-hemulen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Er det noen andre som skal ta eksamen i kroppsøving denne våren? Jeg har store planer om å få en god karakter, og tar imot tips for å oppnå dette med stor takk. Har funnet noen eksamensoppgaver fra i høst, som muligens kan være til hjelp. Dersom noen har flere, må dere gjerne legge ut linker. Er det noen her som har fått 6'er i kroppsøving som privatist? Gode råd? Side 1: Eksamen våren - 2011 Fag: KRO1003 Fagkode: Kroppsøving Eksamensdato: Tirsdag 10. mai 2011 Kunnskapsløftet Videregående trinn 3 Yrkesfaglig utdanningsprogram / studiespeialisering Privatister Side 2: Eksamensinformasjon Eksamenstid: 4 timer Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillat. Unntak er internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. Antall sider: 5 inkl. forside og vedlegg (dette er antall sider på arkene du får levert, og henger ikke sammen med hvor mye du skal skrive. Det er der så du vet om du bare får halve oppgaven eller noe) Antall vedlegg: 2 - skal leveres inn Kildebruk: Masse greier. I essensen må du oppgi kilder du bruker på en god måte. Avksrift, kopiering, klipp og lim vil ikke bli honorert med mindre det er brukt som utgangspunkt for løsning av oppgaven eller for å drøfte problemstillinger i besvarelsen. Andre opplysninger: Her sto det ingenting Veiledning om vurderingen: I denne oppgaven vil det bli lagt vekt på at kandidaten viser god faglig innsikt og kan foreta bred drøfting av fagstoffet. Side 3 Oppgave. ALLE 4 OPPGAVER SKAL BESVARES 1. Skiidretten har kommet i fokus på en positiv måte etter Ski-VM i Oslo i vinter. Drøft hva et slikt arrangement har å si for vanlige menneskers innstilling til fysisk aktivitet. Drøft helsegevinstene ved å drive en utholdenhetsidrett som langrenn. 2. Du skal ha egentrening på skolen med målsetting om å bedre den generelle styrken i beina for å bli raskere i sprint. Lag en treningsplan (periodeplan) over 6 uker som tar sikte på å forbedre den eksplosive styrken. Du må legge til grunn vanlige treningsprinsipper og begrunne valgene. Lag også en detaljert øktplan for en treningsøkt fra periodeplanen. Bruk vedlagte skjemaer og skriv gjerne mer utfyllende på baksiden. (Det er to vedlegg til denne oppgaven, i form av skjemaer du må fylle ut. Disse er like med de som står i boka. Ett skjema for periodeplan over 6 uker og ett skjema for øktplan). 3. Planlegg en skitur på fjellet for klassen din. Dere skal ha en overnatting i snøhule. Gjør rede for utstyr som er nødvendig å ha med på turen, og gjør rede for forhold du ellers bør ta hensyn til. Drøft hvilken virkning en slik utflukt har på de ungdommene som deltar. 4. Systematisk trening er viktig for å bedre den fysiske formen. Velg deg en idrett du kan tenke deg å holde på med etter at du er ferdig med videregående skole. Foreta en arbeidskrav- og kapasitetsanalyse i forhold til den valgte idretten. Hva skal til for at du klarer å gjennomføre trening innen denne idretten over en lengre periode? Vurder faren for idrettsskader i den valgte idrett, og forklar hvordan man forebygger og behandler de aktuelle idrettsskadene. Side 4+5 er skjemaer Jeg fikk spm om helseeffekter ved utholdenhets trening ved hjerte, skjelett og muskelplager og vekttap, om hvordan man trener utholdenhet, hva som er fordelen med å sette opp et treningsprogram og hva det er og det å lage en øktplan. Og litt mer Endret 12. mars 2012 av -hemulen Lenke til kommentar
-hemulen Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Da er det ikke lenge igjen. Kunne trengt noen gode råd og vink. Må få en god karakter! Lenke til kommentar
Nataliamarija Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg viste ikke at det går ann å melde seg opp i eksamen i kroppsøving. Sikker på at du ikke har misforstått? btw: anbefaler deg at du snakker med en rådgiver på skolen om dette Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg tok kroppsøving som privatist i fjor, altså den første eksamensoppgaven du har lagt ut. Fikk 5, og kan vel for så vidt legge ut besvarelsen. PS: Øv deg på å sette opp treningsplaner og øktplaner. Det var også en del av besvarelsen, men ble skrevet for hånd. Lykke til! KRO1003 .pdf 2 Lenke til kommentar
Sagan Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Heisann! Etter å ha lest oppgaven din vil jeg påstå at det er en sterk besvarelse. Valgte du å hente den rettede besvarelsen din i etterkant av sensuren? Jeg er klar over at sensorer i kroppsøvning er kjent for en noe frugal karaktersetting, men jeg ser ikke stort i din besvarelse som trekker deg ned fra toppkarakter. Skal ha privatisteksamen i kroppsøving selv, og er nødt til å få 6. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det gjorde jeg ikke. Etter et lite nederlag første gang (bommet på oppsettet med treningsopplegg) var jeg sjeleglad over å få 5, selv om jeg så gjerne skulle hatt 6 jeg også. Nå har du riktignok ikke sett hele besvarelsen, det er derfor jeg oppfordrer dere til å øve dere på periodeplan/øktplan. Jeg tror det var det som var den svakeste delen av min besvarelse, ikke skriveoppgavene. 1 Lenke til kommentar
Sagan Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 På hvilken måte utgjorde periodeplanen din den svakeste delen av besvarelsen, og hvordan bommet du første gang? Jeg har oppfatning av periodeplanen er fullgod såfremt den består av hensiktsmessige økter iht. de ulike treningsprinsippene? Det er nettopp periodeplanen jeg er mest bekymret for. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Første gangen la jeg ikke opp en hensiktsmessig periode og-øktplan (fulgte ikke formkravene overhodet) og fikk 4. Akkurat hva som kreves vet jeg ikke, men velger du økter iht. til treningsprinsippene og riktig valg av øvelser for å trene de ulike muskelgruppene, er du nok i mål. Det var vel spesielt på det siste punktet at jeg følte at jeg var litt svak. 1 Lenke til kommentar
oda2 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Henger meg på her og håper noen har noen gode råd til eksamen! Skal opp på tirsdag! Lenke til kommentar
Dishwasher Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Er det slik at man både får ha med lærebok og bruke internett på eksamen i år? Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Henger meg på her og håper noen har noen gode råd til eksamen! Skal opp på tirsdag! Jeg også Jeg tror at alle sammen i hele Norge skal det 1 Lenke til kommentar
Dishwasher Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Herliga london for noen mongo-oppgaver. 6 ukers treningsplan for BADMINTON?? Siste oppgaven om turn og bevegelighet var også ganske fæl. Hvordan føler folk det gikk? Lenke til kommentar
markolanda Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hadde den eksamen og den var forferdelig! Eller hadde syntes den gikk greit, men hadde problemer med periodeplan og øktplan.. Endret 11. juni 2012 av markolanda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå