Gå til innhold

Uhell med utstikkende last

Nublo

Anbefalte innlegg

Hei. En bil kommer ut fra et byggvarehus parkeringsplass med tilhenger. Ut på vei og svinger til høyre. En liten haug bord stikker 1,5 meter ut bak enden av tilhenger, venstre side av henger.

En annen bil skal inn på samme parkeringsplass og dennes venstre forskjerm skades av utstikket. Det oppstår uenighet om skyld. Kan man spørre om hva som er riktig/galt her?

Den som har ansvaret for lasten hevder sin uskyld fordi motpartens bil ble truffet foran midten av bilen og således kunne unngått kollisjonen. Takknemlig for veiledning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke dette høres så vanskelig ut jeg ..

Han som skulle inn på parkeringa skulle fått med seg lengden på bilen ("vogntoget") som kom ut, og burde greie å unngå å kjøre i denne. Såpass våken bør man kunne være. At slik utstikkende last gjerne sveiper litt ekstra "ut" i en sving skulle også være barnelærdom.

Slike situasjoner oppstår fordi folk stresser og ikke tar seg tid til å samarbeid i trafikken, ikke fordi noen sikrer lasta si dårlig.

Men det er min mening. Om forsikringsselskapene mener noe annet, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om lasten er sikret dårlig, men om den er merket tydelig nok. Eg har flere ganger sett bruk av blått tau som merking av plank som stikker ut bak. At denne blafrer i vinden er ikke merking godt nok. Eg sier ikke at det er tilfelle her, men det er uansett grunn til å stille spørsmål om lasten var merket godt nok, eller om den andre bilisten ikke var oppmerksom nok.

Altså, burde bilisten sett lasten som stikker ut?

Lenke til kommentar

At slik utstikkende last gjerne sveiper litt ekstra "ut" i en sving skulle også være barnelærdom.

Det burde det, men minst like mye for den som selv kjører med utstikkende last. Å være spesielt oppmerksom på møtende/forbikjørende trafikk når man skal svinge av (til høyre) fra veien med redskap som henger langt ut bak er spesielt nevnt i pensum til traktorførerkortet, eller var i alle fall det på min tid. Tilsvarende gjelder for overheng både foran og bak på buss/vogntog, og at det er en del av opplæringen der er jeg ganske sikker på.

Man har vikeplikt for møtende trafikk ved venstresving; normal sunn fornuft tilsier at det samme bør gjelde også ved en høyresving hvor deler av kjøretøyet/lasten kommer over i møtende kjørefelt.

Slike situasjoner oppstår fordi folk stresser og ikke tar seg tid til å samarbeid i trafikken (...)

Det er jeg forsåvidt helt enig i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...