funkweb Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Heisann. Jeg trenger tips fra dere. Jeg sliter litt med og få :active til å fungere som det skal. La oss ta et eksempel: <div id="innhold"> <ul class="nav"> <li class="forsiden"><a href="index.html">Forsiden</a></li> <li class="about"><a href="about.html">About</a></li> </ul> </div> .nav { width: 200px; /* bredden på "sprite image, total" */ height: 30px; /* høyden på "sprite image u/ hover" */ background: url(sprite.png) no-repeat; } .nav li { display: inline; } .nav li a:link { position: absolute; top: 0; height: 30px; text-indent: -9000px; overflow: hidden; } .nav .forsiden a:link { width: 99px; /* bredden på det FØRSTE linken, dvs: forsiden */ } .nav .forsiden a:hover { background: url(sprite.png) no-repeat 0px -30px; /* Hover starter ved 30px ned */ } .nav .forsiden a:active { background: url(sprite.png) no-repeat 0px -30px; } Jeg får ikke det til, og aktivere :active Klikker jeg linken og siden lastes, så re-setter den. Hvis du nå tar koden som vist over og fjerner index.html og about.html og bare setter en #, prøv nå å klikk på linken.. da vil :active tas i bruk (på en måte). Fins det noe løsning på dette? Lenke til kommentar
agm Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Du kan ikke løse dette med CSS. Pseudoselektoren :active tilbakestilles når dokumentet oppdateres eller et nytt dokument lastes inn, og kan da bare brukes på lenker til IDer i samme dokument (#id). Det du kan gjøre er å definere active som en klasse (.active), og så legge denne klassen til manuelt på de forskjellige sidene (<li class="forside"><a class="active" ... ). Om du har mange filer kan det være en fordel å bruke PHP eller JS til å automatisere hvilken lenke som er aktiv. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Ja det er synd det ikke løses. Men ja, det er jo ikke noe verre enn å gjøre slik som du sa, funker det også. Men takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå