тurbonєℓℓo Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Norske prester tror ikke på bibelfortellingene: http://www.tv2.no/ny...ne-3731122.html Ja det var en god nyhet!... Avslutningsvis i denne artikkelen står det: Biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, mener et bokstavelig syn på skapelsesberetningen og syndefloden er problematisk. – Jeg synes en del mennesker gjør det utrolig vanskelig både for seg selv og andre hvis de skal lage en motsetning mellom Bibelens skapelsesberetning og hva moderne forskning kommer fram til. Det er helt unødvendig, og det gjør troen vanskelig, sier han. (©NTB) Endret 15. mars 2012 av turbonello 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 I denne sammenheng er Daniel Dennetts sine ord veldig interessante: Han forklarer her hvorfor, mange prester og andre sier at de tror uten at de egentlig gjør det. Noen gjør det fordi de har tro på troen, ikke fordi de tror på Gud... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Vel, nå var det rimelig lav svarprosent på undersøkelsen. 58 av 200 har svart, så her kan det være store mørketall med mørkemenn. Vårt Land har en lengre artikkel: http://www.vl.no/kristenliv/prester-og-pastorer-tror-ikke-pa-bibelfortellingene/ Undersøkelsen 200 prester og pastorer fikk følgende spørsmål, 58 besvarte undersøkelsen: Tror du på evolusjonslæren? 10,5 prosent svarte Ja 40,4 prosent svarte Ja, men menneskene står i en særstilling over dyrene 33,3 prosent svarte Nei 15,8 prosent svarte Annet eller Vet ikke Mener du bibelens fremstilling av skapelsen er en historisk eller billedlig fortelling? 15,8 prosent svarte Historisk korrekt 75,4 prosent svarte En billedlig fortelling 8,8 prosent svarte Annet Tror du historien om Noahs ark og syndeflommen viser til en historisk hendelse? 56,9 prosent svarte Ja 17,2 prosent svarte Nei 20,7 prosent svarte Mye peker på at det har vært en storflom, men så kan man jo stille spørsmål med arken og Noah. 5,1 prosent svarte Annet eller Vet ikke 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Vel, nå var det rimelig lav svarprosent på undersøkelsen. 58 av 200 har svart, så her kan det være store mørketall med mørkemenn. Ja, det er sant. Det illustrerer i alle fall noe. =) Vårt Land har en lengre artikkel: http://www.vl.no/kristenliv/prester-og-pastorer-tror-ikke-pa-bibelfortellingene/ Da har jeg lest igjennom hele. =) Forskjellen på meg og mange av disse prestene blir vel at de omtaler historiene som billedlige, mens jeg omtaler dem som både billedlige og mytologiske... =) Alle mytologiske verker som man finner, er jo rent billedlige... Eller hva mener du? Undersøkelsen 200 prester og pastorer fikk følgende spørsmål, 58 besvarte undersøkelsen: Tror du på evolusjonslæren? 10,5 prosent svarte Ja 40,4 prosent svarte Ja, men menneskene står i en særstilling over dyrene 33,3 prosent svarte Nei 15,8 prosent svarte Annet eller Vet ikke Mener du bibelens fremstilling av skapelsen er en historisk eller billedlig fortelling? 15,8 prosent svarte Historisk korrekt 75,4 prosent svarte En billedlig fortelling 8,8 prosent svarte Annet Tror du historien om Noahs ark og syndeflommen viser til en historisk hendelse? 56,9 prosent svarte Ja 17,2 prosent svarte Nei 20,7 prosent svarte Mye peker på at det har vært en storflom, men så kan man jo stille spørsmål med arken og Noah. 5,1 prosent svarte Annet eller Vet ikke Det jeg lurer på da er vel egentlig hva disse teologene lærte på universitetet. ??? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det jeg lurer på da er vel egentlig hva disse teologene lærte på universitetet. ??? Mange har blitt prester fordi de betrakter Bibelen som den hellige skrift. Mange betrakter presteyrket som noe viktigere enn et hvilket som helst annet offentlig yrke. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Det jeg lurer på da er vel egentlig hva disse teologene lærte på universitetet. ??? Mange har blitt prester fordi de betrakter Bibelen som den hellige skrift. Mange betrakter presteyrket som noe viktigere enn et hvilket som helst annet offentlig yrke. Hehe. Greit. Men det var jo ikke dette jeg spurte om... Bare lurte på hva de lærer... Lærer de at det er historisk? Ikke? Hvordan kan det være så delte meninger? Hva lærte de om bibelen? Vet de ikke mer enn hva folk flest gjør? Vet de ikke mer enn troende mennesker som også tolker bibelen billedlig og allegorisk alt ettersom det passer dem??? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hva lærte de om bibelen? Altså, omkring 1900 kom det inn bibelkritisk lære i teologien. I begynnelsen møtte den sterk motstand, men den fikk stadig flere støttespillere og utgjør i dag en viktig del av teologistudiet (tror jeg). På bakgrunn av det ser det faktisk ut til å være ganske mange som ennå har tillit til Bibelen som en hellig skrift. Men vi aner jo ikke prosentandel, siden det er så mange som ikke har svart. Så i grunnen er det rart å offentliggjøre en undersøkelse som ikke har noe skikkelig resultat. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Hva lærte de om bibelen? Altså, omkring 1900 kom det inn bibelkritisk lære i teologien. I begynnelsen møtte den sterk motstand, men den fikk stadig flere støttespillere og utgjør i dag en viktig del av teologistudiet (tror jeg). På bakgrunn av det ser det faktisk ut til å være ganske mange som ennå har tillit til Bibelen som en hellig skrift. Men vi aner jo ikke prosentandel, siden det er så mange som ikke har svart. Så i grunnen er det rart å offentliggjøre en undersøkelse som ikke har noe skikkelig resultat. Jeg er enig med deg Man burde gjort det mye mer grundig... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Kan forresten alle gå inn og stemme på Vårt Lands poll? Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (318) En billedlig fortelling (249) Annet/vet ikke (36) http://www.vl.no/kristenliv/prester-og-pastorer-tror-ikke-pa-bibelfortellingene/ Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Kan forresten alle gå inn og stemme på Vårt Lands poll? Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (318) En billedlig fortelling (249) Annet/vet ikke (36) http://www.vl.no/kri...lfortellingene/ Har gjort det =) 1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Kan forresten alle gå inn og stemme på Vårt Lands poll? Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (318) En billedlig fortelling (249) Annet/vet ikke (36) http://www.vl.no/kri...lfortellingene/ Har gjort det =) Det hjalp ikke mye: Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (626) En billedlig fortelling (448) Annet/vet ikke (73) Uansett, jeg skrev en bloggpost om artikkelen: http://dagensateist.blogspot.com/2012/03/norske-prester-og-pastorer-tror-pa-tull.html 1 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Hvor er alternativet "Eg vet det meste er bullshit fra ende til annen", å glem det, vårt land sa du? Ja da blir det ikke mye religionsfrihet... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Kan forresten alle gå inn og stemme på Vårt Lands poll? Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (318) En billedlig fortelling (249) Annet/vet ikke (36) http://www.vl.no/kri...lfortellingene/ Har gjort det =) Det hjalp ikke mye: Gjorde visst ikke det... Rart at folk tror at disse mytologiske beretningene er historiske faktum egentlig... Er vel fordi man er lært opp til å se på det som noe som har skjedd da... Men jeg tror egentlig ikke at flertallet av disse har tenkt noe særlig igjennom det... Hva mener du om Bibelens fortellinger om skapelsen og Noahs ark? Historisk korrekt (626) En billedlig fortelling (448) Annet/vet ikke (73) Uansett, jeg skrev en bloggpost om artikkelen: http://dagensateist.blogspot.com/2012/03/norske-prester-og-pastorer-tror-pa-tull.html Veldig bra! Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Hvor er alternativet "Eg vet det meste er bullshit fra ende til annen", å glem det, vårt land sa du? Ja da blir det ikke mye religionsfrihet... Hehe... Det er vel ikke mulig for en slik hardbarka kristen avis å holde muligheten oppe for at det de tror på faktisk kan være helt bak mål, rent bullshit, og uhistorisk da. "Det må jo være sant... Er det ikke historisk sant, så er det "billedlig sant"" - Hva nå enn det siste betyr... ;P Endret 17. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Er det ikke historisk sant, så er det "billedlig sant"" - Hva nå enn det siste betyr... ;P Vårt Land er en ganske liberal avis, men de vil nok holde fast på at bibelfortellingene er delvis sanne ved å kalle dem symbolske. Dette fordi man vil unngå å bli mobbet for kreasjonisme (skapelsestro). Vårt Land hadde i mange år to ravner på baksida av avisa, Hugin og Munin fra norrøn mytologi. Som kom med sleivspark her og der. Dette var ytterst sjokkerende av en kristelig avis. Jeg har ikke sett baksida på Vårt Land på flere år, så det er mulig at disse hedenske ravnene fortsatt er der. Jeg har også sett at Vårt Land sin samlivsspalte har gitt tvilsomme råd til leserne. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Er det ikke historisk sant, så er det "billedlig sant"" - Hva nå enn det siste betyr... ;P Vårt Land er en ganske liberal avis, men de vil nok holde fast på at bibelfortellingene er delvis sanne ved å kalle dem symbolske. Dette fordi man vil unngå å bli mobbet for kreasjonisme (skapelsestro). Okei. =) Men hvordan stiller du deg selv i forhold til skapelses-tro (kreasjonisme)? Vårt Land hadde i mange år to ravner på baksida av avisa, Hugin og Munin fra norrøn mytologi. Som kom med sleivspark her og der. Dette var ytterst sjokkerende av en kristelig avis. Er det du som mener det er sjokkerende eller syntes leserne dette? Hadde jeg vært kristen, så ville jeg ikke sett på det som noe som helst "sjokkerende" egentlig... =) (Er jo ikke slik at hedenske elementer er skadelig på noe vis... Om man putter inn en liten Donald Duck-stripe der, så ville vel det blitt noe av det samme) Jeg har ikke sett baksida på Vårt Land på flere år, så det er mulig at disse hedenske ravnene fortsatt er der. Jeg har også sett at Vårt Land sin samlivsspalte har gitt tvilsomme råd til leserne. Hehe. Det skulle ikke forundre meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå