en sekvens i logic med s-90, vil den ikke avspilles korrekt. virker som om det kun er midi-dataene som lagres i logic, men ikke informasjon som forteller hvilket instrument det skal spilles av med. jeg bruker ikke standard GM-voices, hva vil det si i praksis? )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har du satt opp hvilken patch du vil at den skal spille i boksen foran MIDI sporet? Evt. hvilken kanal du vil bruke? Hvis du har det og det fremdeles ikke fungerer kan du jo prøve å legge inn program change melding i begynnelsen av MIDI fila.

Tror ikke det har så mye å si om du har GM- kompatibel lydmodul eller ikke, men derimot hvilken mode den står i. Den bør stå i multitimbral mode og ikke i omni mode, og jeg vil tippe at det er noe sånt du har slurvet litt med..

Si fra hvis dette hjalp/ikke hjalp. Lykke til.

Lenke til kommentar

yah, hadde en kar innom nå som fortalte at patchinga er gal. Så da er det tydelig at det er det problemet ligger ;-) Tror det er mye stress å patche alle lydene på S-90, hvis du har hørt om en downloads så er det ikke å forakte...

Tar en utskrift av innlegget ditt, og går for å skru litt, så kommer jeg tilbake når jeg sitter fast vettu :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har du satt opp hvilken patch du vil at den skal spille i boksen foran MIDI sporet? Evt. hvilken kanal du vil bruke?

Jeg finner ikke frem til vinduet du tenker på. Har du noen nærmere forklaring på saken? Finner frem til patching-vinduet mellom stemmene (med det tøffe visuelle "dra-ledninger"-prinsippet :D ), men finner ingen informasjon om patching helt frem til lydmodulen på S-90.

Lenke til kommentar

Har gått ut fra at du bruker PC og ikke Mac. Hvis du bruker Mac er snarveiene noe annerledes, men du bør kunne finne fram til det ved å klikke på menyene.

Vinduet som bruker "dra ledningene prinsippet", kalles for "enviroment" eller "studio oppsett" i den norske utgaven, (crtl+8). Jeg refererte til arrangeringsvinduet, (ctrl+1,) men siden vi er i enviromentet kan vi jo begynne der først. Hvis du åpner et nytt dokument kan vi sette opp et nytt oppstarts dokument til dine fremtidige prosjekter.

Under den boksen der du kan velge verktøy, er det en liten boks der det står noe sånt som "Audio", "All Objects", "Clicks and Ports" eller "Global Objects". Når du klikker og holder på denne får du opp en liste. Nederst på denne lista står det "** Create! **", når du velger denne får du opp en tom side, og da står det "(unnamed)" i feltet. Klikk en gang på feltet og kall det for noe fint. Velg "Ny" fra menyen over vinduet, og deretter "Multitimbralt Instrument", "Multitibral" eller hva det nå er det står i din Logic versjon.

I boksen under der igjen klikker du en gang på den gule teksten ved siden av den lille pilen, skriver "S-90" og trykker enter. Klikk på alle de 16 knappene på det nye instrumentet du opprettet for å fjerne streken over dem. Under tittelen "S-90" i boksen til venstre, står det hvilken MIDI port objektet bruker. Sjekk at den står riktig i forhold til sånn som du har plugget kablene fysisk. Klikk "ctrl+alt+c", marker "S-90" objektet og velg fargen du vil ha på disse sporene. Du skal da få opp en boks som sier "Change for all subchannels?", og da klikker du på "Change". Pass på at du har arrangeringsvinduet i bakgrunnen, og dra "S-90" objektet fra enviromentet over til det nederste sporet i arrangeringsvinduet. Meldingen "Create new tracks for enviroment objects?" popper da opp og du klikker på "Create".

Hvis du opprettet nytt dokument for å lage et nytt oppstarts dokument, klikker du nå "crtl+alt+s" og lagrer dokumentet som "autoload.LSO"

Da går vi over til arrangerings vinduet. Når du markerer f.eks. sporet som heter "S-90 1", får du opp den nå så berømte boksen til venstre. Under der hvor det står kanal står det "Program", og det er her du velger hvilken "patch" synthen skal bruke. Men du må gå etter tall da navnene ikke stemmer pga. at de går ut i fra GM standarden. Jeg regner med at du har satt opp lydmodulen din til å fungere i multitimbral mode, hvis ikke bør du gjøre det nå. Sporene nedover bruker MIDI kanal tilsvarende navn, f.eks. bruker "S-90 1" kanal 1, "S-90 10" kanal 10 osv.

Håper du ikke ble fornærmet over at jeg beskrev prossesen med å sette opp så nøye. Det er ikke sikkert at ting fungerer som du vil selv om du følger det jeg har skrevet. Det kommer litt ann på hvordan synthen din er. Evt. kan du jo begynne å ta opp som MIDI for så ta opp som audio. Bare pass på å spare på MIDI filene dine sånn at du kan forandre på dem hvis det trengs senere.

Lykke til!

Lenke til kommentar

har satt opp og styra og greier, slik du sa (tusen takk, dette funker!! har både mac og pc, så satte det opp på pc'n). tror jeg har gjort en oppdagelse om at det ikke er særlig håndterbart, i og med at man kun har tilgang på 16 kanaler, mens S-90 har hele 1300. Med andre ord blir det mer teknikk enn musikk, og da er det ikke fullt så gøy lenger.

Begynner å tenke på å lage en audio-fil av sounden til S-90, altså putte output'en til synthen inn i mic-inngangen til PC'n. Men skjønte fort at dette kun var teoretisk, for hvs jeg forsøker i praksis blir det bare skurring. hva tenker du om det?

Lenke til kommentar

Bra at det funka da. Nå har du vel også fått et innblik i hvorfor Logic er så mye bedre enn all annen musikkmekkingssoftware. :D Hehe.. Enviromentet er utrolig fleksibelt og lar deg gjøre masse rart.

har satt opp og styra og greier, slik du sa (tusen takk, dette funker!! har både mac og pc, så satte det opp på pc'n). tror jeg har gjort en oppdagelse om at det ikke er særlig håndterbart, i og med at man kun har tilgang på 16 kanaler, mens S-90 har hele 1300. Med andre ord blir det mer teknikk enn musikk, og da er det ikke fullt så gøy lenger.

Viser bare hvor gammel MIDI standarden egentlig er. Den kom jo tross alt i 1983 og har ikke utviklet seg så mye mer siden da. 16 kanaler var veldig mye på begynnelsen av 80-tallet. M-LAN er jo en ny standard som folk hevder er lovende, men jeg har ikke satt meg så mye inn i det enda.

Begynner å tenke på å lage en audio-fil av sounden til S-90, altså putte output'en til synthen inn i mic-inngangen til PC'n. Men skjønte fort at dette kun var teoretisk, for hvs jeg forsøker i praksis blir det bare skurring. hva tenker du om det?

Jeg klarte å sprenge mic inngangen på det gamle SBLive! koret mitt da jeg gjorde noe tilsvarende, vil vel tro at det er det du har gjort og at det er derfor du får skurring. Men mic inngangen bruker man aldri uansett, så det er jo ikke verdens største krise.

Det bør funke som ei kule hvis du kobler den på linje inngangen istedenfor, helst med en pre-amp imellom for å forsterke signalet fra synthen for å forbedre signal til støy nivået.

Du bør foressten sjekke ut musikkmekkingsforumet på Plurboardet og forumet på KvR-VST i.o.m. at hw.no forumet for det meste brukes av folk som vil ha best mulig lyd til spill og sånn. Litt kjipt egentlig, hadde vært kult å få litt bedre miljø rundt musikk produksjon her. Men, men.. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...