OF5 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Hei! Jeg går nå i 10. klasse, og har fått tildelt matte som fag. Temaet er 'Hobbyen min', og hobbyen jeg foretrekker er fotball. Stikkordene er: *utstyr *arena *trening/utøvelse *Konkurranser/arrangement *utgifter Jeg må også innom så mange av disse temaene jeg klarer: *Vei, fart, tid *Prosent *Funksjoner *Målestokk/tegning *Areal/volum *Sannsynlighet *Statistikk ________________ Jeg vet at jeg kan regne ut blant annet areal og omkrets av en fotballbane. Jeg kan også bruke pytagoras for å finne diagonalen på banen. Jeg kan også ta med distanse til trening, hastigheten på bilen, og hvor lang tid det tar. Jeg kan også for eksempel regne ut volumet av drikkeflasken min. På trening så tar treneren med seg ett nett med baller. 14 er oransje og 8 er hvite. Da kan jeg for eksempel regne ut hvor stor sannsynligheten er for at jeg vil få en av de hvite ballene. Vi har også en kiosk ved banen vår som til tider er åpen. Her kan jeg sette opp en tabell med priser. Kanskje også en med proporsjonale størrelser. Jeg kan også tegne fotballbanen med målestokk 1:1000 på tavlen, hvor 1cm på tegningen tilsvarer 1000cm(10m) i virkeligheten. __________ Men det er noe jeg lurer på.... ..hva er radius og diameter til en midtsirkel på en bane? Trenger dette for å regne areal og omkrets. Jeg vet heller ikke hvor lang lengden på 16-meteren og 5-meteren er, så hvis noen har noen oversikt over dette(i meter) så ville jeg blitt veldig glad. Trenger også noen tips til hvordan jeg skal dra inn statistikk og prosent inn i dette. Hadde satt stor pris på hjelp! Beklager for langt innlegg, men håper dere orket å lese igjennom. Ber ikke om hjelp til hele oppgaven her, trenger bare hjelp til å komme igang. Dette er prøveeksamen vel å merke. Endret 13. mars 2012 av EAga Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ang prosent og statistikk kan feks dra inn noe fra en spilløkt eller en kamp? Bare finne noe tall på hvor mange minutter dere hadde ballen og det andre laget, hvor mange pasninger som ble truffet på osv. Og hvertfall regne prosenten på det? Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Vel, når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk et rabattkort som alle medlemmene i klubben får. Det kan brukes på den lokale g-sport butikken med cirka 5-10% på alle varer, så jeg kan jo utnytte det Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 DO like I DO, skip school cause its COOL! Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Haha, morro den vitsen der. Men blir trist å dra på NAV å sutre som voksen Lenke til kommentar
Sweetgirl96 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 kom også opp i matte muntlig eksamen, jævla kijpt men fordelen er at du kan gjøre karakteren din bedre jeg fikk oppgaven å arrangere en klassefest noen tips jeg kunne få? Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Må dessverre meddele at du ikke kan gjøre karakteren din i vanlig matte noe bedre. Karakterene du får på både muntlig og skriftlig eksamen kommer som egne karakterer på karakterkortet. Du kommer altså til å få to mattekarakterer, en standpunkt, og en muntlig eksamen. Denne tråden ble altså laget da vi skulle ha prøveeksamen tidlig på våren, så tråden er gammel Kan faktisk hende jeg slipper muntlig eksamen, da skolen vår er i streik. Du kan jo for eksempel snakke om utgifter(pris på drikke, mat, snacks f.eks), statistikk(hvor mange som kom, hvor mange jenter/gutter osv.) også kan du ta med hvor stort areal og hvor stor omkretsen av lokalet klassefesten skal bli holdt i har(trenger selvfølgelig ikke være opprinnelige lengder). Dette er bare noen tips til hva du kan gjøre. Bare prøv å stappe inn så mye matte du bare klarer, så blir det bra til slutt! Endret 2. juni 2012 av EAga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå