DubleTruble Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hei. Nå har det seg sånn at jeg kjører rundt i en bil som var på EU godkjenning 31.10.2011 Har lurt mye på om det er lov eller ikke å kjøre med en ikke EU godkjent bil, søkte litt rundt fant ganske mye om dette, men alle sier jo forskjellig, og det kommer ingen konkrete "Ja, du kan miste lappen" eller "Nei, du mister ikke lappen og får ingen annen straff for dette", så tenkte jeg skulle prøve her. Som jeg skriver over kjører jeg nå en bli som var til EU godkjenning 31.10.2011 og ble ikke godkjent, var 3-4 2er feil, 2 1er feil men ingen 3er feil. Det jeg da lurer på er om jeg kan bli straffet for å kjøre en bil som ikke er EU godkjent? Isåfall kan jeg miste lappen og få utsettelse eller er det i form av bot? Har ikke fått noe brev om avskilting eller noe annet fra vegvesenet. Alle for svar. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Om bilen ikke er EU godkjent skal den ikke kjøres, Kjører du uten EU godkjenning så får du hvertfall en stor bot for det. fengsel tviler jeg sterkt på, Men den bota svir på pungen trur ikke den er liten når du selv er fult klar over at den ikke er godkjent for da gjør du en forbrytelse som du er 100 % klar over Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Det som egentlig er enda viktigere: Du kan bli gjeldsslave. Om man kjører en ikke godkjent bil, og skulle være uheldig å kjøre på en annen bil, så kan det bli dyrt. Forsikringsselskapet vil først dekke utgiftene for motpart. Men de vil og ha pengene tilbake, siden føreren ikke fulgte vilkårene til forsikringen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Og snakker vi om personskade så er det et sekssifret beløp nesten uansett. Er det langvarig skade nærmer det seg fort millionen, eller mer. Er det nedsatt arbeidsevne så er det snakk om flere millioner. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Og snakker vi om personskade så er det et sekssifret beløp nesten uansett. Er det langvarig skade nærmer det seg fort millionen, eller mer. Er det nedsatt arbeidsevne så er det snakk om flere millioner. det hadde jeg aldri risikert og gjøre hvertfall, Viste ikke dette fra før men og sitte igjen med gjeld som i det heletatt overstiger 100.000 kr må være sinsykt leit, men over 1 milion i gjeld er jo sykt bare fordi men ikke kjører med EU godkjent bil. Ta bussen til du får fiksa bilen , og om den er kjørbar og mangler bare 3-4 feil så er nok ikke de så alvorlig at det er så veldig dyrt. Kjedelig og ødelegge livet ditt fordi du ikke betalte noen tusen kroner. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Om de feilene som gjør at den ikke blir godkjent er såpass dyre så bør du også vurdere å kjøpe en ny bruktbil. Man får lett tak i godkjente biler til 10-20k som har ett par år igjen på seg før de må vrakes. Og bruker man 20k på en bruktbil, og må vrake den etter to år, så er det 10k pr år. Og såpass utgifter må man forvente på bilhold. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Ved å kjøre en ikke-godkjent bil kan du ha brutt vegtrafikkloven § 23, og kan straffes etter lovens § 31. Det beror på arten av disse toerfeilene. Det følger av vegtrafikkloven § 33 at den som blir ilagt straff for brudd på vegtrafikkloven kan miste førerretten hvis hensynet til trafikksikkerhet eller andre allmenne hensyn tilsier det. Dette blir igjen en vurdering av hvilke feil det er du kjører rundt med. Endret 17. mars 2012 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå