Kirkbakk Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hei. Jeg er ansvarlig for en nettside til en fotballklubb og derfor tar jeg også bilder fra kampene. Til nå har jeg brukt mitt Olympus XZ-1. Dette kameraet er veldig bra, men det dekker ikke bruksområdet mitt da jeg trenger et kamera med ekstra zoom for å kunne ta nærbilder av spillere/situasjoner ute på banen. Hvilket kamera anbefaler dere? Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av speilrefleks, men dette er dyrt og i tilegg ønsker jeg å ha et mer mobilt kamera. Jeg har fra før ingen erfaring med kompaktkameraer med ultrazoom så er interessert i høre hva dere mener. Jeg har lest flere tester av forskjellige kamera, men føler jeg ikke helt får et klart bilde av hva jeg trenger. Det trenger ikke å være suveren bildekvalitet ettersom det bare skal brukes til en nettside, men muligheter for å ta OK bilder med høy ISO er en fordel. Har dere erfarne folk noen tips? Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hei. Jeg er ansvarlig for en nettside til en fotballklubb og derfor tar jeg også bilder fra kampene. Til nå har jeg brukt mitt Olympus XZ-1. Dette kameraet er veldig bra, men det dekker ikke bruksområdet mitt da jeg trenger et kamera med ekstra zoom for å kunne ta nærbilder av spillere/situasjoner ute på banen. Hvilket kamera anbefaler dere? Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av speilrefleks, men dette er dyrt og i tilegg ønsker jeg å ha et mer mobilt kamera. Jeg har fra før ingen erfaring med kompaktkameraer med ultrazoom så er interessert i høre hva dere mener. Jeg har lest flere tester av forskjellige kamera, men føler jeg ikke helt får et klart bilde av hva jeg trenger. Det trenger ikke å være suveren bildekvalitet ettersom det bare skal brukes til en nettside, men muligheter for å ta OK bilder med høy ISO er en fordel. Har dere erfarne folk noen tips? Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger Hva er budsjettet? Kan få fine rimelige DSLR-er, særlig brukt. Men var jeg deg ville jeg sett på Nikon J1/ Olympus E-PL3 som er lite og som du får tak i zoom til. Størst problemet med kompaktkamera er treig autofokus. Skal du ha følge-autofokus så trenger du speilrefleks. Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Hva er budsjettet? Kan få fine rimelige DSLR-er, særlig brukt. Men var jeg deg ville jeg sett på Nikon J1/ Olympus E-PL3 som er lite og som du får tak i zoom til. Størst problemet med kompaktkamera er treig autofokus. Skal du ha følge-autofokus så trenger du speilrefleks. Budsjettet er 2500-3000 kroner. De to kameratene du linker til er det systemkamera? Må jeg kjøpe objektiv utenom? I utgangspunktet ønsker jeg ikke å kjøpe noe brukt. Hva med Olymous sz-20 eller Panasonic TZ20 ? Kan det være noe? takk for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Alle kompaktkameraer uansett pris har trege følgefokussystemer og litt forsinkelse når du trykker ned utløseren, tregheten er selvsakt avgjørende proporsjonalt med prisen. De rimeligeste speilrefleks eller speilløst systemkamera gjør jobben mye bedre. Foreksempel Samsung NX11 til 2495.- eller Canon 1100D til ca 2900.-, jeg anbefaler at du kjøper med et standard kitobjektiv så du ikke blir og savne det, de er ikke blant de raskeste på autofokus men ved og bare bruke sentrumfokuspunkt vil du få det optimale angående fokusering, så noe opplæring burde gjøres for og få fullt utbytte av et kamerakjøp.En annen fordel med dyrere kameraer e at du kan bruke rå-filer istedenfor jpg, noe som gir deg mye mer informasjon og forenkler det å fikse bilder i etterkant. I tillegg trenger du en telezoom for og få motivet nærmere, Samsung har denne og Canon har et god budsjett-objektiv og en råtass av et proffobjektiv som faktisk er meget billig i forhold til kvaliteten, ingen av disse er optimale til action i mørke omgivelser men i dagslys burde de fungere veldig godt. Kjøper du på nettet så hold deg unna Pixmania og de aller billigeste nettbutikkene, eventuell google de så du ser om mange har negative forhold til dem. Endret 13. mars 2012 av Nautica 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Kjøper du et systemkamera med standardzoom får du mindre zoom enn det du allerede har. Så skla du ha glede av det må du kjøpe ekstra linse til. Det går også an å kjøpe et systemkamera med en alt i et-zoom, typisk 18-200mm på speileflekser eller 14-140/150 på kameraer fra Olympus og Panasonic. I likhet med andre her tror jeg et systemakamera vil gi best resultater, men det er mye større, tyngre og dyrere enn et kompaktkamera med bra zoom. Om TZ20 eller lignende vil gjøre nytten er det vanskelig å si. De har nok zoom, men om du får bra nok bilder i litt dårlig lys tviler jeg på. Kan du ta bilder i dagslys er sjansene mye bedre. Siden du tar bilder for et fotballklubb har du vel muligheter til å snakke med masse foreldre og/eller spillere. Det ville være litt rart om ikke en eneste av dem har et kompaktkamera med litt mer zoom som du kunne låne på et par kamper og teste litt. Da ser du jo fort om du får de resultatene du vil ha før du kjøper noe nytt selv. Endret 13. mars 2012 av se# 1 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hva med Olymous sz-20 eller Panasonic TZ20 ? Kan det være noe? Nei, det er penger ut av vinduet. Legg til 500-800 kroner og du får et bra kamera med muligheter. F.eks Nikon J1, Nikon D3100, Olympus E-PL3... Det følger med kit-linse som sikkert vil fungere greit om du er vant til kompaktkamera. Du kan da senere om du ønsker oppgradere ved å kjøpe ei telelinse til kamera. Du får også mulighet til å ta videosnutter om det skulle være interessant for web-en. 1 Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Takk for gode og informative svar! Jeg var på elkjøp i dag og da innså jeg, som dere sier at de kompaktkameraene ikke er gode nok. Dermed står valget mellom speilrefleks og systemkamera. Speilrefleks er noe som frister. Jeg prøvde Canon EOS 1100D og det virket bra, men da blir totalprisen på rundt 5000,- Ser at komplett.no operer med et pakketilbud: EOS 500D + m18-55 + 75-300 . Har sett før at folk fraråder den pakken. Er det virkelig så dårlig at selv ikke mine behov blir dekket? I tillegg trenger du en telezoom for og få motivet nærmere, Samsung har denne og Canon har et god budsjett-objektiv og en råtass av et proffobjektiv som faktisk er meget billig i forhold til kvaliteten, ingen av disse er optimale til action i mørke omgivelser men i dagslys burde de fungere veldig godt. Disse koster fra 2000 og oppover. Hva med Tamron AF 18-200mm ? Blir dette bare søppel eller kan det passe til meg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Har sett før at folk fraråder den pakken. Er det virkelig så dårlig at selv ikke mine behov blir dekket? En ting er at det ikke er spesielt bra på generelt grunnlag. Men den er lite egnet til ditt bra da telezoomen må blendes ned del ned for å bli noenluende skarp. Og da vil du ende opp med for lang lukkertid til at du får gode sportsbilder. Bildestabilisator mangler den også. Blir dette bare søppel eller kan det passe til meg? Den er desverre like lite egnet som Canon-kitet du ser på. 1 Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Har sett før at folk fraråder den pakken. Er det virkelig så dårlig at selv ikke mine behov blir dekket? En ting er at det ikke er spesielt bra på generelt grunnlag. Men den er lite egnet til ditt bra da telezoomen må blendes ned del ned for å bli noenluende skarp. Og da vil du ende opp med for lang lukkertid til at du får gode sportsbilder. Bildestabilisator mangler den også. Blir dette bare søppel eller kan det passe til meg? Den er desverre like lite egnet som Canon-kitet du ser på. Ja, jeg skjønner... Vel, da må det nok graves noe dypere i lommeboka enn jeg hadde håpet! Men får se på kamera som en investering for fremtiden. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Hei.Jeg er ansvarlig for en nettside til en fotballklubb og derfor tar jeg også bilder fra kampene. Til nå har jeg brukt mitt Olympus XZ-1. Dette kameraet er veldig bra, men det dekker ikke bruksområdet mitt da jeg trenger et kamera med ekstra zoom for å kunne ta nærbilder av spillere/situasjoner ute på banen. Hvilket kamera anbefaler dere? Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av speilrefleks, men dette er dyrt og i tilegg ønsker jeg å ha et mer mobilt kamera. Jeg har fra før ingen erfaring med kompaktkameraer med ultrazoom så er interessert i høre hva dere mener. Jeg har lest flere tester av forskjellige kamera, men føler jeg ikke helt får et klart bilde av hva jeg trenger. Det trenger ikke å være suveren bildekvalitet ettersom det bare skal brukes til en nettside, men muligheter for å ta OK bilder med høy ISO er en fordel. Har dere erfarne folk noen tips? Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger For å ta bilder av løpende fotballspillere langt unna trenger du etter min mening et kamera som er rask på avtrekkeren og har god zoom. Da kan vi vel men en gang utelukke de aller fleste kompaktkameraer. Mulig jeg sikter litt høyt nå, men jeg mener du kommer lengst med et speilrefleks kamera med en godt tele objektiv. Budsjettet ditt er nok i minste laget her vil jeg tro. Tele objektiv som du trenger her koster desverre litt, og jeg mener du bør ha minst 200mm for å få noen lunde gode nærbilder av spillerene. (Kommer litt ann på hvor du har plassert deg på tribunen) Var på jobbreise i Spania hvor vi kjørte innom Lamanga og så på en fotballkamp der. En ganske liten stadion hvor jeg satt midt på tribunen ca. 6-7 meter fra kantlinjen. Der tok jeg dette bildet med Canon 40D. Brennvidden er 85mm: Som du ser så kom jeg ikke akkurat veldig nerme her heller, men kanskje nerme nok til få et bilde av en redning, men spesielt spennende blir det ikke. På en større stadion ala Ullevål etc. hvor du befinner deg midt på tribunen sitter du vesentlig lenger fra banen og derfor så mener jeg at 200mm + er et must. Fotballkamper foregår vel ofte under godbelysning, så ved moderat ISO verdi vil du nok få lukkertid nok vil jeg tro med kamera ala 550D. Jeg tror dog ikke jeg ville falt for fristelsen og kjøpt en såkalt "superzoom". Da ville jeg heller valgt en Telezoom. Disse koster ikke veldig mye hvis du da ikke kikker på de aller dyreste. Sigma og Tamron har noen telezoomer som ikke koster skjorta. Hvilke av disse du bør velge får andre svare på, for dem har jeg ikke testet. Har kun testet en telezoom, og den ligger laaangt over budsjettet ditt, hehe. Canon 550D for du får rundt 4.500,- og Sigma 70-300 f/4-5.6 DG Makro koster i skrivende stund 990,- hos Japen Photo. Men ikke kjøp dette før andre har "godkjent" det som brukbart. Du kan jo evt. også gå for Canon 1100D som i skrivende stund koster 2985,- hos Japan Photo. Da holder du neeeeesten budsjettet ditt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Ja, jeg skjønner... Vel, da må det nok graves noe dypere i lommeboka enn jeg hadde håpet! Men får se på kamera som en investering for fremtiden. Kanskje ikke, objektiver lever betraktelig lengere en et kamera, er det noen i din omgangskrets, familie etc. som har et eldre speilreflekskamera som bruker film liggende og samler støv, kan hende at du kan bruke objektivene på et nytt digitalt speilrefleks, bare nevne eventuelle benevnelser på kamerautstyret her så kan vi hjelpe deg med om det er kompatible og relevante for deg. Brukt er ikke aktuelt ?, foreksempel denne pakken, du får den sikkert for 4000.- Endret 14. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Canon 550D for du får rundt 4.500,- og Sigma 70-300 f/4-5.6 DG Makro koster i skrivende stund 990,- hos Japen Photo. Men ikke kjøp dette før andre har "godkjent" det som brukbart. Du kan jo evt. også gå for Canon 1100D som i skrivende stund koster 2985,- hos Japan Photo. Da holder du neeeeesten budsjettet ditt. Brukt er ikke aktuelt ?, foreksempel denne pakken, du får den sikkert for 4000.- Ser at dere begge to her nevner mye av det samme. Canon 550D ser jeg får bra omtale i en testav Akam.no. I den pakken din, Nautica følger det med Tamron objektiv, noe Tomsi42 påpekte ikke var allverdens. Men du mener altså at en slik objektiv kan være greit for meg? Sigma objektivet som Bjerknez linker til ligger kanskje i samme klassen? Og ja, brukt kan være et godt alternativ (selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsket dette). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Et objektiv som koster ca. 1000.- nytt er ikke bra i utgangspunktet, hvis man legger på 1000.- til får man noe bedre bildekvalitet, men ikke et objektiv som klarer raskere lukkertider som er nødvendig, skal man ha noe som er vesentlig mye bedre til sport må man ut med ca. 4500.- til Canon eller mye mye mer. Men siden du har et budsjett og holde deg til kan nevnte pakke eller tilsvarende brukte kamerapakker være et greit utgangspunkt, du kan bytte ut Tamron senere med en Canon 70-200 f/4 foreksempel. edit: det viktigeste er ikke hvilken kamera/objektiv du har, hvis du tar deg tid til å forstå logikken/knepene bakom "det og ta en bilde" vil du få utrolig gode bilder meg enkelt utstyr, men en forutsetning er at du har fotoutstyr som faktisk klarer det du forlanger det skal klare. Endret 14. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Da høres det ganske riktig ut for meg å gå for et rimelig objektiv. Så kan jeg evt oppgradere den dagen jeg føler jeg trenger noe bedre. det viktigeste er ikke hvilken kamera/objektiv du har, hvis du tar deg tid til å forstå logikken/knepene bakom "det og ta en bilde" vil du få utrolig gode bilder meg enkelt utstyr, men en forutsetning er at du har fotoutstyr som faktisk klarer det du forlanger det skal klare. I mitt tilfelle er det nok mer fotografen det står på og ikke utstyret Da skal jeg studere forskjellige typer tilbud litt videre (brukt/nytt) også skal jeg komme tilbake med hva jeg velger. Tusen takk for all hjelp! Har fått et mye bedre innblikk i hva som kreves nå. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jo lengere tid du bruker og jo mer aktiv du er, jo større innsikt vil du få. Det kameraet du har nå er en grei måte og forstå forskjellen på blender,lukker,iso og sånt, samt fokuspunkter/dybdeskarphet, de viktigeste og kunne for å få resultatene etter egne preferanser, så det er ingen grunn for å ikke begynne med og lære seg fotografering med en gang Les gjerne noen av guidene her på forumet også, sammen med kameraet ditt så du kan prøve deg litt underveis. Så ikke gi deg, spør i vei hvis det er ting du ikke forstår helt eller hvis det dukker opp fristende tilbud som kanskje kunne være noe for deg. Er ønsket om noe helt nytt stort kan du følge med litt i tråden "godet fototilbud i butikken" så kan det dukke opp et kamera som vil gi deg det du trenger. Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Her kommer det en rekke forslag på systemkamera av billigste sort som vil sprenge budsjettet totalt. Du krever svært mye av 2500-3000 kroner. God zoom til sportsopptak er dyrt hvis det skal være godt eller i det hele tatt teknisk mulig... Jeg vil oppmuntre deg til å tenke helt nytt. Finn deg informasjon om de beste superzoom-kompaktene og se hvor langt du kommer med det. Flere har rask fokus, høy opptakshastighet og mye større zoomomfang enn noen DSLR med 18-200 optikk. Her MÅ du ta bilder i godt lys, men ellers vil dette dekke behovet bedre enn du kanskje tror. Til kostnadene foreslått av andre på tråden, finnes Fujifilm XS1 til 6500 kroner. Et råskinn! Til budsjettet du foreslår selv anbefales Panasonic Lumix DMC-FZ100 og Fujifilm FinePix HS20EXR. Begge er bedre enn sitt rykte... 1 Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Til budsjettet du foreslår selv anbefales Panasonic Lumix DMC-FZ100 og Fujifilm FinePix HS20EXR. Begge er bedre enn sitt rykte... De aller fleste kampene vil foregå i dagslys så det skal gå bra. Da har jeg to alternativ. Alternativ 1: Kjøpe brukt speilrefleks/evt Canon eos1100D + billig objektiv: Pris: cirka 4000 Alternativ 2: Kjøpe kompaktkamera: Panasonic Lumix DMC-FZ100 og Fujifilm FinePix HS20EXR. 2500-3000 kroner. Hvilket alternativ vil være best? Økonomisk kan jeg strekke meg til det alternativ 1 koster. Endret 14. mars 2012 av Niss Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Her kommer det en rekke forslag på systemkamera av billigste sort som vil sprenge budsjettet totalt. Du krever svært mye av 2500-3000 kroner. God zoom til sportsopptak er dyrt hvis det skal være godt eller i det hele tatt teknisk mulig... Jeg vil oppmuntre deg til å tenke helt nytt. Finn deg informasjon om de beste superzoom-kompaktene og se hvor langt du kommer med det. Flere har rask fokus, høy opptakshastighet og mye større zoomomfang enn noen DSLR med 18-200 optikk. Her MÅ du ta bilder i godt lys, men ellers vil dette dekke behovet bedre enn du kanskje tror. Til kostnadene foreslått av andre på tråden, finnes Fujifilm XS1 til 6500 kroner. Et råskinn! Til budsjettet du foreslår selv anbefales Panasonic Lumix DMC-FZ100 og Fujifilm FinePix HS20EXR. Begge er bedre enn sitt rykte... Disse to uthevingene vil ikke være mindre krevende på en superzoom, faktisk så vil de kreve mer lys for og fungere tilsvarende. Kjenner ikke til spesifikke superzoomer så kan ikke si og de vil fungere til forventet bruk, men de største forskjellene er at med et nyere digitale speilrefleks kan man kjøre opp iso ganske rått og få akseptable resultater, forskjellen på sensoren er relativ stor så man kommer ikke i nærheten av hverandre når det gjelder iso og lukkertider, en annen fordel med speilrefleks er at man ved et senere tidspunkt bytte ut objektivet til noe bedre hvis man ser en glede i dette. Men er tanken og kjøp et kamera for og beholde over en lengere tid ville jeg nok heller kjøpt de litt dyrere kamerene en de aller billigeste så som Canon 1100D og Nikon D3100 siden produsentene har spart så mye som mulig for og holde en såpass lav pris, da heller et utgående kamera i et høyere segment eller et semiproft. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Hvilket alternativ vil være best? Økonomisk kan jeg strekke meg til det alternativ 1 koster. Det billigste jeg ville vurdert av systemkameraer er faktisk Samsung NX11 som du kan finne til en veldig bra pris, ca 2500 med standardzoom og 50-200 koster rundt 2000. Totalt 4500. Jeg imidlertid usikker på hvor kjapp autofokusen er på dette og vil heller anbefale et speilrefleks hvis du først kjøper et systemkamera. Billigste speilrefleksalternativet jeg ville vurdert er Canon 1100D med kitzoom og Canon 55-250 IS, totalt ca 3000 + 2000. Neste skritt opp i pris er Nikon D3100 med Nikon 55-200 VR, totalt ca 5700. Du vil utvilsomt få bedre bildekvalitet under vanskelig lysforhold med et speilrefleks enn et superzoomkamera så det blir litt kost/nytte for deg. Panasonic FZ100 som Golddynaco nevnte er et bra superzoomkamera og ganske kjapt, HS20 har ennå større rekkevidde, men er litt tregere i bruk. Begge er lettere å holde stødig enn for eksempel TZ20 siden du kan bruke søkeren i stednefor å holde kameraet ut foran deg. Lysstyrken er også bedre enn på kompakte kameraer med mye zoom som TZ20. Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Brukt er ikke aktuelt ?, foreksempel denne pakken, du får den sikkert for 4000.- Brukt ble plutselig veldig aktuelt og nå har jeg kjøpt den pakken du linket til. Altså Canon EOS 550D + to objektiv (Tamron 70-300mm + Canon 18-55). Nå gleder jeg meg veldig til å kunne ta i bruk dette kameraet. ) Tusen takk til alle sammen for veldig god hjelp, også til dere som kom med alternative forslag slik at jeg kunne sette ting i perspektiv. Ha en fin dag 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå