Sexylubb1 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Kjørte i dag forbi en bussholdeplass som ligger ved en vei som har to kjørebaner i samme retning. Fartsgrensen er 60 eller lavere. Jeg ligger i den venstre kjørebanen når en buss blinker seg ut fra bussholdeplassen som ligger til høyre for høyre kjørebane. Bilen foran meg stopper ganske plutselig, noe som fører til at jeg må bråbremse. Spørsmålet er som følger: Har jeg når jeg kjører i venstre kjørebane vikeplikt for en buss som blinker seg ut fra bussholdeplass? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Nei, men du har heller ikke lov til å kjøre i bilen foran deg. Jeg er forøvrig enig med deg at dette er et plagsomt problem; busser som tar alt for mye plass i det de svinger seg ut. Merkelig nok klarer de å holde seg på sin side når det er motgående trafikk i det andre feltet. Endret 13. mars 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg traff ikke bilen foran meg Han hadde forøvrig allerede kommet en meter eller to opp på siden av bussen. Derfor ble jeg noe overasket. Problemet var ikke bussen. Han var ikke over i mitt felt i det hele tatt. Men bilen foran meg, som var en liten fis av en bil, stoppet altså allikevel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Da var det nok en overnervøs bilist som burde ha mer timer bak rattet før vedkommende setter bak rattet. Lenke til kommentar
Nightshaft Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Kjørte i dag forbi en bussholdeplass som ligger ved en vei som har to kjørebaner i samme retning. Fartsgrensen er 60 eller lavere. Jeg ligger i den venstre kjørebanen når en buss blinker seg ut fra bussholdeplassen som ligger til høyre for høyre kjørebane. Bilen foran meg stopper ganske plutselig, noe som fører til at jeg må bråbremse. Spørsmålet er som følger: Har jeg når jeg kjører i venstre kjørebane vikeplikt for en buss som blinker seg ut fra bussholdeplass? Hvis fartsgrensen er 60 eller lavere må du være obs på at en buss som blinker seg ut fra en busslomme e.l. har delvis forkjørsrett (begge har vikeplikt for hverandre). Hvis farten er 70+, må bussen vente til det blir klart. Endret 14. mars 2012 av Nightshaft Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Du leser ikke hele innlegg du, gjør du vel? Endret 14. mars 2012 av nomore 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Hvis fartsgrensen er 60 eller lavere må du være obs på at en buss som blinker seg ut fra en busslomme e.l. har delvis forkjørsrett (begge har vikeplikt for hverandre). Hvis farten er 70+, må bussen vente til det blir klart. Jeg er meget klar over at jeg har vikeplikt for buss på vei ut av busslomme i en 60-sone. Jeg trodde dette var klart ut i fra mitt åpningsinnlegg og det var ikke dette jeg lurte på. Jeg er også klar over at buss har plikt til å oppføre seg aktsomt i det han kjører ut fra lomme og vil gjerne berømme bussjåfører i Bergen for å ha blitt bedre på dette de siste årene (blinke i god tid - se i speil før man legger seg ut slik at man ikke kjører ut rett før en (laste)bil som kommer kjørende i 40+ og som ikke har vikeplikt før bussen faktisk viser at han skal kjøre). Men loven sier ikke så mye om hvordan dette skal løses/tolkes på en vei med to veibaner i samme retning. Jeg må jo nesten gå ut i fra at jeg i utgangspunktet må følge regelen og dermed vike i de situasjonene en vanligvis viker for buss, om bussen skulle finne på å krysse veibanen nærmest busslommen og kjøre rett over i neste veibane (hvor jeg altså befant meg i mitt eksempel). Kjernen i saken her er vel egentlig vilken lov som teller mest. Vikeplikt for buss i rute ut i fra busslomme eller vikeplikt for kjøretøy i det feltet en velger å kjøre inn i/bytte til om bussen skulle krysse over i veibane nr 2/komme over i denne i det han kjører ut fra lommen fordi han ikke klarer holde seg i "sin" veibane. Endret 14. mars 2012 av dwezirads 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Eg vil våge å påstå at i det øyeblikket bussen har kjørt ut av bussholdeplassen, og er i høyre kjørefelt, så vil det deretter være normalt feltskifte for å komme over i venstre kjørefelt. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Som en ser av min førstepost er det sånn jeg også alltid har trodd det er. Neste spørsmål bør vel være om jeg ville fått all skyld om jeg hadde kjørt i bilen foran meg. Dette skjedde i et område rett etter en rundkjøring hvor det skjer mye. Biler bytter felt i hytt og pine, alle skal akselrere og det var altså i tillegg en buss på vei ut. Mye å holde rede på. Om bilen foran da stopper, uten grunn slik jeg ser det, vil det være formildende om jeg skulle dyttet borti bilen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Nei. Du skal ha god nok avstand til bilen fremfor deg til å kunne stoppe. Endret 14. mars 2012 av nomore 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Det pleier jeg heldigvis å ha. Men det var nære på i denne saken. Er kjipt å kjøre lastebil slike steder hvor folk bytter mye felt og alle selvsagt skal inn FØR lastebilen og ikke etter selv om det er god plass der. /whine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå