Gå til innhold

Bygging av Mediesenter (med vannkjøling)

N3slin

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå en pc som begynner å bli vel utgått på dato. Ca 4 år gammelt "beist"

(AMD athlon x2 6400 3,2Ghz prosessor).

Så nå er det på tide å lage seg en ny.

Det jeg tenker er å gjøre noe gøy med denne maskinen. Har alltid hatt lyst på en stue-PC, og tenker, tja hvorfor ikke mekke meg en? tenker til HD-filmbruk og småspilling.

Når jeg først skal gjøre noe gøy, tenkte jeg å lage et kabinett ut av TV-bordet mitt.

(et romslig 2 M bredt med 2 store skuffer på hver side og hyller i midten http://www.ikea.com/...ducts/50178393/)

Siden dette skal være en stuepc, vil jeg veldig gjerne at det skal være stillegående.

Jepp dere tenker riktig! Vannkjøling!

Nå har det seg sånn at jeg allerede er en eier av en Zalman reservator (som jeg før brukte, men sluttet med pga stor og tung å drasse på til LAN-party og greier).

http://www.zalman.co...ead.asp?idx=182

Denne fungerte veldig bra. CPU holdt seg under 40 grader under tung belastning, og vel ja vannkjøleribba fungerte som en ovn hehe.

Tidligere brukte jeg bare kjøleblokk på CPU og GPU, og har egentlig fint lite erfaring med vannkjøling utover dette...

Så det jeg lurer på er om jeg får bygd en HELT stillegående (PSU,CPU,GPU,HK,RAM og alt som skaper varme) ved hjelp av dette vannkjølesystemet?

Tenkte å lage en bildeprossess og dele dette med dere (om jeg i det heletatt får begynt på prosjektet).

Takker på forhånd for svar!

- Neslin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville gått helt passivt om jeg først skulle lagd noe stillegående. fordelen du har, er at du har plass nok til det, når du ikke begrenser deg til et lite kabinett. eneste fordelen jeg ser med vannkjøling kontra highend luftkjøling er at du får sammla sammen fler komponenter på 1 kjøler.

i min htpc kjører jeg en a6-3500/minne 1866mhz og den klarer fint å skallere bildet med madvr som gir best bildekvalitet og spille dirt2 på 1280x720@medium.

hadde jeg hatt plass til en av de store (1kg) towerkjølerne mine skulle kjørt den passivt.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Når du sier helt passivt, mener du kun nedkjøling ved hjelp av radiatoren?

Får man tak i vifteløse PSUer?

Nå har jeg som sagt kjørt CPU, GPU (er vel de komponentene som skaper mest varme?) før, med bra temperatur.

Ville denne temperaturen steget betraktelig om jeg hadde kjølt ned HK, RAM, og eventuelt HDD og PSU i tillegg?

Endret av N3slin
Lenke til kommentar

ja du får tak i vifteløse psu-er. med passivt mener jeg selvsagt uten vifte =). du får også tak i vifter som bråker mindre en pumpa i et vannkjølings sett.

du må nok gå til innkjøp av nye komponenter og velge med omhu om du faktisk skal følge rådet mitt om å kjøre passivt. pass på å velg en ssd disk. siden snurredisker bråker uventa mye når resten av maskina ikke lager en lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...