Logan Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Flybillettene er bestilt for et par uker siden. Drar i oktober - PNK er på saken. Gi oss beskjed når du finner uhyret. PS: Den panikk-siden var urovekkende beroligende. Bare til orientering. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Folk har jo helt klart et medansvar for at de ble smittet med virus. Har ingen symapti med folk som åpnet *.pif vedlegget som kom i mailen "re:Wicked screensaver".Det går jo ann å bruke litt vett selv om man kobler seg til internet. Når man har hørt 10000 ganger at man ikke skal åpne vedlegg som man ikke er sikker på inneholder virus men likevel gjør det er det får man iaffalll ikke noe sympati fra meg. Det du sier helt på snørra! Det er dessverre et fåtall som skjønner faren ved å åpne vedlegg, samme hva det er. Folk med litt innsikt skjønner hva virusfaren går ut på, men det gjelder ikke "standard surfern". Ja det er mange "uvitende fjols" der ute, men det er ingen vits i å legitimere virusmakere for det. Så fordi man er kunnskapsløs og uvitende fratar man seg automatisk for ansvar? Er du klar over hva seriøse virus koster? Det er ikke småpenger vi snakker om her. Er fullt klar over hva et slik "angrep" kan koste. Det endrer ikke det faktum at de som blir smittet kan bør kunne bruke sunt folkevett. Mange yrkeskvinner tar i mot det som kommer av virus. Store firma, statlige/kommunale etater lar det lekke inn med virus. Ah!, de er så dumme alle sammen altså. Ikke prøv å vær så vis, det kler deg ikke. Hvis du har fulgt med på hva det er snakk om, så ville du ha skjønt bedre. Beklager, men det blir veldig patetisk å snakke om null sympati for de som er rammet. Har null respekt for de meningene der. :-? Er fullt klar over hva det er snakk om. Virus er en alvorlig greie som er startet av virusforfatteren og videreført av programvaren, bedrifter og ned til brukernivå. Virusforfatteren gjør noe galt og har hovedansvaret for det som skjer, men det fritar ikke de andre leddene i kjeden for delansvar for at de lar det skje. Mangel på sikkerhetstenkning fra programvareskaperne, bedrifter og brukere er en helt vesentlig årsak til at det som har skjedd de siste dagene, med (muligens) milioner, av infiserte pc'er. Det virker som om du tror at det er noe mystisk hokuspokus med virus som gjør at dette er mulig. SOm om viruset sprer seg uten at de andre komponentene har mulighet for å stoppe det. Det er ingen grunn til at det ikke er mulig å bruke sunn fornuft når an åpner e-posten sin. Det er allment kjent at det er veldig lurt å a) Ikke åpne vedlegg som man ikke er sikkerpå hva inneholder og B) Installere og oppdatere antivirus. Når man da ikke følger dette, men tvert imot ignorerer velmente råd og anbefalinger får man ingen sympati fra meg. Tenk deg følgende analogi fra utenfor den mystiske pc-verdenen: Det har lenge vært alment kjent at Tzlobanske salgsmenn har solgt billig Tzlobansk bensin langs veiene. Det er allment kjent at denne billige bensinen inneholder 30% bensin, 40% sjøvann og 30% gammel restavfallsmelk fra Tine Meierier. Enhver oppegående person vet at kjøp og bruk av dette fører til hyppige motorkrasj med påfølgende verkstedbesøk. Det advares derfor stadig mot å kjøpe denne bensinen til halv pris. Når du da står i veikanten med din havarerte motor, skulle jeg da ha noen symapti med deg? Du viste tross alt at det var en viss fare med å kjøpe Tzlobansk bensin men valgte å ignorere dette. Grunnen til at du valgte å ignorere advarsler å råd kan man selvfølgelig spekulere i, men poenget er at du viste at det var en fare forbundet med å kjøpe Tzlobansk billigbensin. Det virker som om enkelt personer mister fullstendig vettet når de setter seg ned foran en PC og velger å ikke bruke sunn fornuft. Det er ingen elitistisk tankegang bak mine meninger, bare forundring over mangel på sunn fornuft. Har selvfølgelig all sympati med alle de teknikere og admin'er som må rydde opp i kaoset men det er fordi de ikke (som regel) har noen skyld i det som er oppstått. Lenke til kommentar
Logan Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Selv syntes jeg det er morro med Virus, setter litt smak på hverdagen Ja morro er sakens kjerne. :o Synes du bør bli soldat i Irak, hvis du vil ha litt mer liv i hverdagen din. Virus er bare døll. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Ikke for og være kynisk her men for meg er dette virus styret posetivt. Starter nytt firma nå og kommer til og tjene gode penger på dette styret som foregår for tiden. Men for folk som vil ha sikkerhet på sin pc så vil eg annbefale følgende ting: 1: Få deg en brannmur(firewall, soft eller hardware) 2: Antivirus (Norton 2003 virker meget bra) 3: Adaware 6.0 Pro (fjerner alt av reklame og spyware) 4: Ikke slipp totalt ukyndige folk løs på pc`en din. Utlover også en skudpremie på de som lager virus. Bring me their heads and we will have a keg party at my place. We will drink beer out of their empty sculls... P.S for de som tror at sobig og blaster ormen er fæl, tenk dere en kombinasjon av Tjernobyl og sobig. Da har du et virus som sprer seg som bråttebrann og stiller opp volten på hovedkortet ditt. Da snakker vi om kaos. Lenke til kommentar
Logan Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Er fullt klar over hva det er snakk om. Virus er en alvorlig greie som er startet av virusforfatteren og videreført av programvaren, bedrifter og ned til brukernivå. Virusforfatteren gjør noe galt og har hovedansvaret for det som skjer, men det fritar ikke de andre leddene i kjeden for delansvar for at de lar det skje. Det er klart som dagen at "vanlige folk" er medansvarlige for spredningen av virus. Det er likevel ikke det som er sakens kjerne. Hvis noen raner mora di, så er ikke hun en dust for det. Slutt med det tullpratet om medansvarlighet. Slutt også å innsinuer hva jeg mener om virus, da det blir ganske vittig. Dine tanker om saken er ganske flyktige, og jeg ønsker ikke å bidra med noe der. Du kan bare erkjenne at alvorlige virus er et seriøst problem, uten å legge skylden på "dumme pc-brukere". Det blir som å argumentere for at gamle tanter skal holde seg innendørs, da de stadig blir ranet på åpen gate. Det er dumme gamle tanter altså! Det blir dumt Jattajatta å legge ansvaret på de " dumme". Ganske patetisk faktisk. Du fatter bare ikke hva det dreier seg om, skjønner jeg. :wink: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Ser det står på tekstTV at Sobig F stammer fra en po... side.Hvis man klikket på et bilde så ble viruset overført. Det er vel rett det de sier : Etter den søte kløe kommer den sure svie. [ironi]Det var rart, så mye porr som jeg er inne på, og enda har jeg ikke fått det!! hehe![/ironi] -Chief- Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Det er klart som dagen at "vanlige folk" er medansvarlige for spredningen av virus. Det er likevel ikke det som er sakens kjerne. Hvis noen raner mora di, så er ikke hun en dust for det. Slutt med det tullpratet om medansvarlighet. Nei, jeg kommer ikke til å slutte med "tullpratet om medansvarlighet". Har aldir kalt de som ble smittet "dumme", les igjenom postene mine og se etter. Har heller ikke kalt noen "dust". Det jeg derimot har sagt er at de er uansvarlige og ikke bruker sunt flokevett når de setter seg ned ved datamaskinen. Dine tanker om saken er ganske flyktige, og jeg ønsker ikke å bidra med noe der. Du kan bare erkjenne at alvorlige virus er et seriøst problem, uten å legge skylden på "dumme pc-brukere". Hva er det som er flyktig? At brukerne har et ansvar for hva de gjør når de sitter ved datamaskinen? At programvareselkapet har et ansvar? At bedriftene har et ansvar? Det er fullt mulig å erkjenne at virus er et alvorlig problem og samtidig mene at brukerne har et medansvar i at problemet er så alvorlig. Nok et eksempel fra utenfor datamaskinen. Narkotika er et alvolig problem-men det fritar ikke brukerne fra et ansvar. Jeg vil heller si at det er du som har et elitistisk menneskesyn i det du fremstiller brukerne som dumme nek som hverken bør eller skal vite bedre enn å eksevere et virus. Jeg mener at brukerne bør vite bedre, men det betyr ikke at jeg mener brukerne som "dumme". Det blir som å argumentere for at gamle tanter skal holde seg innendørs, da de stadig blir ranet på åpen gate. Det er dumme gamle tanter altså! Nei, det blir så enkelt som å oppfordre gamle tanter til å bruke litt vett å ta sine forholdsregler. Gamle tanter bør være forsiktig og ikke gå ut midt på natten dersom hun bor i en større by. Gamle tanter bør ikke gå ut uten broder på skoene dersom det er is ute. Hvorvidt gamle tanter er dumme dersom de ikke tar disse forholdsreglene kan man selvsagt diskutere. Men dersom gamle tanter er klare i toppen men likevel ignorere alt som er sagt og løper up på isen for å hente posten ja da har gamle tanter vært uansvarlig. Det blir dumt Jattajatta å legge ansvaret på de " dumme". Ganske patetisk faktisk. Du fatter bare ikke hva det dreier seg om, skjønner jeg. :wink: Saklig argumentasjon. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Slutt å klage så fælt på hverandre, dere står jo bare og spoler på samme flekk, kommer ingen vei alikevell. Gamle tanter, dumme brukere, uansvarlige mannen i gata. Det hjelper lite hvem sin skyld det er, og en med moderate datakunnskaper klarer ikke lage et "bra" virus. Da må man være ganske oppegående og ha temmelige gode datakunnskaper. Det værste viruset jeg har vært borti er nimda, men det var værst for store nettverk pga måten det spredte seg på. Genialt virus egentlig, når jeg tenker på det i ettertid. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Er det ingen som tenker på at problemet egentlig ligger i SMTP? SMTP tillater jo hvem som helst å sende hvem som helst en mail fra hvor som helst, uten å kreve hverken passord eller brukernavn. Internettleverandører sperrer riktignok for andre hosts enn deres egne, men jeg kan tenke meg at det er rimelig mange SMTP-servere som surrer og går vidåpne der ute. Hadde SMTP vært bedre sikret mot uautorisert bruk, tror jeg spredningen pr mail ville vært betydelig lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå