Gå til innhold

Varmeutvikling AMD Athlon XP 2500+ Barton

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da gått til det drastiske skrittet å bytte ut min kjøre K7 550 med en ny XP 2500+. Klokkehastighet er 1837.509 ifølge /proc/cpuinfo, så den følger standard ytelse. Hovedkortet mitt er et MSI KT6 DELTA-FISR.

Jeg kjøpte boxed utgave. Hva slags vifte og heatsink som fulgte med er jeg usikker på, står bare AMD på den.

Så til mitt spørsmål. Ved vanlig bruk ligger temperaturen på 58-62 grader Celsius. Noe jeg synes virker veldig høyt. Vifta går på ca. 3100 rpms. Temperaturen i kabinettet forøvrig ligger ca 7-8 grader lavere.

Jeg veit jeg må få skaffa meg en skikkelig "utsugs" vifte til kabinettet, som er et eldre Aopen Full-tower. Noen forslag her?

Forslag til ny cpu-cooler vil jeg også sette pris på. Pris er dessverre ikke uvesentlig.

Tanker og tips til hvordan jeg skal få ned temperaturen vil være fint.

På forhånd takk.

/mackey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta / kjøleren i en "boxed" utgave er som alle andre utgaver av arten, avhengig av temperaturen i omgivelsesluften. Og den som leveres boxed er jo godkjent av AMD, men er likefullt avhengig lufttemperaturen.

Og CPU-tempen din ligger nok i grenseland.

Synes kabinettemperaturen høres skremmende høy ut også, så det er nok absolutt på sin plass med en ekstra vifte.

Men i stedet for å la denne suge luft ut av kabinettet, ville jeg heller valgt å la vifta trekke kald luft inn i kabinettet. Du har jo allerede en avtrekksvifte i PSU!

Vifta bør helst monteres nede i front av kabinettet. Det bør være god plass i fronten på det toweret du har, og jeg vil anbefale deg å montere en 120mm vifte. Med litt tilpasning skal det kunne gå helt fint. Pass samtidig på at det er god nok åpning i selve fronten, slik at lufta slipper lett inn. Husk samtidig at romtemperaturen også spiller en stor rolle for resultatet!

Sjekk f.eks varenummer 4412FGL hos Microplex som et eksempel for vifte.

En fordel med en såpass stor vifte er at selv om turtallet reduseres, vil den allikevel levere godt med luft.

Ville i alle fall vurdert en slik løsning, den er ikke voldsomt mye dyrere enn en 80x80mm vifte. Jeg er ganske sikker på at du ikke vil angre på det.

En ny CPU-kjøler vil neppe gi voldsomt mye bedre resultat, så lenge kab-tempen er såpass høy. Legg heller pengene i en kabinettvifte. :wink:

Lenke til kommentar
Hei!

Så til mitt spørsmål. Ved vanlig bruk ligger temperaturen på 58-62 grader Celsius. Noe jeg synes virker veldig høyt. Vifta går på ca. 3100 rpms.  Temperaturen i kabinettet forøvrig ligger ca 7-8 grader lavere.

/mackey

Kjøleren kjøler bra den , hvis den bare ligger på 8 grader under luft temp.

Problemet dit er at du bør få luft temp ned på 25-30c da vil jo cpu ligge på 38c.

Til dette trenger du kabbinett vifter gjerne 2 fremme og 2 bak ,

hvis du har plass til dette . Sett de fremre viftene til og suge inn

luft og de bak til og blåse den ut , dette burde hjelpe deg .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...