Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Riktig bruk av lys ved møteplass

Anbefalte innlegg

En kveld jeg var ute å kjørte kom jeg til en strekning der det var såpass smalt at det ikke var plass til to biler, og man måtte benytte seg av møteplasser langs veien. I en bakke der jeg stoppet for en motkjørende bil, satte jeg lysene fra kjørelys (nærlys) over til parklys, siden det er det som stod i læreboka og det var det jeg lærte jeg skulle gjøre når jeg tok lappen for litt over et år siden. Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren. Allikevel begynte denne bilen å blinke på meg som om jeg gjorde noe galt (alle lysene virker, jeg kjørte ikke med tåkelys) og jeg skjønte ikke hva han ville kommunisere om.

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS skrev blinking fra nær til fjernlys..

At motparten blinket fra nær- til fjernlys?

Ikke det jeg leser, men du kan såklart kopiere og utheve om du leser det ;)

Se post nr 3 du..

"Vill blinking fra nær til fjernlys i over 6-7 sekunder er nesten litt for mye av det gode :ermm: "

Lenke til kommentar

Lyshorn er riktig ord. Det er ikke lov iflg veitrafikkloven å bruke ved unntak 1) dårlig belysning som tilsier at man trenger å bruke det. 2) Varsle om farer.

Hvis vi tar utgangspunkt i nr 2) så kan det med andre ord sammenlignes med lydhorn på bilen som bare skal varsle om fare.

Mvh Faller

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren.

Ville vanlige nærlys blendet sjåføren? Jeg kan ikke huske å ha lært dette. Jeg skrur kun ned til parklys hvis jeg f.eks. stopper for å parkere, ikke hvis jeg stopper for å vente på en møtende bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er ikke sikker på om eg er enig i at det skal byttes til kun park lys når man står i ei møtelomme.

I trafikkreglene, §15, står det følgende:

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

Det står riktig nok at nærlys eller fjernlys ikke skal være tent når man er parkert eller stoppet. Men eg vil påstå at å vente midlertidig i ei møtelomme ikke klassifiserer som stopp.

Eller?

For å si det på en annen måte. Når eg ser en bil, i mørke, som har kjørelys på så regner eg med at den er på veien og er i fart. Ser eg en bil kun med parklys, så forventer eg at den er parkert eller stoppet ute av veibanen i en lengre periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som kjører på denne smale strekning hver dag setter stor pris på at andre førere setter over til parklys, når det er mørkt, uansett om det måtte stå noe annet i lovverket. Hvis man står i møtelommen og nærlys er tent er det så og si umulig å se hvor man er på veien med tanke på plass mellom min bil, den andre bilen og veikanten.

Kjører man utfor veikanten, som ikke er sikret, faller bilen en til to meter ned i en grøft.

På mørkekjøringen jeg tok på under opplæringen ble jeg også gjort oppmerksom på å alltid slå over til parklys ved stans, selv om det bare er et par sekunder. Spesielt gjelder dette i møteplasser, der det er såpass trangt at begge bilene må krypekjøre forbi hverandre, og når man skal slippe av andre passasjerer (det er vanskelig å se de som går av hvis ikke.

Det var ingen veilys i området, så lang/fjernlys eller nærlys ville blendet sjåføren.

Ville vanlige nærlys blendet sjåføren? Jeg kan ikke huske å ha lært dette. Jeg skrur kun ned til parklys hvis jeg f.eks. stopper for å parkere, ikke hvis jeg stopper for å vente på en møtende bil.

På en smal vei uten veilys så gjør det faktisk det, og i varierende grad med tanke på at mange nyere biler har sterkere nærlys. Nærlys kan også vippes opp og ned, og noen kjører med dem på høyeste innstilling. Og hvis man itillegg kjører i en bakke vil bilen som kommer mot få lysene rett i øyene.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...