nomore Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Vanlig bruk av nærlys skal ikke blende andre biler. Og gjør de det så er de enten feil innstilt eller så ser den blinde sjåføren RETT inn i lysene. Og det er det jo ikke vits i. Men om du skal bruke parklys selv om du skal stoppe et par sekunder, gjør du også dette i lyskryss? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Nei, men ser jeg behovet for det, f.eks. hvis det er smalt mellom bilene og det ikke er andre lys i området enn den belysningen som kommer fra bilene, så ja, absolutt. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Nærlys kan også vippes opp og ned, og noen kjører med dem på høyeste innstilling. Og hvis man itillegg kjører i en bakke vil bilen som kommer mot få lysene rett i øyene. Men da er det, som nomore sier, feilbruk som ligger bak, ikke selve nærlysene. Jeg mener fortsatt nærlys skal stå på selv om man stopper for møtende kjøretøy. Jeg har aldri opplevd å bli blendet av nærlys, med mindre de er stilt feil eller jeg ser rett inn i lysene. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Det er ikke direkte feilbruk, men kan allikevel blende med lys på høy innstilling, som ofte er default på de bilene som har denne funksjonen. Det er sikkert forskjellig hvordan folk opplever det, men jeg får ihvertfall veldig bedre oversikt over veien hvis den bilen som står i ro slår over til parklys når det er mørkt ute. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. april 2012 Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 Selv om det ikke blender, ser man jo ikke hva som er på den andre siden av lysene dersom det er mørkt ute. Derfor syne jeg det er fornuftig å slå ned til parklys når han stopper. Ikke minst for å signalisere til den andre bilen at man har stoppet og venter på at han skal kjøre. Automatiske parklys som kommer på når bilen står i ro ser jeg helt klart fordelen med. Alt for mange som ikke slår av lysene når de venter på noen eller slipper noen av. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå