JohnsonJr Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, jeg er en gutt på 17 år og er i slutten av andreåret på videregående. Jeg går realfag et helt år med skole igjen. Jeg har ikke fått noe oppmøte dato angående sesjon del 2. Men jeg regner med at jeg kommer til å få det i og med at de som ikke ville inn allerede har fått sine svar og de andre som vil venter på sine svar. Til poenget: Jeg drømmer om en bachelor i ledelse i forsvaret, men jeg er usikker på veien jeg skal gå for å komme dit. I og med at jeg enda har et år igjen på vgs føler mange at valg av høgskole er et langt steg frem. Jeg tror ikke at helsa er noe problem i og med at jeg aldri har hatt noe problemer med kroppen (øyne, øre, knær, rygg, etc...). Jeg spiser sunt og trener utholdenhet (4x4 intervall, langkjør og 3 000km) og styrke (armer, rygg, mage og litt bein). Såvidt jeg har forstått det må man ha en befalsutdannelse før man kan komme inn på noen av "hærens skoler". Jeg har da valget mellom følgende. Førstegangstjenesten --> befalsskolen --> krigsskolen Gå Utskrevet befalskurs (Hva innebærer dette?) --> Krigsskolen Har jeg mulighet til å velge hvilke bataljon jeg kan bli med i? Jeg har lyst til å være infanterist, eller mekanisert infanterist. Jeg har lyst til å kjenne slitet, og se hvor langt jeg kan klare å presse meg. Samtidig så ville det vært kult å ha noen ledere jeg kan lære av. Jeg er ivrig i å komme meg rundt i Norge og møte nye personligheter og dialekter. Jeg har sett litt på 2. Bataljon og tenkt på om det kanskje er noe for meg, Men jeg er fortsatt litt usikker på valgene mine der. Noen tips? Etter utdannelsen kunne jeg godt tenke meg å gjøre karriere i forsvaret. Jeg har også litt lyst på høyere utdannelse men det er ikke en "prio". Jeg tror det også er et par år med tjeneste før jeg kan gjøre noe sånt. Det er mye jeg enda ikke vet om av utdanning i forsvaret som jeg gjerne skulle hatt svar på. Hvis det er noe som er uklart, eller noe du lurer på om meg er det bare å spørre. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Du har flere valg. 1. Gjennomgående KS. Ett år befalsskole, for deretter å skippe praksisåret, og gå rett på KS. 4+4 år. 2. Befalsskole 1+1år for deretter å søke KS 3+3 år. Personlig vil jeg anbefale deg å ta fgtj først. Du vil få god innsikt i Forsvaret, og ikke minst finne ut om dette virkelig er noe for deg. Du kan da tjenestegjøre i Panserbataljonen eller 2. Bataljon. Jeg ser du ønsker denne type tjeneste. Utskrevet befalskurs, eller UB-kurs som det kalles, er 6mnd skole, for deretter å ha 6mnd plikttjeneste i en avd som ub-korporal. Det kan feks være nestlagfører ell. Når man snakker om karriere i Forsvaret er det gjerne KS man snakker om. Om du virkelig skal opp i gradene, er det nødvendig å fylle på med diverse stabsskoler etc. Generelle tips til deg(kortfattede sådan): 1. Ta førstegangstjenesten først=Erfaring, finne ut om Forsvaret er noe for deg, en god måte å vite hvordan 'gutta på bånn' har det og opplever ting. 2. Ta deretter Befalsskole 1+1 år. 3. Etter praksisåret kan du gå videre til KS, eller søke stilling som avdelingsbefal. Personlig ville jeg valgt avdelingsbefal noen år til, for å skaffe ennå mer erfaring før jeg hadde tatt steget videre i systemet. Men dette er kun min mening. Om du lurer på noe mer, bare spør. Og presiser gjerne hva du lurer på. 1 Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Du har flere valg. 1. Gjennomgående KS. Ett år befalsskole, for deretter å skippe praksisåret, og gå rett på KS. 4+4 år. 2. Befalsskole 1+1år for deretter å søke KS 3+3 år. Personlig vil jeg anbefale deg å ta fgtj først. Du vil få god innsikt i Forsvaret, og ikke minst finne ut om dette virkelig er noe for deg. Du kan da tjenestegjøre i Panserbataljonen eller 2. Bataljon. Jeg ser du ønsker denne type tjeneste. Utskrevet befalskurs, eller UB-kurs som det kalles, er 6mnd skole, for deretter å ha 6mnd plikttjeneste i en avd som ub-korporal. Det kan feks være nestlagfører ell. Når man snakker om karriere i Forsvaret er det gjerne KS man snakker om. Om du virkelig skal opp i gradene, er det nødvendig å fylle på med diverse stabsskoler etc. Generelle tips til deg(kortfattede sådan): 1. Ta førstegangstjenesten først=Erfaring, finne ut om Forsvaret er noe for deg, en god måte å vite hvordan 'gutta på bånn' har det og opplever ting. 2. Ta deretter Befalsskole 1+1 år. 3. Etter praksisåret kan du gå videre til KS, eller søke stilling som avdelingsbefal. Personlig ville jeg valgt avdelingsbefal noen år til, for å skaffe ennå mer erfaring før jeg hadde tatt steget videre i systemet. Men dette er kun min mening. Om du lurer på noe mer, bare spør. Og presiser gjerne hva du lurer på. Takk for et godt svar, og jeg ser logikken i mye av det du sier. Som du anbefalte: fgtj --> 1 + 1 år befalskolen --> 3 + 3 år KS. Har du noen for og imot grunner til å gå UB? Sånn jeg har fått det med meg er majoriteten imot UB Blant annet fordi de tar en raskere vei opp i gradene og får ikke like mye erfaring. Men på den positive siden trenger de ikke bruke et helt år på fgtj. Sånn jeg ser det er det også mange av UB elevene som "dropper ut" så fort de kan fordi de fant ut at det ikke var noe for dem likevel. Hva er de forskjellige stabsskolene? Det har jeg aldri hørt om før. Og når velger jeg hvilke "gren" jeg vil bli plassert i(innen hæren)? Er det under oppmøtet på sesjon del 2? På nettsiden da jeg satt og kryssa ut skjemaer på nettsiden til forsvaret var jeg veldig usikker på hva jeg ville og kryssa ja på det meste. Jeg regner med at hvis jeg ringer dem så kunne de retta opp på det for meg? Og det viker som at i all den skrytinga av forsvarets ledelseutdannelser glemmer de å spesifisere hvilken av dem det er de snakker om. på krigsskolen så er det fem forskjellige bachelor emner. Ingeniør sier jo seg selv, men logistikk er sjøforsvaret også er operativ hæren? Eller hva er meningen bak det? 4 årig gjennomgående og KS kvalifiseringskurs Har jeg ikke engang peiling på hva er. Som sagt er det fortsatt litt til kullet mitt (1994) skal velge høgskole og alt dette er ganske nytt for meg. Igjen, takk for et godt svar. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 UB er mest for de som vil få litt ekstra ut av førstegangstjenesten, og ikke har planer om videre karriere i Forsvaret. Man vil nok komme til kort når det kommer til en del stillinger, da man får en mye grundigere utdanning igjennom vanlig befalsskole. Selv ville jeg ikke valgt dette av nevnte grunn. Hva de forskjellige stabsskolene går ut på osv er jeg jaggu ikke sikker på. Det er jo snakk om oberst-nivå og høyere. Hvis du VIRKELIG skal satse. Når man velger(eller kommer med ønske om som det i realiteten er) våpengren og tjenestested er jeg ikke sikker på. Men det skjer i alle fall i samtale med sesjonsoffiser. Hvorvidt det er del 1 eller 2, det vet jeg ikke. Men det er på sesjon, ja. Det er bare å ringe vernepliktsverket, så hjelper de deg nok. Men det har ikke så mye å si hva du har fått 'utdelt' på sesjon. En god del som er motiverte for Forsvaret ringer til VPV senere og får byttet til et tjenestested de ønsker seg. Man man bør da være ute i god tid. De mest populære tjenestestedene går som regel først(logisk nok). Kvalifiseringskurs er for de som har tatt befalsskolen og senere minst en bachelor sivilt. De tar derfor det kurset for å kunne jobbe i Forsvaret. 4-årig gjennomgående KS er det jeg nevner i første innlegget mitt. Man går rett fra vgs til KS. Man tar da BS og KS i ett, og "hopper" dermed over praksisåret man får på en vanlig befalsutdanning. Det tar uansett like lang tid før man er ferdig, da man får fire år plikt etterpå. I tillegg til at man ikke får den erfaringen som befal har. I mine øyne er dette negativt. Men mine øyne ser ikke likt som alle andres. Hva mener du med meningen bak det? Meningen bak den operative linjen er å utdanne troppssjefer etc. Ansvar for en tropp på 20-50 soldater. Logistikk er egentlig et ganske bredt emne. Vil nok bli mye kontorjobbing i forhold til KS operativ. I tillegg til innslag av jus og økonomi, går det mye på forsyning, transport osv osv. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 UB er mest for de som vil få litt ekstra ut av førstegangstjenesten, og ikke har planer om videre karriere i Forsvaret. Man vil nok komme til kort når det kommer til en del stillinger, da man får en mye grundigere utdanning igjennom vanlig befalsskole. Selv ville jeg ikke valgt dette av nevnte grunn. Hvis du allerede nå vet at du vil gå en krigsskole er det absolutt ingen grunn til å kaste bort ett år med førstegangstjeneste. UB gir nøyaktig samme formalkompetanse som befalsskole så lenge du har nok/lik tjenestetid som en ordinær befalsskole så det spiller forsåvidt ingen rolle hvilken vei du velger å gå. Hva de forskjellige stabsskolene går ut på osv er jeg jaggu ikke sikker på. Det er jo snakk om oberst-nivå og høyere. Hvis du VIRKELIG skal satse. Videregående Offisersutdanning kreves for en rekke stillinger fra og med majorsnivå. Når man velger(eller kommer med ønske om som det i realiteten er) våpengren og tjenestested er jeg ikke sikker på. Men det skjer i alle fall i samtale med sesjonsoffiser. Hvorvidt det er del 1 eller 2, det vet jeg ikke. Men det er på sesjon, ja. Det er bare å ringe vernepliktsverket, så hjelper de deg nok. Men det har ikke så mye å si hva du har fått 'utdelt' på sesjon. En god del som er motiverte for Forsvaret ringer til VPV senere og får byttet til et tjenestested de ønsker seg. Man man bør da være ute i god tid. De mest populære tjenestestedene går som regel først(logisk nok). Om du søker befalsskoleopptak spiller det liten eller ingen rolle hva du har krysset av for på sesjon. Kvalifiseringskurs er for de som har tatt befalsskolen og senere minst en bachelor sivilt. De tar derfor det kurset for å kunne jobbe i Forsvaret. Man må søke om plass på KS-kvallifiseringskurs på samme måte som for KS-opptak. 4-årig gjennomgående KS er det jeg nevner i første innlegget mitt. Man går rett fra vgs til KS. Man tar da BS og KS i ett, og "hopper" dermed over praksisåret man får på en vanlig befalsutdanning. Det tar uansett like lang tid før man er ferdig, da man får fire år plikt etterpå. I tillegg til at man ikke får den erfaringen som befal har. I mine øyne er dette negativt. Men mine øyne ser ikke likt som alle andres. "Praksisåret" er strengt tatt andre "skoleår" av etatsutdanningen. Siden man tilbyr en gjennomgående utdanning burde det være åpenbart at den erfaringen man får i "praksisåret" er av liten betydning for senere karriere. Man kommer uansett ut i den andre enden som krigsskoleutdannet offiser. Å veive innom en avdelingsbefalskontrakt før du kommer starter på KS bør du kun gjøre i nødstilfelle om du ikke kommer inn på første forsøk. 1 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det finnes så absolutt grunner til å ikke starte rett på gjennomgående KS nå. For det første har man egentlig ikke peiling på hvordan Forsvaret egentlig er. Man skaffer seg da erfaringer, kontakter og finner ikke minst ut om det er noe som passer for seg. Ikke noe er mer feil enn en umotivert luring som til slutt velger å droppe ut av utdanningsløpet sitt, og dermed har tatt plassen til en som hadde vært mer motivert. Kun fordi man egentlig ikke visste hva man gikk til. Det er ikke snakk om søking til søking til befalsskolen, så derfor har det noe å si hva man har gjort på sesjon. Ja, man må søke som vanlig, men det er ikke det samme. Som sagt skriver jeg klart og tydelig at dette er min mening. Og jeg mener at man blir en bedre offiser av å tilegne seg mer erfaring. Som man da gjør ved å jobbe som avdelingsbefal. Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 UB er mest for de som.. ..ikke har planer om videre karriere i Forsvaret. Man vil nok komme til kort når det kommer til en del stillinger, da man får en mye grundigere utdanning igjennom vanlig befalsskole. Angående den første setningen har fått intrykk av at det er det motsatte. Jeg skulle nesten regne med at UB er for de som har planer i forsvaret og har lyst til å bruke 1 år på befalutdannelsen sin, i stede for 1 år på fgtj + 2 år på befalskolen. Og om du dropper praksis- året så tar det 2 år. vil det si at om du går 1 år UB, får du samme befalsutdannelse som om du går 1 år fgtj + 1 år befalsskolen? Da virker det jo som at UB er mere effektivt, selvom du ikke får den samme erfaringen/ opplevelsen. 4-årig gjennomgående KS er det jeg nevner i første innlegget mitt. Man går rett fra vgs til KS. Man tar da BS og KS i ett, og "hopper" dermed over praksisåret man får på en vanlig befalsutdanning. Det tar uansett like lang tid før man er ferdig, da man får fire år plikt etterpå. I tillegg til at man ikke får den erfaringen som befal har. I mine øyne er dette negativt. Men mine øyne ser ikke likt som alle andres. Jeg regner med at jeg bare trenger fgtj for å kunne søke meg inn på dette? Er det mye konkuranse for å komme inn her? Hvis du allerede nå vet at du vil gå en krigsskole er det absolutt ingen grunn til å kaste bort ett år med førstegangstjeneste. UB gir nøyaktig samme formalkompetanse som befalsskole så lenge du har nok/lik tjenestetid som en ordinær befalsskole så det spiller forsåvidt ingen rolle hvilken vei du velger å gå. fgtj > 1 år befalskole > 3 KS år = 4 år + 4 år pliktår. UB > KS 3+3år Er dette riktig? Hvilke våpengrener og tjenestesteder innen 2. Bn kan jeg velge mellom? Link? Jeg har lest en del om dette på nettsidene deres, men det er ganske uspesifikt. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Strengt tatt trenger man ett års praksis etter UB for å kvalifisere seg til KS, men det har skjedd at dette kravet har blitt fraveket. Opptakskrav til kvalifiseringskurset er de samme som for opptaket til KS. Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg kan prøve å komme inn på UB, og ta det videre derfra. Om dette ikke går så gjennomgår jeg førstegangstjenesten som alle andre og prøver å komme inn på befalsskolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå