Gå til innhold

Flere som sliter med å få spill til å virke?

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt med en gang - jeg er sannsynligvis en av de større spillnerdene på dette forumet. Hvis jeg sliter med et spill så er problemet så godt som alltid spillet og ikke brukeren da brukeren har mer peiling på spill enn hva noen som helst noensinne burde ha.

For tiden så spiller jeg Skyrim, Fallout New Vegas, Rage, GTA IV og Borderlands på PC.

Alle disse spillene er konsoll-porter, spillene er designet og laget for PS3/Xbox360 og så konvertert til PC-format med varierende resultat.

Jeg kunne skrevet en bok om alle problemene jeg har møtt på ved å prøve å få disse spillene til å virke, og jeg har brukt omlag 50 timer bare på å prøve å få disse spillene til å virke.

Noen av spillene fungerte ikke med Crossfire før støtte for det ble lagt til i en patch senere.

Noen av spillene klarte ikke kombinasjonen mellom 5970 og 5850 (jeg endte opp med å GI VEKK 5850-kortet).

Når du endelig får spillene til å virke med Crossfire etter å ha tuklet med config-filer og lignende, trålt gjennom ørten sider med forum-poster hvor folk klager over identiske problem som deg..

Så er turen kommet til å sette opp Eyefinity! Prøv å få Eyefinity til å virke i Fallout - det dukker opp tonnevis med komplikasjoner som få fikses gjennom console tweaks og moddede filer.

Jeg endte opp med å måtte laste ned et program og editere et scope i mange timer for å kunne bruke scope i Eyefinity-modus.

Jeg er på friuken nå og har flere dager fri i strekk - perfekt anledning til å spille noen spill. Jeg har bunkevis med helt nye spill liggende som jeg såvidt har installert for så å legge på hyllen igjen da jeg ikke har tid til å jobbe med å få tingene til å virke.

Nå når jeg loader savegamen i Fallout New Vegas fryser spillet og jeg forstår ikke hvorfor.

Det som er greien er at når jeg sitter med flere tusen kroner i ubrukte spill så blir ikke den bunken større før jeg er ferdig med disse spillene. Altså det blir en stund til jeg kjøper pc-spill igjen. Og jeg er neppe alene om det, og det får meg til å tro at konsollene vil vinne over pcen som spill-plattform.

Fallout krasjer fremdeles når jeg prøver å lukke spillet men nå virker det å laste det inn. Men lyden virker ikke.

At pc-spillsalget er sviktende er ikke rart, det har aldri vært mer feil og problemer med spill enn hva som er nå og det blir ikke bedre. At alle har bredbånd har gitt utviklere en mentalitet at de kan lansere et uferdig spill og fikse det i patcher senere, for eksempel Diablo 3 som lanseres uten PvP-arena del fordi de kan legge det til i en patch senere..

Men jeg mener denne strikken er tøyd for langt, se på Rage for eksempel - store problemer med blant annet AMD-grafikkort når det ble lansert.

Kvaliteten på pc-spill er rett og slett i fritt fall, ikke rart da at salget også svikter.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk brukerfeil.

Nei, her er det ikke noe feil med spillene nei, det er brukeren som trenger en kraftig oppgradering. Anbefaler en ny hjerne , litt mer korttidsminne og definitivt en ekstra tålmodighets brikke ;-)

-Skrevet med et glimt i øyet og "litt" humor.

Desverre så er det noen som er svært uheldige med spillene sine , personlig sitter jeg på et utdatert 4870 og opplever så og si aldri noen problemer men så har jeg heller ikke prøvd å kose meg med de nye ekstrafunksjonene som du har da.

Sånn jeg forstår det så opplever man stort settt litt mer problemer med 5xxx enn med 6xxx og 7xxx serien , da spesielt i støtte for eyefinity i noen spill og man må faktisk fikle litt for å få det til.

Men til gjengjeld så er jo opplevelsen konge når man først får det til, et par flysimulatorer og bilspil tar jo seg virkelig ut i Eyefinity.

Spillene du nevner , dvs Skyrim og Fallout New Vegas er jo bygd på samme motor så det er jo ikke rart at du sliter.

Kan ikke komme med så mange løsninger til deg (kan jo google problemet ditt og se om jeg kan hjelpe) annet enn å trøste deg å si at det i alle fall er verdt å streve litt for gleden. Jeg forstår også at mange eiere av PS3 og Xbox 360 ofte ser på oss pc nerder og sier til seg selv at de ikke behøver så flott grafikk når man får så mye trøbbel som vi har innimellom.

Jeg velger dog uansett å skylde litt på spillutviklerne og Amd / Nvidia for å ikke være flinkere til å lage bedre software.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det skal være brukerfeil så antyder vel det at det finnes minst én bruker en plass i verden som "får det til"? =p

"Brukerfeil" er litt av grunnen til at problemet har vokst seg så stort..

Når de som lager spillene skylder på brukerene fremfor å kvalitetssikre produktene sine så skyter de seg selv i foten.

Hvis jeg som bruker ikke er kompetent nok da kan du stryke alle som ikke har profesjonell datautdanning fra listen over potensielle kunder - og gjerne en stor andel av de som har det også.

Når noe ikke virker før en patch kommer så får du det ikke til å virke - med mindre du lager patchen selv. Men det blir dumt å skylde på brukerfeil når noen ikke klarer å lage en patch på egenhånd som produsenten bruker måneder på å lage.

Arrangørene av Trippel-LAN skyldte også på brukerfeil når nettet gikk ned første dagen (de hadde ingen firewall og nettverket til 800 personer bestod av 100 stk 8-port switcher koblet i serie). De hørte ikke på meg men mente at "sålenge deltagerne ikke gjør noe dumt som å få virus på pcen så går det bra"... LANet ble selvsagt en total fiasko.

Jeg fikk problemer med støy/white noise fra lydkortet. Det kom ikke fra støy/interferens fra andre kabler men internt i kortet. Det kom når jeg avsluttet New Vegas og vedvarte til jeg slo av strømmen på pcen og slo den på igjen (en varm restart fjernet den ikke). Så jeg oppdaterte til siste lydkortdriver til kortet mitt (Asus Xonar D2X) og nå fungerer ikke lyden i New Vegas i det hele tatt.

Drivere oppdatert...

Spillet oppdatert..

GX-mode slått av...

Neste å gjøre blir å avinstallere hele driveren, restarte, reinstallere hele driveren, og se om det hjelper..

:)

Brukerfeil!

EDIT: Hurra nå virker lyden!

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

He he, tydelig du forstod sarkasmen min ja ^_^

Har vært borti litt av det samme som deg , da dog med et creative lydkort.

Nå per dags dato er det integrert for alle pengene, greit nok lyden er ikke på topp, men jeg slipper som regel ymse problemer siden

integrert audio som regel fungerer bedre i min erfaring.

Det er trist at produsenter av et lydkort ikke kan lage en enkel og stabil driver som fungerer hele veien , det er også trist at nyere spill krever at hardwaren må oppdateres med drivere som ofte retter feil i spillene mer enn feil i selve driveren.

Men nå bør det også sies at Bethesda ikke akkurat har laget stabile spill heller da, jeg har personlig slitt helt siden Daggerfall med å få spillene til å være stabil, husker spesielt Daggerfall som hadde tusenvis av bugs spesielt med random generated dungeons (som var utrolig kult og pent på den tiden) som ofte gjorde at man ikke kunne fullføre en quest eller måtte jukse...

Skyrim hadde jo desverre sine bugs det også som gjorde at jeg måtte jukse på nytt , men det kom ikke akkurat som en overraskelse, trist dog.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke direkte problemer med det her selv, men ut i fra hva jeg har lest meg frem til er det rett å slett mye feil med AMD skjermkort, dette var også grunnen til at jeg valgte å gå for Nvidia kort sist jeg kjøpte pc.

Lenke til kommentar

Tenk også på at PS3/360 er veldig forskjellige å programmere for ift til PC. I PS360 er det satte, begrensede minne og hardware-specs som alle forholder seg til. Innmaten i hver PS3 og 360 er også den samme hele tiden.

Mens når de skal "portes" til PC må de ta hensyn til et utall forskjellige hardware-oppsett, tusen forskjellige grafikkort/lydkort/minne/cpu kombinasjoner osv. Så en dårlig port betyr mye trøbbel for PC-brukerne. Derfor er det best om spillene ble utviklet for/på PC, også portet nedover istedet for oppover.

Skal de bugteste et PS3-spill trenger de bare en PS3 som virker. Mens det derimot er nærmest umulig å bugteste alle former for hardware-oppsett i moderne PC'r, så det vil nesten alltid være noen oppsett som bare krangler, mens andre virker helt fint med samme spillet.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjenner igjen endel av problemene dere nevner her. har drevet med pc-gaming siden 486 var hotte saker. hatt mine runder med config.sys og autoexec.bat for å frigi nok minne til å kjøre ett spill. og skulle man ha lyd i tillegg så... jah.

men i dag har jeg heldigvis en maskin som spiser alt. vet ikke hva jeg har gjort med den, men dønn stabil er den. fallout 3 og new vegas, skyrim, world of tanks, igrunn alt jeg har kastet på de siste par år har gått smertefritt og krasjfritt.

og dette med amd 5850 og ett 6-7 år gammelt sound blaster extreme ettellerannet lydkort.

Lenke til kommentar

Har alltid hatt grafikkort fra Nvidia og aldri hatt noe problem, oppgraderte i sommer og kjøpte meg AMD (eller ATI som jeg fremdeles sier), og har aldri hatt så mye problemer. Har Rage, som du nevner over her, funker ikke i det hele tatt. Får enten 1-3 FPS, eller om jeg kjører en fiks som jeg fant på nettet (hvor frameraten blir slik den skal være) blir det problemer med texturene, masse firkanter som ikke er der og slikt. Har også et problem med Arkham City, selv om jeg drar ned all grafikkinnstillinger på minimum så vil det hakke litt, er ikke mye, men er såpass at det blir plagsomt å spille. Skal mye til for at det ikke blir Nvidia neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt siden 1998 eller noe lignende. Fikk min første PC i 2005. På den tiden så opplevde jeg ikke mye trøbbel. De fleste spill har fungert greit "out of the box". Men jeg husker spesielt da Battlefield Bad Company 2 kom ut. Stasjonæren min - som IKKE er god - likte det ikke. Joda, jeg har et nVidia 7600GT i den. Men opplevde at spillet krasjet på grunn av en bug. Jeg har også en bærbar, som også klarte å spille det - men jeg opplevde også bug som gjorde det uspillbart. Først, etter at jeg hadde lagt spillet på hylla i nesten ett år - klarte jeg å spille det på bærbaren min. Da var buggen ordnet.

Skyrim har jeg ikke hatt noe problemer med å få til å fungere. Har kun prøvd det på bærbaren min, da jeg tviler sterkt på at det fungerer på min nå pensjonerte stasjonære PC. Har selvsagt opplevd at jeg må fikse og styre litt med spill - men ikke så mye som trådstarter tydeligvis har gjort.

Lenke til kommentar

Siste spillet jeg kjøpte er Sims 3, hvordan fungerer dette?

Jeg sitter med 5970 grafikkort, 12gb ram, 2 stk ssd-disker og en i7-cpu overklokket til 4ghz og likevel er kameraet choppy og laggete som bare det selv med alle grafikkinnstillinger på det aller laveste..

Fps ligger gjerne i overkant av 100 men likevel så lagger kameraet når man vrir eller snur på det.

Det er som å spille Starcraft 2 med 5fps hver gang du skal scrolle rundt på kartet..

Dette tror jeg ikke er mulig å fikse, det virker som at spillet faktisk er laget slik...

Jeg har spilt dataspill i mer enn 20 år og jeg merker en trend. Hvis den trenden fortsetter så tror jeg spill på konsoller vil ta helt over.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Du er nødt til å gjøre noe feil. Har alle Sims-spillene *flaut*. Aldri opplevd noe problem. Faktisk har jeg aldri opplevd noe problem på noe annet spill enn GTA IV siden jeg kjøpte ny maskin Mars 2011. Og det problemet ble fikset med 2 linjer i en txt fil :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Nvidia saa lenge jeg kan huske. Sjelden jeg maa ty til noen grep for aa faa ting til aa funke. Raskt google/forum sok funker uansett problemer paa et min. Eneste spill jeg husker aa ha store problemer med var Gothic 3. Og det var vel skreddersydd for PC?

Noen er vel heldigere enn andre :)

Lenke til kommentar
Jeg har spilt siden 1998 eller noe lignende. Fikk min første PC i 2005.

Må bare skyte inn at jeg leder på deg da med 15 år uten at det hjelper TS noe særlig å høre det. MEN; TS kan kanskje finne litt trøst i at det var MYE værre "før i tida" med å få spill til å funke. Vi måtte til og med enkelte ganger bruke skrujern for å justere kassettspilleren som spillet lå i....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er nødt til å gjøre noe feil. Har alle Sims-spillene *flaut*. Aldri opplevd noe problem. Faktisk har jeg aldri opplevd noe problem på noe annet spill enn GTA IV siden jeg kjøpte ny maskin Mars 2011. Og det problemet ble fikset med 2 linjer i en txt fil :)

Zoom ut så langt du kan, holdt inne skift og bruk piltastene til å fly rundt og se på byen så vil du merke laggen du også.

Lenke til kommentar

Zoom ut så langt du kan, holdt inne skift og bruk piltastene til å fly rundt og se på byen så vil du merke laggen du også.

Nope :)

Lenke til kommentar

Nope :)

Det er veldig mange som har forsøkt veldig mye for å fikse laggen, det som forårsaker den er at spillet må laste inn ting fra harddisken. Du er den første og eneste jeg har hørt om som sier det ikke lagger..

Hadde spillet bare lastet inn alt med en gang istedenfor "on the fly" så hadde alt vært iorden, jeg sitter med 12gb ram og...... Faktisk, jeg tror jeg skal prøve å legge spillet i en ramdisk og se hvordan det funker..

Kanskje du er blitt vant med laggen og derfor ikke merker den?

Eller kanskje du bare har så gode harddisker at du kommer utenom problemet?

Lenke til kommentar

Å kjøre et CrossfireX/SLI-oppsett er å be om et utall problemer, kjører du CFX/SLI kan du skylde på deg selv for å ha vært så dum og kjøpt deg inn i en teknologi som fortsatt sliter med barnesykdommer over 10 år etter den ble introdusert. Er du ikke lysten på å fikle med drivere og innstillinger for hvert spill vil SLI/CFX oppleves som et helvete.

Bethesda-spill har alltid masse feil og problemer.

RAGE og Batman: Arkham City hadde begge to en god del problemer på PC ved lansering.

AMDs OpenGL-støtte har vært laber en god stund, ellers sliter både grønne og røde kort med drivere til tider (Men nvidia-fanboys er definitivt flinkest til å overse Nvidias problemer.)

Det er de som tror at PC-gaming kommer til å få en opptur ettersom konsoller definitivt begynner å vise sin alder og at tillegg som Kinect er kommet for å selge dagens konsoller til casual-gaming.

Det er en stygg trend der spill i dag å bli lansert med bugs og så bli fikset etter lansering, det er svært få spill jeg gidder å spille og kjøpe rundt lansering av denne grunn. Det er rett og slett bedre og billigere å vente 2-6 uker etter lansering og slippe de verste feilene, noen spill får til og med ekstra innhold i løpet av den tida. I første omgang slipper man bugs, og du viser i tillegg utgiveren at du ikke er villig til å betale fullpris for et produkt som ikke fungerer som det skal.

Kan vel nevne at jeg aldri har hatt så mange problemer med PC-spill som da jeg hadde GTX 460, men dette er jo selvfølgelig et unntak og ikke representativt for alle med Nvidia

Spill hadde grafiske feil ved lansering</p><p>Enkelte spill nektet å kjøre på visse innstillinger

BSOD på desktop på enkelte drivere

Ingen driver lot meg spille alle spill i spillbiblioteket.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...