Gå til innhold

BK: Nattens ro

Anbefalte innlegg

Nattens ro

Bildet er fjernet.

Beskrivelse:

......................................................

Nikon D700

24,0-70,0mm f/2,8

1/125s

48mm

iso 200

0EV

F/8,0

18 juni kl.22.12.32

Håper det er litt til hj./støtte for enkelte.

PS.Hugs bein horisont og helst ikkje dele bilde i to-

Evalueringsnivå Kritikk:

Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Du må gjerne også kommentere småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også enig i at ver 2 er den som faller best for øyet. Personlig synes jeg det er kjekt å lese litt om exif info og hvordan etterbehadlingen har vært i den hensikt å lære av andre. Hvis du hadde fortalt litt om teknikk/utstyr for selve fotograferingen og litt om etterbehandlingen, så hadde det vært supert. Bildene er så gode at de kan formidle mye lærdom :)

Lenke til kommentar

Er også enig i at ver 2 er den som faller best for øyet. Personlig synes jeg det er kjekt å lese litt om exif info og hvordan etterbehadlingen har vært i den hensikt å lære av andre. Hvis du hadde fortalt litt om teknikk/utstyr for selve fotograferingen og litt om etterbehandlingen, så hadde det vært supert. Bildene er så gode at de kan formidle mye lærdom :)

Hei

her er nokre ting eg har merket meg er viktigt når ein skal fotografere landskapsbilder--

--Rett tid (kveld/morgen-også om natta ved midtsommeren)Kan gå bra ved dagtid med filter og div.ting og.

--Stativ

-Fotograferer i RAW-mykje å hente i etterkant da av lys/farger.

--Godt kamra (speilerefleks ,helst)

---Godt objektiv (vidvinkel)

--Fjernutløser --eller tids.

--Låsing av speil

--_Lukking av søker (så lys ikkje kommer inn)

--Passe godt på EV(h.lyset (ikkje noko blinking)

--FargeromRGB

--God tid-toldmodigheit-og ikkje minst glede ved å fotografere

Gode redigeringsprogram.

Her har eg brukt Lightroom 4 (litt kraftigt kanhende) og Adobe PHotoshopCS5

Dette er i grove trekk det ein må huske--

Ein del innstilninger inne i kamra må også til ,etter som kamra du har

Lenke til kommentar
Heiher er nokre ting eg har merket meg er viktigt når ein skal fotografere landskapsbilder----Rett tid (kveld/morgen-også om natta ved midtsommeren)Kan gå bra ved dagtid med filter og div.ting og.--Stativ-Fotograferer i RAW-mykje å hente i etterkant da av lys/farger.--Godt kamra (speilerefleks ,helst)---Godt objektiv (vidvinkel)--Fjernutløser --eller tids.--Låsing av speil--_Lukking av søker (så lys ikkje kommer inn)--Passe godt på EV(h.lyset (ikkje noko blinking)--FargeromRGB--God tid-toldmodigheit-og ikkje minst glede ved å fotografereGode redigeringsprogram.Her har eg brukt Lightroom 4 (litt kraftigt kanhende) og Adobe PHotoshopCS5Dette er i grove trekk det ein må huske--Ein del innstilninger inne i kamra må også til ,etter som kamra du har

Supert - takk for mange gode tips her! Dette med fargerom er jeg usikker på. Ser at kameraet mitt (D7000) har instillingsmulighetene AdobeRGB og sRGB - har satt det på AdobeRGB ettersom bruksanvisningen sier at det er det beste med tanke for etterredigering? Er det spesielle hensyn å ta til innstillingene for Lightroom og Photoshop i så henseende?

Det med blending av søkeren fikk jeg smertelig erfare problemet med å ikke gjøre her om dagen - hadde mer å bety enn jeg trodde :)

Lenke til kommentar

AdobeRGB har mer /bedre farger en sRGB.-men det skal vist vere mer en bra på den og-men la den stå på RGB---men ein må gjere om til sRGB før ein legger ut bilda for at ein skal få rette farger--men ikkje alltid

Eg kjører RGB heile vegen til eg gjer det om til Web.når eg legg ut bilde,der forandrer eg til sRGB og skarpa litt opp.i programet.

Så kjør RGB i Lightroomet/Photoshop også

Lenke til kommentar

AdobeRGB har mer /bedre farger en sRGB.-men det skal vist vere mer en bra på den og-men la den stå på RGB---men ein må gjere om til sRGB før ein legger ut bilda for at ein skal få rette farger--men ikkje alltidEg kjører RGB heile vegen til eg gjer det om til Web.når eg legg ut bilde,der forandrer eg til sRGB og skarpa litt opp.i programet.Så kjør RGB i Lightroomet/Photoshop også

Takk for godt svar her. Jeg ærlig medgi at jeg har vært i villrede her. Spesielt det siste med å gjøre dem om til web i exporteringen - det var jeg overhodet ikke klar over. Må lese meg opp på hvordan dette gjøres, men regner med at det er et valg under export eller "save as"?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...