Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tanker angående privatisteksamen og eksamenstrategier? Del din strategi!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tatt en del fag som privatist og jeg skal ta noen til nå til våren.

Målene er klare, jeg vil ha seksere. Men sekseren henger høyt, spesielt i realfag.

Semesteret er godt i gang og jeg følger en fremdriftsplan med en studieteknikk jeg føler gir meg god nok kontroll på pensum. Med det sagt, når man prøver å få seksere, føler jeg at det er et stort sprang i fra å ha kontroll på pensum til å faktisk få en sekser på eksamen. Uten en form for eksamenstrategi kan man glemme å få en sekser. F.eks. til muntlig eksamen så må man øve på å presentere stoffet muntlig. Øver du ikke muntlig har det lite å si hva du kan. I løpet av semesteret prøver jeg å lage en eksamenstrategi i fagene jeg tar som blir revidert fortløpende. Spesielt hva jeg bør ha fokus på rett før eksamen. Er det aktuelle forsøk jeg kan få på eksamen så må de gjennomgåes før eksamen etc. Jeg bruker veldig mye tid på repetisjon av pensum og jobber tett mot læreplanmålene. Dette er min fremgangsmåte. Men fortsatt så føler jeg at flaks spiller en litt for stor rolle på eksamen. Sekser på en privatisteksamen er vanskeligere enn sekser i standpunkt. Det sies at det er vanlig å falle en til to karakterer på eksamen når man i tillegg har standpunkt. Det velger jeg å tolke som at eksamen er reelt mye mer krevende enn standpunkt på VGS.

Poenget med tråden er at jeg trenger litt mer hjelp til den biten jeg har kalt eksamenstrategi. Dette er et wildcard jeg ikke har helt hundre prosent kontroll over. Jeg vet aldri på forhånd om jeg har gjort det jeg må gjøre for å få en sekser. Til våren tar jeg R1 og F1. Det jeg får 5 i planlegger jeg å ta på sonans til høsten igjen. Er det noen som har tatt fag generelt på sonans? Er det mye prepping til eksamen det går i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...