Mith Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Tribes: Ascend Først av alt, siden spillet fortsatt er i betastadiet blir dette å regne som en sniktitt. Spillet har i dag 3 forskjellige spilltyper, Team Deathmatch, Arena Deathmatch og Capture the flag. Sistnevnte er det som spilles mest og det er det jeg kommer til å bruke som utgangspunkt for denne teksten. Kjapp innføring. Spillserien som måtte konkurrere med Unreal Tournament og Quake rundt årtusenskiftet og som kanskje derfor har gått i glemmeboken hos mange får endelig en ny utgivelse. Det som virkelig skiller Tribes fra konkurrentene er fokuset på fart, friksjons-skiene og jetpacken. I stedet for å løpe rundt å leke krig i midtøsten får du nå endelig muligheten til å boltre deg i en sci-fi verden der fokuset ligger på høye tinder og djupe daler, samt hvordan du kommer deg raskest fra A til B uten å få eksplosive diskoser i ansiktet. Våpengal. Spinfusors, en våpentype som skyter eksplosive sendeplater rett fram, uten å tape hverken fart eller høyde er selve signaturvåpenet i Tribes. Som om ikke det var nok arver disken farten til bæreren av våpenet, noe som gjør at du må justere siktet ditt etter farten og retningen motstanderen din har, samtidig som du må tenke på farten din i øyeblikket du skyter. Det finnes også en rekke andre variasjoner av eksplosive våpen og felles for alle er at de gir splashdamage og prosjektiler som bruker tid på å nå fram til målet. Hitscan-våpen, som rifler og hagler, er det svært få av og også maskingeværkulene bruker litt tid på og faktisk treffe fienden. Alt i alt fører disse våpnene til at den som har størst fart har best odds og når du klarer å treffe noen i lufta med en disk eller granat så føles det helt fantastisk. Det er også 3 kjøretøy tilgjengelig, en motorsykkel, en tanks og et lite fly. Disse kjøpes for penger man tjener i hver kamp og spesielt flyet kan virkelig gjøre forskjell på seier eller tap. I tillegg kan pengene du tjener i kampene gå til oppgradering av forsvarsverk eller til å kalle inn artilleriild. Klassekamp. Teamwork er virkelig fokuset i spillet og rollen man spiller på laget er avhengig av hvilken klasse du velger. Hovedsakelig er det tre klasser med tre variasjoner. Du har lett, medium eller tung vektklasse, noe som avgjør hvor mye energi jetpacken bruker for å løfte deg fra bakken, hvor fort du beveger deg og hvor mye du tåler. I fjærvektklassen finner du en sprinter som enten henter motstanderflagget og tar det med tilbake til basen eller forsøker å nå igjen motstandere som har stukket av med ditt flagg. Du har også muligheten til å velge en sniper-klasse og en klasse som infiltrerer motstanderen ved å bli usynlig. I mellomtung vektklasse finner du en teknikker som bygger og reparerer automatiske forsvarsverk, en raider som angriper motstanderen med granatkaster og en vanlig soldat som er en allround-type. Som tungvekter kan du spille som et mobilt artilleri som har som oppgave å bombe fienden fra relativt trygg avstand. Du kan også spille som en vegg som bokstaveligtalt står på flagget for å hindre at noen stikker av med det eller du kan velge en litt større, tyngre og mer hardtslående versjon av allround soldaten. Våpnene du har tilgjengelig avhenger av klasse og du har muligheten til å låse opp flere våpen og egenskaper og på den måten skreddersy klassen din. For å låse opp nytt utstyr kan du bruke erfaringspoeng eller Tribes-gull du får kjøpt for norske kroner. Det er også mulig å oppgradere våpen og egenskaper, men da kun med erfaringspoeng. Det er heller ikke snakk om at man absolutt må legge penger i spillet, siden alt er mulig å låse opp over tid og du starter med konkurransedyktig utstyr. Skiferie i det ytre rom. Endelig kommer vi til det som avgjør hvor moro du kommer til å ha det på slagmarken. Hvor flink du er til å stå på ski avgjør nemlig om du ender opp med motstanderflagget i hånda mens du suser langs bakken i 250km/t eller om du ender opp som en blodpøl under skoen til han som passer på flagget. De som spilte Tiny Wings, et av fjorårets mest populære spill til iPhone, burde ikke ha noe problem med å forstå konseptet. I all enkelhet så har du små raketter på beina som gjør at du svever noen centimeter over bakken uten å bli påvirket av friksjon. I tillegg har du en jetpack på ryggen som gjør at du kan komme deg opp bakker uten å miste spesielt mye fart. Her må man altså utnytte farten man får når man faller gjennom løse luften eller sklir nedover en bakke, mens man kompenserer for motbakker ved å bruke jetpacken. De forskjellige kartene kampene utspiller seg på består stort sett av mange små og store fjelltopper og det å finne de beste rutene fra topp til topp og base til base er svært viktig om man virkelig skal få opp farten, få med seg flagget og komme seg ut i live. Dette resulterer i svært luftige svev og ekstremt høye hastigheter, men også at man sliter veldig med å forandre retning samtidig som man opprettholder farten. For å forsvare seg mot fiender som kommer i over 200km/t har hvert lag automatisk forsvar som skyter på alt som rører seg og bla. forcefields som kan plasseres ut på strategiske plasser. Disse drives av et aggregat som er trygt plassert inne i en bygning, men som kan ødelegges og repareres. I tillegg har man tilgang til tanks og fly, der flyet i hovedsak brukes til å kappe hodet av motstanderen, med vingen. Det er som regel bare 1-2 kjøretøy på slagmarken samtidig, så fokuset er absolutt på soldatene. Pen avslutning. Spillet er i dag åpent for alle, men befinner seg fortsatt i betastadiet. Det har fått utgivelsesdato 12. april og det vil komme kontinuerlig oppgraderinger med flere våpen, egenskaper og kart. Jeg har kost meg veldig de timene jeg har brukt på spillet og vil absolutt anbefale andre å ta en titt på det. Spillet kan være litt vanskelig å få tak på de første timene, men øvelse gjør mester. Endret 13. mars 2012 av Mith Lenke til kommentar
Rune Løkke Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Har laget noen norske cap guides for pathfinder: http://www.youtube.com/user/RuneLokke/featured Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå