Gå til innhold

Definer Bredbånd !?

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av å ikke vite hva ekte bredbånd er!

Jeg har selv ADSL og neker på at dette er bredbånd.

Selv data-læreren min kaller ADSL'n bredbånd, og jeg synes det er like irriterende hver gang.

Har ikke staten laget en definesjon på bredbånd enda?

Sverige definerer vel bredbånd som minimum 2Mbit/s?

Min mening er nå at definasjonen burde være minimun 2Mbit/s pluss mulighet til å koble til andre medier en bare PC, som feks TV'n etc.

fant ikke noe når jeg søkte, så regner med at dette ikke har blitt postet før.,.,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nokk si at Adsl er fastlinje(bruker det konsekvent om mi 702/128 linje)

<2Mbit er "breibåinn"!!! :smile:

FlaK trur ditt Voodo 3 kort er din flaskehals... He he er jeg den første som ser det...

Æ har Voodo 2(Snart ny maskin)....... :smile:

Lenke til kommentar

ADSL er for pyser, det er ISDN på steroider.

Altså, om du kan tørke deg i raua med bondte ditt, da er det breit nok for deg. det er en tommel finger regel.

[signatur fjerna av KiloGram (moderator)]

[ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2002-02-09 12:27 ]

Lenke til kommentar

Det er misvisende å snakke om bredbånd/båndbredde som er frekvensspekter/bånd. I stedet bør man bruke ordet datarate, jeg gjentar d-a-t-a-r-a-t-e. Å definere bredbånd (les datarate) til 1 eller 2 mbit blir meningsløst. Det er da knakende likegyldig hva det kalles, ettersom det ikke spiller noen rolle da du sitter med den samme dataraten enten du kaller det bredbånd eller zebra. Skal vi oppjustere hva vi mener ligger i bredbånd (les datarate) i takt med årenes løp og etterhvert som stadig høyere hastigheter blir mulig å oppnå for sluttbruker?

Kall det heller for lav, middels, høy datarate alt ettersom.

Lenke til kommentar

Definisjonen på bredbånd er vel at hver bruker har sin egen dedikerte linje ut mot internett. Så da vil det si at alle som sitter med modem, ISDN, xDSL har bredbånd, mens de som sitter med en delt linje ut mot nett (et LAN på jobb, skole som er koblet opp) ikke har bredbånd.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-09 01:16, byggeren skrev:

Jeg er forsåvidt enig med svenskene, bør være over 2 Mbit før du kan kalle det bredbånd. Bredbånd er et missbrukt ord.
Jeg kaller alt under 2Mbit for fastlinje
, som jeg syns er mer passende.

Det som er med sånne ord er at så få skjønner det. Når noe spør hvordan oppkobling jeg har sier jeg enten fastlinje eller kabel. Da ser de ut som spørsmålstegn, jeg må skynde meg å si bredbånd får de svimer av av brain overload. Blir noe av det samme som hva man skal kalle kabinettet (med innhold da). Skulle senest for et par dager siden sette sammen PC til en kamerat(i bestillings fasen altså). når jeg nesten var ferdig spurte han: "Har du hukset å kjøpe kabler nå da?". Jeg lurte litt og spurte hvordan kabler. Da sa han. "De som går fra harddisken og inn i veggen vel". Nei nei nei sier jeg bare :grin::lol:

Lenke til kommentar

Ja...

Nå har det seg slik at det finnes en komitee...

En komiteè som har bestemt at defenisjonen "Bredbånd" kun skal brukes på linjer som er 2Mbps eller over!

SÅ ALLE ANDRE KAN BARE LEGGE SEG (sikter da til Telenor)

Så din ADSL er ikke bredbånd, men ADSL.(!)

(Og suger, du får sikkert ikke det du har betalt for, snakker av erfaring!)

Peace out

Lenke til kommentar

Quote:

Nå har det seg slik at det finnes en komitee...

En komiteè som har bestemt at defenisjonen "Bredbånd" kun skal brukes på linjer som er 2Mbps eller over!

SÅ ALLE ANDRE KAN BARE LEGGE SEG (sikter da til Telenor)

Hvorfor skyte på Telenor(som veldig mange gjør på tynt grunnlag)? Telenor markedsfører ikke ADSL som bredbånd. NextGenTel markedsfører ADSL som bredbånd så skal du klage på noen klag på dem.

Quote:

Så din ADSL er ikke bredbånd, men ADSL.(!)

Vel bruker man 2Mbit definisjonen så er ADSL en bredbåndsteknologi da.

Quote:

On 2002-02-09 14:40, Baltazar skrev:

Det som er med sånne ord er at så få skjønner det. Når noe spør hvordan oppkobling jeg har sier jeg enten fastlinje eller kabel. Da ser de ut som spørsmålstegn, jeg må skynde meg å si bredbånd får de svimer av av brain overload

Enig og av den grunnen lar man Ola Nordmann og politikerne velge hva "bredbånd" skal være for noe. Som teknisk uttrykk er "bredbånd" totalt ubrukelig. Selv om man sier at grensa skal være 2Mbit+ så blir det jo et veldig upresist uttrykk(og dermed lite interessant). Derfor er det greier å enten si hastigheten og/eller si teknologien som benyttes.

Lenke til kommentar

Noen presis definisjon av hvor stor kapasitet som må til for at man kan kalle det bredbånd finnes ikke, men den europeiske utredningen som kom i fjor viser til at det har vært vanlig å definere overføringskapasitet over 2Mbit/s som bredbånd.

Lenke til kommentar

Noen presis definisjon av hvor stor kapasitet som må til for at man kan kalle det bredbånd finnes ikke, men den europeiske utredningen som kom i fjor viser til at det har vært vanlig å definere overføringskapasitet over 2Mbit/s som bredbånd.

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-09 12:41, Spirograf skrev:

Definisjonen på bredbånd er vel at hver bruker har sin egen dedikerte linje ut mot internett. Så da vil det si at alle som sitter med modem, ISDN, xDSL har bredbånd, mens de som sitter med en delt linje ut mot nett (et LAN på jobb, skole som er koblet opp) ikke har bredbånd.

Dette er helt feil. Databåndbredden sier kun noe om hastigheten. Det har ingen ting med hvilken aksessmetode som brukes. JSS har helt rett i at det ikke er noen eksakt definisjon på hvilken datarate som er bredbånd, men 2Mbit/s er et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-09 19:05, JSS skrev:

Heys jeebus hvordan fikk du til trippel post?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...