Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor er Radeon skjermkortene så dyre nå?

Decoman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg synes ikke det. HD 5850 var det nest beste kortet med singel GPU (fra AMD), noe HD 7950 er i dag.

Poenget mitt (og jeg håper TS sitt, ellers har jeg kapret tråden hans/hennes) har vært det store hoppet i pris mellom "tilsvarende" kort i de 2 seriene (HD 5*** og HD 7***) (som er grunnen til at jeg funderte på om AMD har bygget på en ny topphylle over den gamle (hvor HD 78** tilsvarer HD 58**, og HD 79** er en ny topphylle over den gamle)).

Og hvis vi aksepterer "hylleteorien" er jeg enig i det du sier, for da sammenligner vi på "samme hylle".

Henger dere med? Eller blir det litt for hyllete?

-Deluze

Lenke til kommentar

HD7850 er jo etterfølgeren til HD5850 etter det jeg har forstått.

i tall, men ikke egentlig, grunnet at 58** serien var AMDs beste single GPUer som at 79** er de beste nå

Ingen av x800-kortene har siktet på å konkurrere med hva Nvidia har hatt av toppkort, typisk har disse kortene levert mye pris/ytelse de siste 4 generasjonene og sannsynligvis denne generasjonen også.

Ingen kan derimot påstå at x900-kortene har levert mye pris/ytelse.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke ca 3500 til 3750 er så drøyt for et toppkorrt.

Man kan jo heller ikke sitte og sutre på at en produsent som selger skjermkort har valgt en annen prisklasse på et nytt produkt , det er faktisk ikke sammenlignbart med forrige generasjon med skjermkort av flere grunner :

*Ny produksjonsteknikk.

*Forbedret arkitektur.

*Bedre ytelse.

*Lavere strømforbruk.

*Forbedret eyefinity.

Om du er skuffet over prisen så bør man vente på at konkurrenten kommer med sitt skjermkort og ta et valg noe etter dette , da kan man sannsynligvis finne det kortet som gir mest for penga (fps, funksjonalitet , strømforbruk etc).

Lenke til kommentar

For min del er det verken skuffelse eller sutring, Malvado. Det er kun snakk om at jeg ble overrasket over prishoppet. Om HD 8970 kommer med en prislapp på 8000,- bryr jeg meg i grunn ikke om det (men igjen ville jeg stusset over prishoppet), for mine kjøp vil være mellom 1500-3000,- uansett.

-Deluze

Lenke til kommentar

For min del er det verken skuffelse eller sutring, Malvado. Det er kun snakk om at jeg ble overrasket over prishoppet. Om HD 8970 kommer med en prislapp på 8000,- bryr jeg meg i grunn ikke om det (men igjen ville jeg stusset over prishoppet), for mine kjøp vil være mellom 1500-3000,- uansett.

-Deluze

Joda forstår at du er overrasket , men jeg har forståelse for hva Amd nå gjør siden de har en litt bedre markedsandel og ikke minst må sørge for bedre inntekter.

Det hadde jo vært koselig med lavere priser men inntil vi får kortene fra Nvidia ut på markedet så kommer det ikke til å skje store endringer desverre i prisen.

Jeg venter uansett på 78xx modellen og Nvidia sin tilsvarende for å se hvilket utvalg jeg får og kommer til å gå for den som gir meg mest for penga.

Lenke til kommentar

Husker jeg betalte 2995,- for 3dfx voodoo2 back in the days, og man måtte jo ha 2 om man skulle ha det beste! 6k for "det beste" med andre ord, så jeg syns vel ikke dagens skjermkortpriser er noe å grine over? Man får jo HD7970 ned mot 3500,- på de billigste plassene. Et røverkjøp spør du meg ;)

Edit: man kjøpte ikke 2 voodoo2 kort for bedre ytelse, kun for å kunne kjøre høyere oppløsning! + man måtte jo ha et 2d skjermkort utenom, et matrox så klart! så hadde man det beste fra begge verdener, 2d og 3d.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det som slår meg i denne tråden er at ingen ser ut til å lese noe som står her.

TS snakker om HD 7950 og 5850, og jeg har snakket om 5000 og 7000. Allikevel blir eksempler fra "gode gamle dager" trukket frem i hytt og pine, og det blir snakket titt og ofte om at vi sutrer, griner eller lignende om at kortene er så dyre.

Ja, dyre i forhold til 5000-serien!

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...