ozone Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jeg teller litt på knappene om jeg skal vente til D800E kommer i butikkene (sikkert noen måneder lenger å vente kontra D800), og lurer på om noen har tanker rundt fordeler/ulemper med å ha/ikke ha anti-aliasing-filter. Jeg tenker at det må være en stor fordel å slippe sløringen av mikrodetaljer som er veldig synlig på alle DSLR med anti-aliasing-filter, og som trenger kunstig oppskarping i software for å se "naturlig" skarp ut... Anti-aliasing-filteret er jo ikke ideelt laget, men strekker seg mye lengre nedover i "frekvens" enn akkurat ved nyquist-frekvensen det skal kutte ved. I tillegg er jo faren for aliasing (moire) MYE mindre når man har 36 megapiksler å rutte med! En slik oppløsning vil jo faktisk oppløse mye mer av de fine gjentagende mønstre enn sensorer med lavere oppløsning... Jeg er klar over at uansett hvor mange piksler man har, vil møte "nyquist-veggen" før eller siden, men man tar jo bildene sine med D800E på omtrent samme måte/avstand til motivet som før, så fordelen/fortjenesten er reell. Men hvis noen har noen gode argumenter jeg ikke har tenkt på, så kanskje jeg går for versjonen med filter Endret 13. mars 2012 av ozone Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Men hvis noen har noen gode argumenter jeg ikke har tenkt på, så kanskje jeg går for versjonen med filter Begge har antialiasing filter. Bare i forskjellig grad... Hva skal du bruke kamera til? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Tja, som jeg nevnte i den andre tråden, D800E kan godt gi moire det også. Det var en tråd på dpreview (trur eg) hvor det ble trukket frem eksempler fra Nikons eksempelbilder. Som jeg også nevnte, så vil du faktisk nå et nivå hvor nyquist-frekvensen ikke lenger er et problem (fordi optikken i praksis blir AA-filteret ditt), men vi er ikke der ennå. D800 har tross alt ikke så høy oppløsningsevne når du ser på det. Det har lavere pikseltetthet enn D7000. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Begge har antialiasing filter. Bare i forskjellig grad... Hva skal du bruke kamera til? Det jeg alltid har brukt et kamera til: Ta best mulig bilder, av alt mulig! Hvor "best mulig" omfatter mange tekniske og kunstneriske parametre, hvorunder skarphet/oppløsning også er et punkt... (Mest mennesker. Mennesker inne, mennesker ute, mennesker i landskap, mennesker mot mørk bakgrunn, mennesker mot lys bakgrunn, og så videre... men også "ting", og bare landskap, forekommer) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Moire vil fortsatt være et stort problem på stor blenderåpning; så bruker du kamera mye på f/1.4 - f/5.6 området så vil jeg anbefale alle som vurderer å gå for D800E, heller velge D800. Koser man seg med landskap/produktfoto og generelt ligger på blender over f/5.6 kan man trygt gå for D800E. Mitt syn basert på informasjon jeg har fått, opp til den enkelte å velge; men forventer at en del kommer til å gå på en smell her siden de ikke helt skjønner ulempene med D800E vs D800. Lenke til kommentar
ChristianAa Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Moire vil fortsatt være et stort problem på stor blenderåpning; så bruker du kamera mye på f/1.4 - f/5.6 området så vil jeg anbefale alle som vurderer å gå for D800E, heller velge D800. Koser man seg med landskap/produktfoto og generelt ligger på blender over f/5.6 kan man trygt gå for D800E. Mitt syn basert på informasjon jeg har fått, opp til den enkelte å velge; men forventer at en del kommer til å gå på en smell her siden de ikke helt skjønner ulempene med D800E vs D800. Mener du her at difraksjon i blenderen over f/5.6 gir effekt tilsvarende AA-filteret i D800? Interessant, kan du vise til diskusjon eller argumentasjon annet sted? Ikke skeptisk, bare interessert. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Er det noen som har noen oversikt over hvor ofte man kan få problemer med Moirè? Kjente situasjoner er motiver som inneholder visse tekstiler, mursteins vegger og takstein tak. Er det motiver utenom dette? Noen påstod en gang at det var så sjelden man fikk moirè problem, at egentlig så burde ikke kameraer ha AA filter i forhold til de få prosentvise gangene moirè var så sterkt at det var et problem, på bakgrunn av hvor destruktivt OLPF er for foto kvaliteten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Virkemåten til AA-filteret er at det smører lyset litt utover nabopikslene for å redusere moire fra plagsomt nivå til ikke-plagsomt. Det er i prinsippet akkurat det samme som skjer med diffraksjon. Diffraksjon smører lyset litt ut over nabopikslene. Jo mindre blenderåpning, jo mer utsmøring. Merk at diffraksjon er et optisk fenomen og har samme størrelse målt i mikrometer uansett hvilken bildebrikke det projiseres på. Det vil si at mindre piksler vil gjøre at diffraksjonen smøres ut over flere piksler, fordi det er flere piksler i bildet. Diffraksjonen målt i mikrometer vil være den samme og dermed oppta like stor del av bildeflaten uansett antall megapiksler. Jo større blenderåpning jo mindre vil diffraksjonen bli. Men, det er vanskelig å lage objektiver med store glass (stor blenderåpning) med så høy presisjon at diffraksjon blir begrensningen. Så i praksis vil andre abberasjoner (linsefeil) smøre lyset ut over pikslene når man bruker store blendere (ca f/1-2). På motsatt side (f/5,6 og mindre) er det diffraksjonen som gir utsmøringseffekten. Det er altså i praksis omtrent bare området f/2-5,6 man kan få morie-problemer. En annen utsmøringseffekt vil også ha betydning: fokusdybden. Ting som ligger utenfor fokusplanet vil smøres utover og dermed ikke rammes av moire. Moire oppstår når man har veldig skarpe og gjentagende mønstre i størrelseorden 5000 linjer per bildehøyde (rundt nyquist-frekvensen). Det er ganske uvanlig å ha slike mønstre over hele bildeflaten. Ennå et moment er morie sjelden observeres i hjørnene siden objektiver som regel er mindre skarp i hjørnene enn i senter. Kort oppsummert er det veldig mange faktorer som må klaffe for at moire blir et problem. De gangene man får dette problemet, la oss si på jakka til en person, så vil man kunne kjøre anti-moire i programvaren (Nikons, Adobes, Gimp eller andres) på det aktuelle stedet for å redusere problemet. Dette er altså et problem man løser på utvalge områder av utvalge bilder, i kontrast til hvordan man jobber med D800: Oppskarping av hele bildeflaten på samtlige bilder. Oppskarping av alle bilder er mer arbeidskrevende for maskina, mens anti-morie er mer arbeidskrevende for fotografen som skal velge bilder og områder som skal behandles. I likhet med oppskarping er anti-morie ikke noen perfekt teknikk som klarer å gjenskape motivet slik du ser det med øynene. Begge deler vil ha svakheter "reparasjonsarr". Endret 15. mars 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Tusen takk for denne oppklaringen Simen! Det var nok for meg til at jeg går for D800E ! Det er tydeligvis nok kilder til "utsmøring" av lys, enn at jeg trenger å ha et fast "utsmøringsfilter" foran bildesensoren til enhver tid! Moire er jo også et så lokalt og skjeldent problem at hvis det skulle oppstå så får jeg enten ta bildet på nytt med litt annen fokus eller avstand, eller fjerne i PP. I tillegg så oppløser jo som sagt 36 MP ganske mange av de potensielle Moire-motivene... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg ville absolutt ventet til tester og ikke minst brukererfaringer ble lagt frem. Vi her kan bare drive med stort sett teoretisk synsing foreløpig. Tor Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Enig. Men bare det faktum at Nikon faktisk har laget en likeverdig masseprodusert forbruker-modell uten AA-filter, taler jo sitt tydlige språk om at tiden er moden for massene å klare seg uten! Jeg tror uansett ikke den kommer i butikken før jeg har sett flere troverdige tester. Jeg tipper Ken Rockwell. Thom Hogan, og DPreview kommer på banen med tester innen en måned er gått... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Vil heller si det slik at det taler sitt tydelige språk om norsk økonomi at det finnes folk som omtaler D800(E) som en forbrukermodell 2 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Enig. Men bare det faktum at Nikon faktisk har laget en likeverdig masseprodusert forbruker-modell uten AA-filter, taler jo sitt tydlige språk om at tiden er moden for massene å klare seg uten! Dessverre er ikke D800E helt uten AA filter, men har et mye svakere AA filter enn det som er normalt. Om det betyr at det bare er svakere enn i D800, eller om det er svakere enn i kameraer i 15-20MP klassen er litt uklart. 5DIII har har visstnok også et svakere AA filter enn 5DII, noe som har kommet frem på en del test foto. Men så spørs det om 5DII har et litt for kraftig AA filter pga. moirè problemer i video, noe som skal være forbedret i 5DIII med et nytt video system. D800E er et veldig spennende konsept med høy pikseltetthet og svakere AA. Mest spennende blir det å se D800E testet mot D800. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Enig. Men bare det faktum at Nikon faktisk har laget en likeverdig masseprodusert forbruker-modell uten AA-filter, taler jo sitt tydlige språk om at tiden er moden for massene å klare seg uten! Jeg tror uansett ikke den kommer i butikken før jeg har sett flere troverdige tester. Jeg tipper Ken Rockwell. Thom Hogan, og DPreview kommer på banen med tester innen en måned er gått... Det er mange som ikke bruker AA-filter eller bare har et svak AA-filter. Så Nikon er ikke først ute. Men det verden er moden for er noe bedre enn Bayern-sensoren slik at AA filter ikke trengs lenger... På tide at man får flere fullfarge-sensorer! Endret 15. mars 2012 av Epp Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Se disse postene av Lloyd Chambers: Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Enig. Men bare det faktum at Nikon faktisk har laget en likeverdig masseprodusert forbruker-modell uten AA-filter, taler jo sitt tydlige språk om at tiden er moden for massene å klare seg uten! Nei, det gjør det ikke - D800E er et enda mer spesialisert verktøy enn det D800 er, som jeg nok neppe ville si er noe for massene. Fikk klå på D800 i dag på FotoVideo - vanskelig å bedømme bildekvalitet under en så kort seanse, dessuten var det innendørs og i det hele tatt. Flott kamera - no doubt! Merkbart lettere enn D700 som jeg kjøpte ved anledningen Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Vil heller si det slik at det taler sitt tydelige språk om norsk økonomi at det finnes folk som omtaler D800(E) som en forbrukermodell Hehe, vi som kjøper toppmodellene er også forbrukere vettu D800E kommer nok til å selges i samme butikkene som D3100, så det er myntet på vanlige folk. Hadde vi snakket om et nytt storformatkamera som ble lansert uten AA-filter, og måtte spesialbestilles gjennom fotograf-lauget med skriftlig godkjenning av dets president og yppersteprest, så kunne vi snakket om en sær modell for de spesielt interesserte. Nei, D800E er ment å selge i store kvanta, det levner måten Nikon markedsfører det på ingen tvil om! Men jeg tar poenget ditt Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) eeeh nei D800/E er en proff/semiproff modell som neppe finner mange av på Elkjøp for å si det sånn. Målgruppa handler neppe ett sånt kamera der vil jeg tro, enten via nettbutikk eller Interfoto/FotoVideo. Litt off topic men Nikon lager ca 50 stk F6 hver måned Endret 15. mars 2012 av fo2re 2 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Faktisk er det kun enkelte godkjente butikker som får lov til å selge D800E, det er flere butikker som selger D4 faktisk Edit: Skal låne en D800E av Nikon før jeg bestemmer meg for hvilken jeg går for. Endret 15. mars 2012 av TGB Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Enig. Men bare det faktum at Nikon faktisk har laget en likeverdig masseprodusert forbruker-modell uten AA-filter, taler jo sitt tydlige språk om at tiden er moden for massene å klare seg uten! Jeg tror uansett ikke den kommer i butikken før jeg har sett flere troverdige tester. Jeg tipper Ken Rockwell. Thom Hogan, og DPreview kommer på banen med tester innen en måned er gått... Når FV røper at mens det lagers 20 000 D800e i første opplag, og 1000 D800e, så er ikke teorien din bare litt skivebom, men den lander på andre siden av at atlanterhavet. JP, FV og Interfoto er eneste butikker jeg vet om med den i listen, mens listen for D800 er trippel så lang...når det er sagt så byttet jeg vekk D3x mot D800e og fikk en veldig fin deal, så jeg skal ha den....men jeg har Hasselblad, så er vant med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå