Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjon


Skillica

Anbefalte innlegg

Hei, er deperemert og jeg hater det, men det er ikke noe jeg kan for!

 

Har søkt mye på internett om selvmord og sånn :l men jeg er også redd for å ta selvmord..

 

Er for det meste med fettern min, ellers ingen andre..

 

Hvordan blir jeg kvitt depresjonen??? :(

 

Hadde det vært lurt å flytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvmord er en permanent løsning på noe som mest sannsynlig er et midlertidig problem.

Og du sier jo selv at du egentlig ikke vil dette og gjerne vil bli kvitt depresjonen. Godt! Da er du allerede godt i gang. Det du må gjøre nå er å ta kontakt med fastlegen din og fortelle om depresjonen. Hvis du synes det er vanskelig å snakke om så skriv det i brevform og gi til han i begynnelsen av timen og be han lese det.

Fastlegen vil, om han kan jobben sin, henvise deg til en behandler på BUP (Barne- og ungdompsykiatrisk) om du er under 18 eller DPS (Distrikpsykiatrisk senter) om du er over 18. Denne behandleren vil sammen med deg finne ut av hva som er den beste måten å komme ut av depresjonen. Noen ganger holder det med vanlig samtaleterapi, andre ganger kan medisinering være aktuelt. Men det trenger du ikke tenke på sånn med en gang. Det viktigste nå er å faktisk ta skrittet og snakke med fastlegen. Da kommer ballen i gang og du kan få hjelp. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Når jeg først ble deprimert ( 12 år siden) skjønte jeg ikke helt hva det dreide seg om fordi det var helt nytt for meg. Hadde jeg visst den gangen hva jeg vet nå, hadde jeg gått til en lege med en gang og fått en resept på medisiner som kunne hjulpet, fremfor å prøve alt mulig annet og dermed kasse bort masse tid. Fastlegen er 100 % kapabel til å skrive ut medisiner. .Selv om du henvises, trenger du ikke å vente på at en psykolog skal fortelle at du kan ta medisiner. Tror jeg ville vurdert å hoppe over SSRI og gått rett på remeron eller effexor. Noe av det viktigste når du er deprimert er å få korrigert situasjonen raskt, slik at det ikke fester seg i tankemønstre. Depresjonen kan også være et varsel om at du bør skifte eller gjøre endringer, men det kan også nærmest være generert av seg selv på grunn av at det bare er sånn du er.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå sier du ikke så mye om hva som er situasjonen din, men det virker som du mistrives i det miljøet du er i.

 

Noen ganger kan man gjøre tiltak som bedrer mijøet og dermet situasjonen du er i. Det må tas opp med de riktige personene. Er det noen du vet om som kan hjelpe deg med det ?

 

Hvis du forteller litt mer om hva det dreier seg om kan vi kanskje gi deg mer konkrete råd.

 

Selvmordstanker er noe de aller fleste har i kjipe perioder av livet, så det er langt fra unormalt. Det er faktisk sunt å vite at man har det som en mulighet selv om man ikke gjør det. Som L4r5 sier, det er en permanent løsning på et midlertidig problem.

 

Om du ikke har gjort det allerede, så ta opp situasjonen din med lege. Som festen sier så kan du få medisiner og henvisning til samtaleterapi hos psykolog eller psykiater.

Når du er deprimert er ofte tankene negative og da er det viktig å snu dem så fort som mulig.

 

Jo tidligere du tar tak i dette jo bedre utfall får du.

Lenke til kommentar

Veldig lurt å fokusere litt på kostholdet. Selv har jeg merket forbedring av multivitaminer og omega 3, protein-shaker, og mange små måltider og bra med margarin på brødskivene i løpet av dagen. Det virker som sjeldne og få måltider er med på å forverre problemene som ytterligere senker matlysten (en ond sirkel)

Lenke til kommentar

Når humøret er på bånn sånn at det er depression utav det prøver jeg få tak på ekstra vitaminer som D-vitaminer i vinterhalvåret,skall visst hjelpe sies det,og selv må jeg si det hjelper når man husker på å ta dem.Andre ting er sånn god chokolade ,gjerne med over 70 % kakao,hjælper på humøret betrakteligt faktiskt.

 

Sen det som man ikke erkjenner til mange,orntlie lykkepiller vaffal i en overgangsperiode på noen måneder,eller benzo for å bli en zombie funker i praktiken men det er bare en nødløsning hvis alternativet står om livet.

 

Beste må ju være noe som kan endre fokus til noe som intresserer deg uansett hva det er og helsa tillater det selvsagt,sliter selv der så har null å komme med siden jeg har det problemet selv fra en tidligere rimelig aktiv tilværelse til pc hele tia,ikke bra.

 

Att ta sitt liv er fø det modigeste et menneske kan gjøre hvis det er velbegrunnet og ingen vei ut av uføret,men er ju en engangsforeteelse,och de som kaller det fegt og mumlar om familie etc,ikke sånn att man ser dem ofte hvis de ikke ska ha gratis pc support eller noe annet,så de kan godt stå ved grava å grine,muligens skjemme seg litt over fraværet når de faktiskt kunne ha gjort noe.

Litt seint å tenke på det da liksom :thumbdown:

Lenke til kommentar

De fleste som trener aktivt og spiser i en slags kroppsbygger stil, med 6 måltider om dagen, noen våkner til og med midt på natta for å spise, er som regel i perlehumør. Jeg tror det er fordi serotonin er utrolig avhengig av proteiner for å bli lagd, og de stapper i seg proteiner hele dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...