Gå til innhold

[Løst] Define XL - mer kjøling nødvendig?

Anbefalte innlegg

Per dags dato sitter jeg på (/ved siden av) en billig Cooler Master Elite 430 Midi, men har funnet ut at jeg trenger å oppgradere kabinettet. Har i hovedsak sett mest på Fractal Design Define XL, fordi denne er relativt billig, den har ekstremt god plass, og er visstnok et av de stilleste kabinettene i sin klasse.

For et par måneder siden kjøpte jeg to stk CM Excalibur 120mm'ere, men måtte kutte de ut rett og slett fordi det ble aaltfor mye bråk. For å si det sånn, mine foreldre som sover to rom ved siden av fikk søvnproblemer hver gang CPUen kicka inn på maks og viftene begynte for fullt.

Jeg er langt ifra noen ekstrem overklokker, og har ikke veldig mange komponenter, så ser heller ikke for meg at jeg trenger noe umåtelig mye kjøling. Jeg har skjønt det slik at bigtowers trenger bedre kjøling fordi de er større, men spørsmålet er om jeg klarer meg med stock-kjøling (i tillegg til denne CPU-kjøleren som jeg kjøpte og er veldig fornøyd med), eller om jeg trenger noen flere vifter? Og i så fall, har noen tips til en super-stille løsning på den fronten?

Jeg har også vurdert å kjøpe vannkjøler til prosessoren, og så montere viften som er i CPU-kjøleren i kabinettet. For akkurat den viften bråker ganske lite.

Edit: Diskuterte med meg selv om jeg skulle putte denne i kjøler-seksjonen eller kabinett-seksjonen. Kom frem til at diskusjonen først og fremst faller på hvorvidt Define XL har god nok stock-kjøling eller ikke.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Er vel 120mm vifte i front :)

Det skal være nok kjøling med de to viftene som følger med kabinettet. Men du kan få litt høye temperaturer. SÅ det anbefales 1 stk ekstra vifte i front.

Dette er bare viss du vil overklokke eller ha litt kjøligere kabinett, slik at CPU viften ikke jobber seg ihjel for å bli kvitt varmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noiseblocker er vel de beste.

Jeg kjøpte selv fractal design sine vifter i mitt R3 kabinett. Da dette går i stil med viftene som står i fra før :)

Ser du kan ha 140mm vifte i front i XL, så jeg anbefaler deg å kjøpe det da :)

Deal har dem billigste 140mm viftene fra fractalm å dem har et støynivå på så lite som 9dB.:

https://www.deal.no/...aign=FD-FAN-140

Noiseblocker har også samme lydnivå, men flytter mer luft. SÅ kanskje det er et alternativ, men koster en del mer da:

http://techbay.no/product.html/noiseblocker-vifte-blacksilent-pro-pk1-140x25

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang vifter og trykk.

Så må du helst ha littegranne positivt trykk i kabinettet ditt for å holde vekke støv.

Egentli hadde vel det optimale vert "even" i trykk. Altså ingen positiv eller negativ trykk i kabinettet.

Jeg kan tenke meg at det er negativt trykk i kabinettet nå med

1 stk 140mm vifte i front(innsug)

1 stk 180mm topp (eksos)

1 stk 120mm bak (eksos).

Så får du en ekstra vifte i front eller bunn som innsug, så jevner dette seg ut, og kanskje det blir positivt trykk i kabinettet :) Hadde gått for noisblocker viften viss du har peng til det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...