Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av anlegg - BMW 318i 96


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg bil, og tenkte å flytte over anlegget. Hørte faren min sa det var koblet feil i forrige bilen, iogmed at du hører subben slår seg på når tenninga slås på. Har dette noe med styrestrøm å gjøre? Er helt blank på området, men klarer å koble det tilsvarende som det var i forrige. Om noen kunne gitt en forklaring på hvordan det skal gjøres, eventuelt om det er noen i i Østfold-området som vil hjelpe, settes dette stor pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kobler remoten til spilleren i bilen og ikke til tenningen skal subben skru seg på når spilleren gjør det, og den pleier jo å følge tenningen.

Lav dunking når du skrur av og på er ikke noe problem, så lenge det ikke smeller.

 

Dårlig jording ville du merket i form av evnt støy og redusert effekt fra forsterken, hvis det er skikkelig ille vil forterkeren som regel gå i protection også.

 

Bottomline, om du legger babel med tilstrekkelig tverrsnitt fra batteriet med sikring og sørger for å skrape lakk og borre i jordingspunktet, og strekker remote og fra spilleren, så skal det gå fint.

 

Forøvrig er det et fint jordingspunkt på undersiden av en "bjelke" på høyresiden bak, under det lille skapet.

Er der pga 6 sylindrede utgaver har batteri bak.

Forøvrig kan det hende du finner det praktisk å skru ut setene for å skjule kabler.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

JA, dunking ved av og på kommer som regel av dårlig jording en plass, og det finnes mange måter å løse det på når dette skal inn i ny bil.

1. Sørg for at spilleren har et godt jordingspunkt.

2. Legg opp ekstra kabel fra batteriets minus og til korosseri.

3. Legg opp ekstra pluss fra dynamoen til batteriet.

4. Legg opp ekstra jord mellom motor og karosseri.

5. Finn et skikkelig godt jordingspunkt til forsterkeren.

HUSK å ALLTID koble fra minusen på batteriet FØR du starter med bilstereokobling ;)

Lenke til kommentar

Mye jobb dette. Er det ikke nok med ordentlig jording fra forsterker til karosseri?

 

Det er ikke mye jobb i det hele tatt, og de orginale ledningene er ikke dimensjonert for det ekstra strømtrekket som blir når du monterer forsterker osv, så skikkelig jording til forsterkeren vil mest sannsynlig ikke holde, og du vil få blinking i lysene når du guffer opp.

Lenke til kommentar

Mye jobb for en som ikke kan dette :-) Kunne fått det til om jeg brukte noen dager, men tar ikke sjansen når jeg kjøpte bilen på fredag. Ingen i østfoldområdet som leser tråden og som kan dette? :)

 

Ta kontakt med transmedia.no du, han kan sikkert hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

Om du har en sytråd som jording mellom batteri og karosseri, og en feit kabel fra forsterker til karosseri, så blir ikke jordingen noe bedre enn den sytråden som er mellom karosseri og batteri.. Det sier seg vel selv ?

 

Og ledningen fra batteri til forsterker er stor, ikkesant? Da bør jordledninger alleveier matche den. Du skulle sett under panseret på min bil.. 50mm2 kabler alleveier =)

 

Har lagt opp jord til dempertårnet, motorblokka og et ekstra punkt i nærheten av dynamoen og ekstra plusskabel fra dynamoen. Funker fett som fy :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...