Gå til innhold

BK: Dypt sinn


Anbefalte innlegg

Fikk min kamerat til å begi seg ut på et par positurer hos meg.

 

Vi tok omkring 150 bilder, og valgte ut dette da vi følte det hadde mest dybde. Var litt usikker på mitt valg av blender her, hva tenker dere?

 

EDIT: Har retouchet bildet på nytt da jeg ble veldig misfornøyd selv.

 

 

Første retouching

post-131058-0-96058000-1331648009_thumb.jpg

 

 

Siste retouching

post-131058-0-87971600-1336224443_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det er mange mangler her føler jeg.. Som nevnt blenderen er for stor som gjør at dybdeskarpheten veldig liten. Det er masse detaljer i panna, og øyenbrynet.. men kinnene og øyene er utav fokus og mangler detaljer. Det er ingen som helst detaljer i øyene, de er bare store og sorte.

 

Samt at du har brukt en blåtone i konverteringen som jeg synes at det ikke passer inn her.. Her skulle det ha vært brukt blender f/8 - f/11 og lyssettingen skulle ha vært slik at det har truffet øyene for å få liv i de, samt detaljer. Konverteringen til sorthvitt skulle ha vært nøytral, og du da i ettertid ha kjørt på med masse kontrast for å få frem konturer og markeringer i ansiktet.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Menne, @istereo: Jeg har ikke konvertert til sorthvitt... Bildet TOK jeg i sorthvitt for å få så mye data som overhodet mulig med i bildet. Er heller ikke noe blåskjær :)

 

Det kan godt være øya mine som er synderen altså.. :) Men jeg oppfatter at det er en fremtredende blåtone i bildet.. :) og tenkte at det var noe du la på i en sorthvitt konvertering.. :) men har du ikke gjort det, så har du ikke gjort det.. :)

Lenke til kommentar

Menne, @istereo: Jeg har ikke konvertert til sorthvitt... Bildet TOK jeg i sorthvitt for å få så mye data som overhodet mulig med i bildet. Er heller ikke noe blåskjær :)

 

Det kan godt være øya mine som er synderen altså.. :) Men jeg oppfatter at det er en fremtredende blåtone i bildet.. :) og tenkte at det var noe du la på i en sorthvitt konvertering.. :) men har du ikke gjort det, så har du ikke gjort det.. :)

 

Har nok ikke det :)

 

Kan være skjermen din som ikke er skikkelig kablibrert kanskje?

Lenke til kommentar

Litt off-topic, hvordan har du fått bakgrunnen svart? Noe fixes i PS?

 

Antar at du ikke har berørt deg ut på fotografering av noe slag siden du spør om dette, så jeg forteller gjerne litt om hvordan man kan få dette til :)

 

I dette tilfellet brukte jeg mitt backdrop chromakey sett. Det er stativer med sorte/hvite/grønne/blå duker som man bruker i fotostudier eller når man lager film. Hver farge til sitt formål, men blå og grønn utelukkende til filmbruk.

 

Jeg brukte sort duk. Deretter kjørte jeg opp kontrastene og exposure og da forsvinner detaljene i duken slik at den ikke syntes. Og en hel del andre ting for å få bildet fint.

 

Men man kan også bruke magic wand eller tegne masker selv i photoshop dersom man ikke har slikt utstyr. Søk på youtube etter "photoshop create mask" eller "photoshop magic wand" så ser man med en gang hvor enkelt det er å gjøre :)

Lenke til kommentar

Litt off-topic, hvordan har du fått bakgrunnen svart? Noe fixes i PS?

 

Antar at du ikke har berørt deg ut på fotografering av noe slag siden du spør om dette, så jeg forteller gjerne litt om hvordan man kan få dette til :)

 

I dette tilfellet brukte jeg mitt backdrop chromakey sett. Det er stativer med sorte/hvite/grønne/blå duker som man bruker i fotostudier eller når man lager film. Hver farge til sitt formål, men blå og grønn utelukkende til filmbruk.

 

Jeg brukte sort duk. Deretter kjørte jeg opp kontrastene og exposure og da forsvinner detaljene i duken slik at den ikke syntes. Og en hel del andre ting for å få bildet fint.

 

Men man kan også bruke magic wand eller tegne masker selv i photoshop dersom man ikke har slikt utstyr. Søk på youtube etter "photoshop create mask" eller "photoshop magic wand" så ser man med en gang hvor enkelt det er å gjøre :)

 

Er ganske så ny innen fotografering ja. Men takk for svaret, nå skjønner jeg litt mer. :)

Lenke til kommentar

Litt off-topic, hvordan har du fått bakgrunnen svart? Noe fixes i PS?

 

Man kan også bruke blits for og få denne "effekten", ved og undereksponere blidet i forhold til omgivelsene og eksponere motivet korrekt ved bruk av blits "fortrinnsvis ekstern blits m/softboks eller diffuser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ett fint bilde, men føler det skurer litt på detaljene rundt nesepartiet og ellersi bildet. Jeg synes det rett og slett lukter litt "Surface Blur" her.

 

Jeg nekter og tro at dette bildet er helt naturlig hvor man bare har skrudd litt på kontrast etc. Her MÅ det være lagt til noe i etterkant for å "softe" bildet?

 

Uansett, så er det den softingen som er litt voldsom synes jeg.

 

Man ser det også tydelig hvis man zoomer inn på øynene. Øynene er i utgangspunktet skarpe, men sammtidig så har dem lite gjenskinn og virker litt "tåkete".

 

Bortsett fra dette, så synes jeg da altså bildet i seg selv er bra :)

Lenke til kommentar

Jo takk for det :)

 

Ja jeg har gjort en hel del med dette bildet.

 

- Levels

- Sharpness

- Sculpting

- Blur

- Lagt tekstur på huden

 

og en del andre ting.

 

Jeg tror hovedproblemet var at jeg brukte for stor blenderåpning. I tillegg til at jeg glemte å ta RAW :(

 

Men blir bedre neste gang :)

Lenke til kommentar

Jo takk for det :)

 

Ja jeg har gjort en hel del med dette bildet.

 

- Levels

- Sharpness

- Sculpting

- Blur

- Lagt tekstur på huden

 

og en del andre ting.

 

Jeg tror hovedproblemet var at jeg brukte for stor blenderåpning. I tillegg til at jeg glemte å ta RAW :(

 

Men blir bedre neste gang :)

I mine øyne så er det "Blur" somhar "ødelagt" bildet ditt. Blur kan være fint noen ganger, men her synes jeg du har dratt litt hardt i spakene :)

Lenke til kommentar

Jo takk for det :)

 

Ja jeg har gjort en hel del med dette bildet.

 

- Levels

- Sharpness

- Sculpting

- Blur

- Lagt tekstur på huden

 

og en del andre ting.

 

Jeg tror hovedproblemet var at jeg brukte for stor blenderåpning. I tillegg til at jeg glemte å ta RAW :(

 

Men blir bedre neste gang :)

I mine øyne så er det "Blur" somhar "ødelagt" bildet ditt. Blur kan være fint noen ganger, men her synes jeg du har dratt litt hardt i spakene :)

 

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener.

 

Problemet var enten at neseregionen så uskarp ut, eller at jeg tusjerte litt for mye for å unngå dette.

 

Valget stod mellom dårlig fotografering eller dårlig tusjering hehe... Så valgte sistnevnte :)

 

Men, har nå fått meg en skikkelig lærepenge. Første gangen jeg har prøvd meg på portrett, så det skal bli mye bedre neste gang :)

 

Har avtalt en shoot med både en dame og mann denne uken så da blir det RAW og mye mindre blenderåpning :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+3124

Du har dratt spakene for langt på den "nye" versjonen.. :) Ser helt unaturlig ut.. Mitt tips til deg er å ta bildene på nytt om du har mulighet, så tar du med deg de tipsene som du har fått med deg i denne tråden.. :)

Lenke til kommentar

Du har dratt spakene for langt på den "nye" versjonen.. :) Ser helt unaturlig ut.. Mitt tips til deg er å ta bildene på nytt om du har mulighet, så tar du med deg de tipsene som du har fått med deg i denne tråden.. :)

 

Jepp jepp, skal ta nye. Men tenkte å bare prøve å få det gamle litt bedre.

 

Syntes det nye ser penere ut hvertfall, kanskje mer unaturlig, men penere.

 

Måtte dra såpass i spakene for å få en jevn lighting. På det første ser man tydelige spor etter retouching. Man kan nesten se hvor jeg har ført brush'sene. Og det var vel det som jeg likte minst :)

 

Men ja, skal prøve meg på ny shoot veldig snart :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...