Gå til innhold

BK: Esau og Jakob

Anbefalte innlegg

Esau og Jakob

Bildet er fjernet.

Beskrivelse:

En litt morsom sak fra Ryfylke, hvor disse to øyene har fått kallenavnene Esau og Jakob med henvisning til Bibelhistorien. I hårete rekkefølge burde vel egentlig bildet hatt tittelen Jakob og Esau :) Bildet er tatt gjennom tett yr og lavt skydekke, så skarphet og detaljgrad er langt fra god - men forteller litt om hva folk reflekterte over i tidligere tider her på Vestlandet. 200 mm tele, 1/30 sek, ISO 200

Evalueringsnivå Visning:

Jeg ønsker å vise frem mitt bilde og få hyggelige tilbakemeldinger. Jeg setter pris på om du forteller kort hva du liker med bildet.

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så er der lite å skryte av rent billedmessig. Men i tillegg til at det faktisk går sjøørret her også, så sier geologene at fenomenet skyldes at det er to forskjellige bergarter med 100 meters avstand som utgjør behåringsforskjellen. Jakob er av grunnfjells granitt, mens Esau er laget av en gammel havbunn skyvedekke av fylitt som er skjøvet opp på land fra dannelsen av den Kaledonske fjellkjeden her i landet for mer enn 400 mill år siden. Litt geo-nerdete dette - men artig :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...