Gå til innhold

Astrofysikk

Kakksen

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynner å tenke litt på utdanning, og det er vel liten tvil om at det å studere astrofysikk/astronomi må være noe av det mest spennende å studere.

Hvis jeg ikke tar helt feil er den eneste muligheten for å studere dette i Norge på UIO. Noen som kan fortelle litt om nivået på den linjen? Ser opptakskravet ligger på litt over 40 poeng, noe som vitner om kanskje ikke det aller høyeste nivået på studiet/studentene? Har gode karakterer og høye krav til utdanning skjønner dere :)

Drømmen hadde jo vært å få tatt en slik utdanning på en av de tyngre amerikanske studiene, noen som vet hva 5 år på en slik skole vil koste?

På forhånd takk! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge DBH har fysikkstudentene ved UiO lavere gjennomsnittskarakterer fra VGS enn studentene ved tilsvarende studier ved NTNU og UiB. Men jeg ville ikke basert beslutningen om valg av utdanningssted på det -- er det astrofysikk du vil studere, er det bare UiO som gjelder. Jeg går selv på Fysikk og matematikk på NTNU, men hvis det er astrofysikk du er ute etter har vi bare to fag som er relatert til det. Jeg vil dog oppfordre deg til å tenke nøye gjennom hvorvidt astrofysikk er det du er ute etter -- det er ingen tvil om at det virker som en av de "kuleste" retningene innen fysikk, men arbeidsmarkedet i Norge (og utlandet) er knøtt lite, og blir du i Norge blir du så å si begrenset til å jobbe nettopp som vitenskapelig ansatt ved UiO.

Når det gjelder utlandet tror jeg vi raskt snakker om 500 000-600 000 (eller mer) for en 4-årig grad dersom du tenker på skoler som MIT og Caltech. Nordmenn som studerer i USA får så vidt jeg vet ikke støtte fra universitetene og heller ikke diverse scholarships fra amerikanske myndigheter og private organisasjoner, siden de vet at vi har Lånekassen å støtte oss på.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Poengkravet i Norge er ikke nødvendigvis hva man skal vurdere kvaliteten av studentene(som ikke har droppet ut etter førsteåret) på. Jeg tviler sterkt på at NTNU har så mye mer å stille opp med, spes for astro. Hvis du ser mot utlandet, så skal det sies at England har et mye større tilbud enn Norge - det kan være verdt å kikke litt der i tillegg til USA.

Det er flere steder i Norge som jobber spesifikt med områder relatert til astro, for eksempel Norsk romsenter, Forsvarets Forskningsintitutt. Og gjennom ESA er det store muligheter. Men nå skal det sies at det er ikke nødvendigvis din spesifikke grad du arbeider med etter at du er ferdig med studier. Alle større selskaper vet å verdsette de tekniske, analytiske og kvantitative egenskapene du tilegner deg fra et slikt studie.

Det er ikke noe problem å søke om scholarships i USA, men vi er ikke førsteprioriteten når de deles ut.

Lenke til kommentar

Har selv planer om å studere fysikk, og har satt meg litt inn i hvordan det blir, hva andre folk har funnet ut osv. Bortsett fra UiO, så kan man ta astrofysikk som master, etter en bachelor i generell fysikk. Det er ikke sikkert at du vil ende opp som astrofysiker til slutt, men astrofysikk har et bredt innhold av fysiske prinsipper - naturlovene er tross alt de samme overalt - så du vil fortsatt være svært attraktiv på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...