Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte Prøve Muntlig

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går i 10 klasse og trenger litt hjelp med oppgave i matte muntlig. Oppgaven: Jeg styrar en pizzabar(restaurante), og jeg må innom visse matte emner som; Tal og Algebra, Geomentri, Måling(volum, omkrins, måleeininger, osv..), Statestikk og Sannsyn, og Funksjoner.

Poenget er at jeg må lage oppgåver og svar, som innbærer noe med en pizzabar å gjere.

Takker på førhand for alle svar og hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ufattelig mange ulike oppgaver du kan lage her :)

Da du burde lage oppgavene fra bunnen av selv for å få best innsikt i egne oppgaver, så velger jeg kun å skrive litt generellt om hva du kan ta for deg.

Selve pizzaen kan være sentralt her. Her kan du få inn f.eks geometri og måling. Usikker på nivået det er i 10. klasse, men du kan jo regne ut en arealet av en pizza for å så finne ut hvor mye fyll du kan ha - pepperoni, ost o.l. Du kan også ta for deg selve lokalet - hvor mange bord og stoler er det plass til der.

Når det kommer til Statistikk og sannsynlighet finnes det også mange muligheter. Det første jeg tenker på er gjestene. Fordelingen mellom kvinner, menn - ungdom, gamle. Her kan du få inn mye!

Funksjoner er kanskje den delen av prøva som jeg hadde brukt mest tid på. Man kan få vist seg skikkelig fram om man kan funksjoner. En av sidene ved en pizzabar er økonomien i bedriften. Sett opp funksjoner for å finne minimal inntekt uten at det skal bli underskudd - her kan du også få inn algebra.

Er som sagt usikker på hva som forventes, men du kan ta for deg en annengradsfunksjon hvor prisen på råvaren er sentral. Desto større kvanta man kjøper, desto billigere blir det.

Noen tips og forslag som ramlet inn - lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...