FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 En kveld jeg var ute å kjørte kom jeg til en strekning der det var såpass smalt at det ikke var plass til to biler, og man måtte benytte seg av møteplasser langs veien. I en bakke der jeg stoppet for en motkjørende bil, satte jeg lysene fra kjørelys (nærlys) over til parklys, siden det er det som stod i læreboka og det var det jeg lærte jeg skulle gjøre når jeg tok lappen for litt over et år siden. Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren. Allikevel begynte denne bilen å blinke på meg som om jeg gjorde noe galt (alle lysene virker, jeg kjørte ikke med tåkelys) og jeg skjønte ikke hva han ville kommunisere om. Hva er riktig? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 Du gjorde det riktige Tipper bilføreren blinket på deg som takk Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 Vill blinking fra nær til fjernlys i over 6-7 sekunder er nesten litt for mye av det gode 1 Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 Uh.. ja Det var slik at du kjørte inn på en møteplass og han kunne kjøre forbi, sant? Kan jo hende at han tenkte motsatt.. av en aller annen grunn Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 Blinket han med blinklysene? Det er helst det en gjør når det er mørkt ute, og vil takke for at den andre stoppet og slapp en forbi. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Blinket han med blinklysene? Det er helst det en gjør når det er mørkt ute, og vil takke for at den andre stoppet og slapp en forbi. TS skrev blinking fra nær til fjernlys.. Endret 13. mars 2012 av Glennski Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 TS skrev blinking fra nær til fjernlys.. At motparten blinket fra nær- til fjernlys? Ikke det jeg leser, men du kan såklart kopiere og utheve om du leser det Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 De fleste jeg jeg kjenner inkl. meg bruker ett blink med blinklyset i retning stoppet bil som en takk.Men for all del, folk er forskjellige. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2012 TS skrev blinking fra nær til fjernlys.. At motparten blinket fra nær- til fjernlys? Ikke det jeg leser, men du kan såklart kopiere og utheve om du leser det Se post nr 3 du.. "Vill blinking fra nær til fjernlys i over 6-7 sekunder er nesten litt for mye av det gode " Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) blinkingen kan være for å varsle om f.eks elg edit: Endret 14. mars 2012 av joka 1 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 14. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2012 Kan være han ikke er vandt til at folk bytter helt over til park, og ville varsle deg i tilfelle han trodde du gjorde det med en feil? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2012 Tenkte det jeg også, han trodde kanskje jeg kjørte rundt med park hele tiden, noe som ville vært galskap i et slikt mørklagt område. Ang. elg så er det største dyret der ute sau... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 15. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2012 Mange på veien som ikke har hatt like god kjøreopplæring som deg og er selvutnevnte verdensmestere, tenker det er derfor han spammet fjernlysene Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Er det lov å spamme med fjernlysene btw? I mitt hode så er det en sedvane (allmenne godkjent, men ikke nedfestet i trafikkloven) Er det ikke direkte ulovlig å blinke med lysene slik? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Er det lov å spamme med fjernlysene btw? I mitt hode så er det en sedvane (allmenne godkjent, men ikke nedfestet i trafikkloven) Er det ikke direkte ulovlig å blinke med lysene slik? Nei, man har lov å bruke lys for å varsle andre trafikanter. Mener det kalles "lyshorn". 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Lyshorn er riktig ord. Det er ikke lov iflg veitrafikkloven å bruke ved unntak 1) dårlig belysning som tilsier at man trenger å bruke det. 2) Varsle om farer. Hvis vi tar utgangspunkt i nr 2) så kan det med andre ord sammenlignes med lydhorn på bilen som bare skal varsle om fare. Mvh Faller 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren. Ville vanlige nærlys blendet sjåføren? Jeg kan ikke huske å ha lært dette. Jeg skrur kun ned til parklys hvis jeg f.eks. stopper for å parkere, ikke hvis jeg stopper for å vente på en møtende bil. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Eg er ikke sikker på om eg er enig i at det skal byttes til kun park lys når man står i ei møtelomme. I trafikkreglene, §15, står det følgende: Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. Det står riktig nok at nærlys eller fjernlys ikke skal være tent når man er parkert eller stoppet. Men eg vil påstå at å vente midlertidig i ei møtelomme ikke klassifiserer som stopp. Eller? For å si det på en annen måte. Når eg ser en bil, i mørke, som har kjørelys på så regner eg med at den er på veien og er i fart. Ser eg en bil kun med parklys, så forventer eg at den er parkert eller stoppet ute av veibanen i en lengre periode. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 Eller? Jeg er helg enig. Du skrur jo ikke av nærlys hvis du må stoppe på rødt lys, ei heller hvis det er helt mørkt og ingen gatelys. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Jeg som kjører på denne smale strekning hver dag setter stor pris på at andre førere setter over til parklys, når det er mørkt, uansett om det måtte stå noe annet i lovverket. Hvis man står i møtelommen og nærlys er tent er det så og si umulig å se hvor man er på veien med tanke på plass mellom min bil, den andre bilen og veikanten. Kjører man utfor veikanten, som ikke er sikret, faller bilen en til to meter ned i en grøft. På mørkekjøringen jeg tok på under opplæringen ble jeg også gjort oppmerksom på å alltid slå over til parklys ved stans, selv om det bare er et par sekunder. Spesielt gjelder dette i møteplasser, der det er såpass trangt at begge bilene må krypekjøre forbi hverandre, og når man skal slippe av andre passasjerer (det er vanskelig å se de som går av hvis ikke. Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren. Ville vanlige nærlys blendet sjåføren? Jeg kan ikke huske å ha lært dette. Jeg skrur kun ned til parklys hvis jeg f.eks. stopper for å parkere, ikke hvis jeg stopper for å vente på en møtende bil. På en smal vei uten veilys så gjør det faktisk det, og i varierende grad med tanke på at mange nyere biler har sterkere nærlys. Nærlys kan også vippes opp og ned, og noen kjører med dem på høyeste innstilling. Og hvis man itillegg kjører i en bakke vil bilen som kommer mot få lysene rett i øyene. Endret 16. mars 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå