Gå til innhold

MSI kortet mitt hindrer overklokking?


Deidei

Anbefalte innlegg

Har MSI KT3 ULTRA , med nyeste bios. Tenkte jeg skulle overklokke litt med ny cpuvifte og greier, får satt fsb opp til 141, så prosessoren går på 1,76 ghz, men går jeg over det, vil ikke pcen starte opp, så jeg må resette cmos. Tempen på dette tidspuntet overstiger ikke 40 c, så det er ikke det som er problemt, er hovedkortet mitt dårlig for overklokking?

Skal jeg begynne å tukle med volten?

Bruker en GlacialTech IGLO 2500 Pro vifte, hvis dette er noe til hjelp. :(

 

Ps. Har også prøvd å tuklemed MP, men samme resultat....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren din er vel kjent for å være noe av det verste i verden å overklokke, hadde samme selv og fikk omtrent det samme som deg. Men om du ikke har råd til å oppgradere akkurat nå, så er det jo et hav av ytelse å hente på å lukke opp multiplieren og klokke fsb i steden. Det er ikke umulig å få den opp fra 133MHz til rundt 180MHz. (For den saks skyld er 200 også mulig men jeg vet ikke hvor langt du kan gå i BIOS på ditt kort.)

Lenke til kommentar

Jeg har også ett MSI KT3-Ultra(Riktignok ARU versjonen). Dette kortet suger regelrett når det gjelder overklokking(som de fleste kort med VIA brikkesett). CPUen jeg har er en 1900+ palo

med steppingen:

AMD Athlon

AX1900DMT3C

AGOIA0204XPKW

98483440708

1999AMD

med Lilla/Rosa core

 

Maks FSB er vel noe sånt som 147 Mhz med VCore på 1,85V.

Da er i tilleg lyden forlengst borte.

Morsomt ikkesant.

Når man har vannkjøling og greier......

:evil:

Aldri MSI eller VIA hvis man skal klokke opp.

(hva med kombinasjonen???)

Ellers er kortet greit det.

Vurderer et NF7-S 2.0 da.........

Lenke til kommentar

Jeg har en Thoroughbred kjerne, det er fsben jeg har satt opp, ikke multiplier, selv om jeg har prøvd å forandre multiplier. Da jeg gjorde det, fikk jeg ssamme feil som med fsb klokking. Jeg vet ikke hva stepping er. :oops:

fsben min går vel opp til ca 200 i bios tror jeg.

Kjøpte cpuen for et halvt år siden..... :shrug:

Lenke til kommentar
Jepp ! det kan du, eneste måte du kan OC er å bruke wiretriks på CPU

og åpne MP. Vil ikke anbefalle høyere FSB enn 137MHz på kortet ditt :wink:

 

Med MP, mener du Multiplier?

Den kan jeg regulere uten å bruke "wiretriks".

Tror uansett at jeg går for 141 fsb, siden systemet virker helt stabilt, systempen er på 34 c, så hk blir vel ikke for varmt da? :)

 

Takker for alle svar! :wink:

Lenke til kommentar

Om du har en Tbred så skal du kunne endre MP mellom 5 og 12.5 .. skal du over 12.5 så må du kutte den siste (femte) L3 broen. Da vil du kunne velge fra 13 til 22 isteden.

Som jarmo nevner så har ikke KT3 agp/pci lock, og du må derfor hoppe rett opp til 166FSB for å aktivere 1/5 dividern som gjør at agp/pci hastighetene blir normale igjen. Du klarer nok rundt 170-175fsb.

 

Jeg mistenker at du har en palomino, for hadde du hatt en Tbred så ville du ikke kunnet stilt vcore høyere enn 1.7 . KT3 tillater kun justering av vcore +/- 0.1v .. siden du kjører 1.85 så betyr det at den cpu orginalt går på 1.75v, akkurat som Palomino.

Lenke til kommentar
Det er Thorougbred, det er jeg HELT sikker på. Står det på kvitteringa fra komplett. Hvis jeg settern ned cas latency til 2, kan det ha noen effekt?

 

Om ramen din klarer det så vil du få litt økt minnebåndbredde. At det står Tbred på en kvittering som komplett har gitt deg skal du ikke bry deg stort om. Skal du være sikker så kan du ta av kjølern din, og sjekke selv. Skriv ned steppingen, og post den her så ser vi fort hva det er for noe.

Lenke til kommentar
Jepp ! det kan du, eneste måte du kan OC er å bruke wiretriks på CPU

og åpne MP. Vil ikke anbefalle høyere FSB enn 137MHz på kortet ditt :wink:

 

Med MP, mener du Multiplier?

Den kan jeg regulere uten å bruke "wiretriks".

Tror uansett at jeg går for 141 fsb, siden systemet virker helt stabilt, systempen er på 34 c, så hk blir vel ikke for varmt da? :)

 

Takker for alle svar! :wink:

 

34mhz pci er vel rimelig pysete? :) Har selv kjørt 37,5 mhz pci, og *kremt* 41-og-noe-mhz det siste er ikke anbefalelsesverdig, maskinen min var ihvertfall ikke stabil... men 37,5 mhz burde gå helt fett. dvs 150 mhz fsb.. 8) vet ikke om hk ditt er stabilt på den hastigheten da ;)

Lenke til kommentar
Jepp ! det kan du, eneste måte du kan OC er å bruke wiretriks på CPU

og åpne MP. Vil ikke anbefalle høyere FSB enn 137MHz på kortet ditt :wink:

 

Med MP, mener du Multiplier?

Den kan jeg regulere uten å bruke "wiretriks".

Tror uansett at jeg går for 141 fsb, siden systemet virker helt stabilt, systempen er på 34 c, så hk blir vel ikke for varmt da? :)

 

Takker for alle svar! :wink:

 

34mhz pci er vel rimelig pysete? :) Har selv kjørt 37,5 mhz pci, og *kremt* 41-og-noe-mhz det siste er ikke anbefalelsesverdig, maskinen min var ihvertfall ikke stabil... men 37,5 mhz burde gå helt fett. dvs 150 mhz fsb.. 8) vet ikke om hk ditt er stabilt på den hastigheten da ;)

 

Anbefaller jeg høyere FSB så er jeg som får skulden hvis noe går

galen :wink: men at du kan kjøre PCI bussen opp til 37-38 er greit

for meg, det går så lenge det går ! Noen HK/PCI/AGP kan ha noe

svakere komponenter og da kan det fort bli slutt på moro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...