Gå til innhold

Bachelor- og masterprogram i informasjonsvitskap?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser litt på ulike studier innen medie- og informasjonsvitenskap.

Ser at UiB har Bachelor- og masterprogram i informasjonsvitskap.

http://www.uib.no/utdanning/studietilbud/samfunnsfag-juridiske-fag-og-psykologi/medie-og-informasjonsvitskap

Hva kan du gjøre etter bachelor- og masterprogrammet?

Er det gode yrker med grei lønn? Hvor vanskelig er det å få jobb?

Noen som har noe å si på dette studiet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går på andre året av informasjonsvitenskap. Det er et ok studie, trives godt. En del av fagene kan være veldig teoretisk. Jeg synes det er positivt at det ikke er så mye fokus på realfag i studiet, har inntrykk av at der informatikk- og ingeniørstudenter lærer om realfag, lærer vi mer om hvordan IT fungerer blant mennesker i samfunnet (graden tilhører samfunnsvitenskaplig fakultet).

Etter bachelor eller master er det gode muligheter for en jobb i IT bransjen. Noen aktuelle stillingstitler er programmerer, systemutvikler, prosjektleder og rådgiver. Tror lønn på 400 000,- - 550 000,- +/- er helt normalt. Akkurat nå er det skrikende mangel etter IT folk, så lett å få jobb både med bachelor og master.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg går nå første året (andre semester) på informasjonsvitenskap master ved UiB. Har tidligere en bachelor fra samme universitet også denne i informasjonsvitenskap. yunapjuna svarer egentlig godt på spørsmålene om typer stillinger og lønn. Vanlig startlønn for informasjonsvitere ligger på litt over 420k, men kan gjerne være høyere avhengig av typen stilling og din erfaring. Ellers kan jeg nevne at fagutvalget ved informasjons og medievitenskapelig institutt kommer til å arbeide for å gjøre bergenske IT-firma mer oppmerksomme på instituttet.

Det bør også nevnes at det sosiale miljøet på master i informasjonsvitenskap ved UiB er veldig bra. Det faglige miljøet er ikke helt perfekt (tidvis noe dårlig utvalg på fag), men vi har en del dyktige professorer. Hvis du tror du kan tenke deg å studere ting som programvare-utvikling, menneske-maskin-interaksjon, kunstig intelligens, semantisk web, sosiale nettverk, bruk av informasjonssystemer, datastøttet-læring og lignende tror jeg du kan trives godt ved informasjonsvitenskap ved UiB. Som en bonus arrangerer også to av studentene ved informasjonsvitenskap ukentlige pils og programmering på Kvarteret (Studentenes kulturhus i Bergen) hvor alle interesserte (enten det er studenter ved UiB på informasjonsvitenskap, informatikk og lignende emner, studenter ved høyskolen eller andre utdanningsinstitusjoner, eller hvem som helst som er interessert i programmering) kan komme og være en del av et felles programmerings-miljø. Pils og programmering har forøvrig egen Facebook-gruppe: http://www.facebook.com/pilsprog

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...