Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL, men ikke netttilgang til hybelboere

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt inn hybelboere som jeg har lovt tilgang til ADSL-linjen (NextGentel). Men jeg ønsker ikke at de skal ha tilgang til nettverket mitt forøvrig (jeg har 3 maskiner i nett).

Jeg vet at jeg kan slå av deling av filer, men det vil jeg gjerne har mellom de 3 i nettet. Hvordan kan jeg (forholdsvis sikkert) stenge hybelboerne ute av nettet mitt?

En rose til den som kan forklare meg det. :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikkert noen andre som har en mer galant løsning på dette en meg;

1) Du kan sette passord på all sharingen din. I win2k/XP så gjøres det ved å deaktivere "guest" kontoen din. Vet ikke hvordan det gjøres i Win9x. Da må folk logge segg inn med et brukernavn/passord som finnes på den datamaskinen.

2) Du kan sette opp en egen ruter til deres nett. Altså blir nettet slik;

Modem - hub (her kobler du dine PC er opp) - Ruter - Din nabo. Da kan du ha de på et helt annet nett, som f.eks netmask 255.255.0.0 med Ip på f.eks 10.1.0.1 (tror det skulle være rett).

3) En annen løsning er om du bruker brannmur på dine PC er så kan du bare blokke den lokale IP en din nabo motar. Om han da vil se på ditt så kan han skifte vekk fra å mota IP automatisk til å sette en fast en, så dette er ikke kjempesikkert.

Løsning 1 og 3 er de letteste.

Lenke til kommentar

hva med å sette opp en DHCP-server som deler ut ip-adresser på et subnet til dine maskiner og ip-adresser på et annet subnet til hybelboerne sine maskiner?

har sett at det er mulig for en DHCP-server (på linux) dele ut ip'er på bakgrunn av MAC-adressen til nettverkskortet og er litt usikker på åssen dette gjøres på Windows-baserte servere.

når dine maskiner og hybelboernes er på forskjellige subnets vil dere være på forskjellige nettverk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...