micjj Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, Jeg skal straks flytte inn i et nytt rekkehus og hadde håpet på forklaring og tips fra dere ifm. innkjøp av elektronikkprodukter som skal brukes. Jeg kan lite om hvilke muligheter som finnes og kan mildt sagt betraktes som en nybegynner. Fra før har vi en iMac, en iPhone, samt en MBA. Jeg har tenkt å kjøpe meg en ATV3 - jeg har forstått det slik at man da kan skaffe seg nettflix, samt lett streame video/musikk/bilder fra appleproduktene til smart-TV'n? Er det mulig å streame .mkv-filer o.l. fra MBAen til TV'n uten store problemer? I tillegg hadde jeg håpet på å få tips til hvordan best sette opp det trådløse nettverktet og hvilke løsninger som er optimale. -Har dere tips til gode routere (Airport Extreme)? -Hva er funksjonen/forskjellen til Airport Extreme og Express? -Og hvilket mediesenter-løsning vil dere anbefale for enkel lagring/avspilling av musikk OG filmer fra en lagringsenhet som vil stå ved routeren? -Er et alternativ å ha en harddisk koblet til en Airport Extreme - vil man kunne få spilt av 1080p-filmer ved denne løsningen? Håper dere kan svare på mine mange spørsmål - jeg hadde satt utrolig stor pris på det! Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei! Jeg kjenner ikke veldig godt til Apple-produkter(har en iPhone og Apple TV 2), så skal unnlate å si noe om Airport Extreme annet enn enn at Apple-produkter som oftest fungerer veldig godt sammen. Hjemme har jeg nevnte Apple TV 2, en NAS-boks, to Win 7-klienter, en iPhone og en router fra Belkin. Apple TV er i bunn og grunn en billig mediasenterløsning så sant du har andre lagringsløsninger tilgjengelig. Out-of-the-box så er ikke Apple TV all verden, hvertfall ikke i Norge slik det er nå. For å få fullt utbytte så anbefales det å jailbreake den samt opprette en amerikansk itunes-konto. Med jailbreak og f.eks XBMC får du streamet det aller meste av formater, også .mkv. En amerikansk itunes-konto åpner også for en mer lovlig leieløsning gjennom Netflix selvom også dette bryter litt mot Apple sin policy. Apple TV(og XBMC) støtter Airplay, så siden du har iMac og iPhone, så tror jeg du kan få mye nytte av denne funksjonen. Selv bruker jeg Airplay for å spille musikk via Wimp på iPhone til Apple TV(som er koblet til hjemmets hifi-utstyr), er veldig greit å ha og kontrollere hele musikkbiblioteket fra iPhone. For å svare mer direkte på spørsmålene dine; 1: Har selv Belkin N750 som gjør det den skal, men tviler ikke på at Airport Extreme/Express også vil gjøre jobben. Kjenner dog ikke til hvor fleksibel Airport Extreme er. 2: Kjenner som sagt ikke til Express/Extreme. 3: Her finnes det mange løsninger. Som tidligere nevnt så har jeg en NAS fra Netgear som har alt av musikk og filmer og er koblet rett i routeren(mulig disse routerne fra Apple ikke har tilkobling for nettverkskabler, altså kun WLAN? Mener å huske noe sånt). Apple TV er koblet med kabel til samme router og med XBMC så har Apple TV'en tilgang til hele biblioteket på NAS'en. Dersom jeg hadde ønsket kunne jeg latt XBMC også hatt tilgang til andre nettverkshare(på f.eks Win 7-klientene). Med Airplay er det eneste du trenger at formatet er støttet av iTunes, da kan du streame alt innholdet direkte til Apple TV uten å benytte XBMC. For å streame 1080p er du avhengig av ATV3, ATV2 streamer kun 720p men støtter 1080p-innhold(er vel kun ATV3 som er aktuell så dette er vel ikke et issue uansett.). ATV3 med jailbreak og amerikansk iTunes anbefales på det varmeste. At du i tillegg har masse Apple-utstyr, gjør vel valget enda enklere:-) Huff, ble en rotete post, men håper du fikk noe vettugt ut av det:-) Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 En annen ting, men tanke på alt Apple-utstyret du har, så er vel Apple Time Capsule noe å vurdere? Regner med disse er veldig kompativel med Apples egne nettverksløsninger:-) Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Airport Express og Extreme er to fullstendig forskjellige produkter. Express er en helt OK router til rett bruk som lar deg spille av musikk over nettet. Jeg ville ikke brukt den som hovedrouter. Extreme er en av de beste routerne man får kjøpt, like kraftig som langt dyrere proffutstyr. Jeg har aldri hatt et så problemfritt nettverk som etter at jeg gikk over til Extreme, og jeg bruker den tungt! (ofte 10+ enheter som står på nett). Null heng, god fart, god dekning, anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar
micjj Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Hei! Jeg kjenner ikke veldig godt til Apple-produkter(har en iPhone og Apple TV 2), så skal unnlate å si noe om Airport Extreme annet enn enn at Apple-produkter som oftest fungerer veldig godt sammen. Hjemme har jeg nevnte Apple TV 2, en NAS-boks, to Win 7-klienter, en iPhone og en router fra Belkin. Apple TV er i bunn og grunn en billig mediasenterløsning så sant du har andre lagringsløsninger tilgjengelig. Out-of-the-box så er ikke Apple TV all verden, hvertfall ikke i Norge slik det er nå. For å få fullt utbytte så anbefales det å jailbreake den samt opprette en amerikansk itunes-konto. Med jailbreak og f.eks XBMC får du streamet det aller meste av formater, også .mkv. En amerikansk itunes-konto åpner også for en mer lovlig leieløsning gjennom Netflix selvom også dette bryter litt mot Apple sin policy. Apple TV(og XBMC) støtter Airplay, så siden du har iMac og iPhone, så tror jeg du kan få mye nytte av denne funksjonen. Selv bruker jeg Airplay for å spille musikk via Wimp på iPhone til Apple TV(som er koblet til hjemmets hifi-utstyr), er veldig greit å ha og kontrollere hele musikkbiblioteket fra iPhone. For å svare mer direkte på spørsmålene dine; 1: Har selv Belkin N750 som gjør det den skal, men tviler ikke på at Airport Extreme/Express også vil gjøre jobben. Kjenner dog ikke til hvor fleksibel Airport Extreme er. 2: Kjenner som sagt ikke til Express/Extreme. 3: Her finnes det mange løsninger. Som tidligere nevnt så har jeg en NAS fra Netgear som har alt av musikk og filmer og er koblet rett i routeren(mulig disse routerne fra Apple ikke har tilkobling for nettverkskabler, altså kun WLAN? Mener å huske noe sånt). Apple TV er koblet med kabel til samme router og med XBMC så har Apple TV'en tilgang til hele biblioteket på NAS'en. Dersom jeg hadde ønsket kunne jeg latt XBMC også hatt tilgang til andre nettverkshare(på f.eks Win 7-klientene). Med Airplay er det eneste du trenger at formatet er støttet av iTunes, da kan du streame alt innholdet direkte til Apple TV uten å benytte XBMC. For å streame 1080p er du avhengig av ATV3, ATV2 streamer kun 720p men støtter 1080p-innhold(er vel kun ATV3 som er aktuell så dette er vel ikke et issue uansett.). ATV3 med jailbreak og amerikansk iTunes anbefales på det varmeste. At du i tillegg har masse Apple-utstyr, gjør vel valget enda enklere:-) Huff, ble en rotete post, men håper du fikk noe vettugt ut av det:-) Ang. TimeCapsule har jeg hørt at den sliter med ventilasjonen/genererer varme. Det skal sies at jeg har sett på den. Det kan virke som om den beste løsningen mtp. mediesenter ikke innebærer streaming via ATV3, da det foreløpig ikke er kommet en jailbreak til denne. Hvorfor åpner forresten jailbraking av ATV opp så mange muligheter ift. HD-streaming? Er det pga at ATV originalt ikke støtter filtyper slik som .mkv ol.l? Jeg vil derimot kjøpe ATV pga kompabiliteten med andre appleprodukter, samt airplay-muligheten. Vil ariport extreme åpne for HD streaming trådløst fra et mediesenter/en lagringsenhet koblet til denne routeren? Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Mye av det ts lurer på er beskrevet i Den lille tv-tråden Lenke til kommentar
micjj Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Mye av det ts lurer på er beskrevet i Den lille tv-tråden Kjempefint - takk skal du ha!! Et par spørsmål til denne tråden: Hvordan er det med oppdateringer dersom man jailbraiker boksen og installerer aTV Flash. Kan man enkelt vente med å installere seneste update dersom det har kommet en untethered boot, eller må man jailbrake på nytt for hver oppdatering? Og hva er en tethered boot, i.e., hva er forskjellen på s.k. tethered og untethered boot? Jeg ser at jailbraking med f.eks. plex eller aTV Flash gjør det mulig å streame filmer over nettverket (trådløst). Hvordan tror du dette vil fungere med store 1080p mkv-filre, en ATV3 og Airport Extreme? Jeg tenker på lagging, opptak av båndbredde osv. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Mye av det ts lurer på er beskrevet i Den lille tv-tråden Kjempefint - takk skal du ha!! Et par spørsmål til denne tråden: Hvordan er det med oppdateringer dersom man jailbraiker boksen og installerer aTV Flash. Kan man enkelt vente med å installere seneste update dersom det har kommet en untethered boot, eller må man jailbrake på nytt for hver oppdatering? Og hva er en tethered boot, i.e., hva er forskjellen på s.k. tethered og untethered boot? Jeg ser at jailbraking med f.eks. plex eller aTV Flash gjør det mulig å streame filmer over nettverket (trådløst). Hvordan tror du dette vil fungere med store 1080p mkv-filre, en ATV3 og Airport Extreme? Jeg tenker på lagging, opptak av båndbredde osv. Jeps, skrev svar i tråden. Lenke til kommentar
micjj Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Mye av det ts lurer på er beskrevet i Den lille tv-tråden Kjempefint - takk skal du ha!! Et par spørsmål til denne tråden: Hvordan er det med oppdateringer dersom man jailbraiker boksen og installerer aTV Flash. Kan man enkelt vente med å installere seneste update dersom det har kommet en untethered boot, eller må man jailbrake på nytt for hver oppdatering? Og hva er en tethered boot, i.e., hva er forskjellen på s.k. tethered og untethered boot? Jeg ser at jailbraking med f.eks. plex eller aTV Flash gjør det mulig å streame filmer over nettverket (trådløst). Hvordan tror du dette vil fungere med store 1080p mkv-filre, en ATV3 og Airport Extreme? Jeg tenker på lagging, opptak av båndbredde osv. Jeps, skrev svar i tråden. Kjempeflott. Takk. Igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå