Gå til innhold

Linser med hornhinneskjevhet


Anbefalte innlegg

Har nok hornhinneskjevhet til at jeg trenger linser med akkurat dette. Problemet er at jeg ikke har funnet linser med hornhinneskjevhet som har 14mm diameter. Har bare sett og prøvd 14,5mm, men dette blir for stort for meg, da jeg merker linsene hele tiden og blir fortere tørr på øynene med 14,5mm. Noen som vet om merker som selges med hornhinneskjevhet og 14mm diameter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nermeste jeg værtfall har funnet er vell 14,2 eller på 13,8 som jeg selv bruker, siden jeg også har hornhinneskjevhet. Men det skal vell finnes, hvor er det du spurte?

 

Hvilket merke er dette?

Var på Synsam.

 

Husker ikke helt de som var på 14,2, men husker egentlig ikke om det var med hornhinneskjevhet på de jeg så ellers.

Men de jeg bruker er Easycare som du bare får vi Specsavers.

Lenke til kommentar

Hvis det er små styrker (mindre enn -1) på skjevhetene kan øynene greie å rette det opp selv med kontaktlinser. Det skjer hos meg. Jeg ville prøvd med linser uten korreksjon først. Jeg går ut fra et det er dagslinser. Jeg tror det laveste du får på diameter er 14,2 på soflens (min anbefaling) og dailies, (14,2, 8,6) uansett tror jeg problemene dine ikke skyldes det. Jeg tror Acuvue med 8,5 og 14,5 kan føles enda tightere. Jeg tror problemet er basiskurven, og muligens at det optiske senteret på linsene er høyere og smalere på biomedics, og at linser for skjeive hornhinner bare er mer ubehagelige og bruke. Det skal være endel slark når du blunker slik at øynene får oksygen. Jeg tror forresten synsam kjeden fører biomedics i et eget merke (før det brukte de stort sett soflens) , og de linsene liker jeg ikke i dagslinser (de er 14,5 8,7 i toric).

Endret av festen
Lenke til kommentar

En annen mulighet er å bruke harde kontaktlinser. Det vil gi skarpere syn og også mer oksygen til øyet. Det er få som tilpasser det i Norge. Det fine med dem er at øyet tilpasses mens de brukes slik at hornhinneskjevheter glattes ut og synet blir bedre enn hva som er mulig med myke kontaktlinser. Det gjelder også til en viss grad myke kontaktlinser. Det en optiker måler av hornhinneskjevhet vil være forskjellig hos en som har gått f.eks med en litt stivere linse i noen uker, sammenlignet med en som har brukt briller (mer skjevhet hos brillebrukeren). Desto stivere linsene er desto mer glatter de ut. Det finnes til og med enkelte som bruker linser de sover med om natta, som da om dagen gjør at de kan ha et skarpt syn uten linser, men jeg tviler på at det er spesielt sundt. Fordelen med silikon hydrogel linser kontra vanlige linser er at de slipper gjennom mer oksygen til øyet og det bidrar til mindre utvikling av fine blodårer i det hvite i øyet (som alle kontaktlinse brukere får), men potensielt mer allergier, jeg har prøvd vanlige Oasys og den gir definitivt skarpere syn enn vanlige soflens, men det er noe med den som jeg ikke tåler, ved at det blir allergier (som røde øyne eller bitte små væske kuler på øyelokk), for å minske allergier er det mulig å bruke en type linsevæske som heter Aosept, med katalysator, fremfor en All in one. Jeg tror AO sept er noe dårligere til å fjerne proteinbelegg og tåler slurv dårligere enn all in one. Et av problemene med proteinbelegg er at det kan havne i dreneringkanalen til øyet, noe som raskt kan øke trykket - mye.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bare legger til litt om RGP (harde linser) som gir endel skarpere syn enn myke kontaktlinser og bittelitt skarpere enn briller (omtrendt likt med en velykket laseroperasjon). Det er vanskelig og dyrt og finne noen som vil tilpasse det, men det er endel av pensum ved optikerutdanningen så det skal ikke være umulig, det er mange som kunne brukt harde kontaktlinser, men som holder seg til briller. En standard RGP kan ta en hornhinneskevhet opp til ca -2,5 uten spesialtilpasning (utover en optiker valgt basiskurve og diameter), som betyr ingen utfordringer i forhold til linser som snur seg.

 

Av de som selger slike linser på nettet er www.lens.com , den beste av de jeg vet om som forhandler kontaktlinser i skandinavia er lenson.com

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...