Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Velkommen, Her lurer jeg på hvilke muligheter har Autodesk 2012? Er det mulig å designe alt fra 2D til 3D inne på programmet, ikke bare en tegning, men faktisk få en realistisk DAK modell av en bygning, der alle detaljer stemmer svært godt? Jeg kan se at det finnes mange ulike versjoner. Du finner en oversikt Her. Hvilken versjon er passende for privatpersoner? Søker intelligente svar Lenke til kommentar
Newton Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ja, du kan tegne i 2D og modellere i 3D i Autocad, med så mye detaljer og realisme du måtte ønske. Men, Autodesks verktøy er laget for profesjonelle brukere, og har en relativt høy brukerterskel. Prisen burde også fortelle deg at dette ikke er beregnet for privatpersoner som vil bygge på garasjen eller tegne nytt kjøkken... Kanskje SketchUp/SketchUp Pro kan være noe? http://sketchup.google.com/ Lenke til kommentar
Kamikaze-Kanin Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det er et profesjonelt verktøy som lar deg designe det meste, og sende det rett videre til produksjon med automatiserte maskiner som 5-akse fres, eller 3D printere. Det er laget for industribruk, og er IKKE billig.. hvis du ikke er som meg og er student som har tilgang til det via skolen ^^ Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ikke minst så bruker mange filmer og spill studio dette. Det var vell også veldig heftig brukt i Avatar (Ikke Air Bender, men James Cameron) Mest til Naturscenene da. Det trengs litt tid for å lære, koster en del (rundt 20k). Men gjetter nesten på at du skal på "bukta" siden du spørr etter detta (også uten å nevne bedrifter) http://owebu.bloger.cz/obrazky/owebu.bloger.cz/banan/img/obr.jpg Dette er laget i 3ds max Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Autocad er ikke ment for privatpersoner, om du vil lage realistiske 3d modeller anbefaler jeg heller blender som er gratis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Har allerede skaffet programmet, og en bok Autocad 2012, av Odd Sverre Kolstad. Med dette burde jeg i teorien komme langt. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Japp, kan jo sjekke litt på google om du trenger mer hjelp. Innimellom bruker man også andre programmer (spessielt for scenary, siden 3ds max kan gjerne bruke et par (noen ganger 10 talls timer) å rendre. Maya koster vell bare 5k eller 10k Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Igjen, blender er gratis og kan importere/exportere dxf filer fra/til autocad. Lenke til kommentar
Kamikaze-Kanin Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Igjen, blender er gratis og kan importere/exportere dxf filer fra/til autocad. Greit nok at Blender er gratis, men så er det en vesentlig forskjell mellom Blender og AutoDesk. I Blender jobber du med punkter og overflater, mens i AutoDesk jobber du med objekter som har et volum, det er ikke bare tynne overflater som utgir et tomt objekt Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det var svar til innlegget over meg, altså maya/3dmax. Men grunnen til at jeg ikke har nevnt alternativer er at trådstarter allerede har kjøpt autocad og regner med at han også vil ha fancy visninger av tegner og da trenger man andre verktøy enn autocad. Autocad er perfekt for plantegninger og slike løsninger men skal man visualisere design trenger man noe annet. Lenke til kommentar
Kamikaze-Kanin Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jaja, AutoDesk er helt unyttig når det kommer til design, det må man ha f.eks maya/3dmax/blender til. AutoDesk er et konstruksjonsprogram Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Så jeg kan for eksempel ikke designe 3D bygninger med Autocad 2012? Da må jeg ha Autocad 3Ds Max eller Autocad 3Ds Max Design? Lenke til kommentar
Kamikaze-Kanin Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Når jeg sier "designe" så mener jeg det å forme spesielle figurer, f.eks det å skulle forme et ansikt eller andre ikke-industrielle former. AutoDesk er laget for å designe alt fra bilmotorer til hele oljeplatformer. F.eks Blender er laget for å lage animasjoner og modellere spesielle figurer som ikke nødvendigvis har en masse, men bare er et skall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg driter oppi om jeg ikke kan designe mennesker, og avanserte detaljer med ekstrem presisjon. Er fornøyd med å kunne konstruere bygninger i 3D, og lage plantegninger av bygningen. Det var derfor jeg skaffet programmet, nettopp pga dette. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Du kan fint bruke Autocad til å tegne bygninger. De har også et eget program for dette som heter Autodesk Architecture. Autocad er et generelt verktøy. Autodesk lager ganske mye slike programmer. På skolen benyttet vi oss av Autodesk Inventor til å tegne mekaniske tegninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå