Gå til innhold

Hvorfor er Radeon skjermkortene så dyre nå?

Decoman

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte sist gang et Radeon 5850 kort til ca. 2000 kr, men nå koster et 7950 kort nesten fire tusen kroner.

Hva i all verden er det som gjør at nye kort er så veldig dyre?

Edit: Jeg endret litt på overskriften.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette er jo snakk om AMD (tidligere ATI). Ellers mener jeg å ha skjønt at Nvidia alltid har vært dyre på skjermkort.

Edit: Ah, litt seint så skjønner jeg at overskriften min var litt misvisende. Var aldri meninga å mene noe om Nvidia kort.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte sist gang et Radeon 5850 kort til ca. 2000 kr, men nå koster et 7950 kort nesten fire tusen kroner.

Kortene selger bra og de tjener mer på å selge dem til 3500 kr per kort enn 2000 kr per kort.

5850 kostet vel aldri under 2000 kr heller, da det kortet var inn mener jeg å huske det lå på samme nivå som GTX 570 i dag.

Lenke til kommentar

Pga null konkurranse fra Nvidia, setter AMD høy pris på sine nye kort.

AMD hadde ikke mye konkurranse med Radeon 5xxx serien heller i en lengre periode. Prisstrategien dems har definitivt endret seg. Hvorfor kan man spekulere i, men godt mulig valgte AMD å la profitten lide for å skape bedre PR og øke markedsandelene, mens nå ser dem ikke det store behovet for det lenger.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Men er ikke prisene på HD 79** eksepsjonelt mye høyere enn hva vi er vant med? HD 5850 og HD 5870 kostet 2300,- og 2800,- når de kom (mener jeg å huske, men disse prisene ble satt opp etter et par uker tror jeg).

"Tilsvarende" kort i dag (best og nest best) koster jo 3500,- og 4-4500,-

Noe må ha skjedd her, og jeg har litt vondt for å tro at HD 7970 hadde kostet 2500-3000,- om bare Nvidia "hadde fått ut finger'n".

-Deluze

Lenke til kommentar

Men er ikke prisene på HD 79** eksepsjonelt mye høyere enn hva vi er vant med? HD 5850 og HD 5870 kostet 2300,- og 2800,- når de kom (mener jeg å huske, men disse prisene ble satt opp etter et par uker tror jeg).

"Tilsvarende" kort i dag (best og nest best) koster jo 3500,- og 4-4500,-

Noe må ha skjedd her, og jeg har litt vondt for å tro at HD 7970 hadde kostet 2500-3000,- om bare Nvidia "hadde fått ut finger'n".

-Deluze

Vi har vært bortskjemte med lave priser på skjermkort siden 2008 og HD 4870, høyere priser er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

Kortene selger bra og de tjener mer på å selge dem til 3500 kr per kort enn 2000 kr per kort.

5850 kostet vel aldri under 2000 kr heller, da det kortet var inn mener jeg å huske det lå på samme nivå som GTX 570 i dag.

Fikk vel HD5850 til 1200 en helg, var en ca 5 butikker som hadde dette på salg. Etter det så har jeg ikke sitt noe så billig. Kjøpt selv mitt HD5850 for 1200kr. Er vel snart 3 år siden viss jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Fikk vel HD5850 til 1200 en helg, var en ca 5 butikker som hadde dette på salg. Etter det så har jeg ikke sitt noe så billig. Kjøpt selv mitt HD5850 for 1200kr. Er vel snart 3 år siden viss jeg ikke husker feil.

I så fall et rått tilbud, TOXIC-utgaven lå på ca 2500 august 2010 mens de fleste andre var på ca 2200-2300 husker jeg.

For tre år siden var GTX 285 to måneder gammelt og HD 5850 var fortsatt et halvt år unna lansering.

Det var en periode da 5850 solgte for rundt 1200 kr, men det var godt ute i 2011 mener jeg å huske.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Vi har vært bortskjemte med lave priser på skjermkort siden 2008 og HD 4870, høyere priser er kommet for å bli.

Har vi? Hvordan kan du argumentere for den påstanden? Er det slik at produsentene omtrent har solgt med tap kun for å selge, og først nå (og eventuelt før 2008) så hadde de "normale" priser?

Det høres merkelig ut synes jeg.

-Deluze

Lenke til kommentar

Medregnet inflasjon kostet et nytt GeForce2 Ultra $670, et 8800 Ultra $930 og Radeon X1900XTX $744.

Sammenlignet med slike priser er ikke $460 for 7950 eller $599 for 7970 noe å snakke om i det hele tatt.

Kjøpekraften i Norge sammenlignet med USA har vel heller ikke akkurat minket med årene...

Lenke til kommentar

I så fall et rått tilbud, TOXIC-utgaven lå på ca 2500 august 2010 mens de fleste andre var på ca 2200-2300 husker jeg.

For tre år siden var GTX 285 to måneder gammelt og HD 5850 var fortsatt et halvt år unna lansering.

Det var en periode da 5850 solgte for rundt 1200 kr, men det var godt ute i 2011 mener jeg å huske.

Jeg mener sommeren 2010 ;p sjekket opp i eposten min nå :)

Dette var et ASUS kort med stock kjøler og volt modda eller noe slik de kalte det :)

Dette kortet her for å vær mer nøyaktig:

http://www.asus.com/Graphics_Cards/AMD_Series/EAH58502DIS1GD5/

Jeg kjøpte mitt fra PCKiosken.no og Datoen var 29.06.2010 :)

Lenke til kommentar

Men nå tar vel strengt tatt førsteposten tak i HD 5000-serien opp i mot HD 7000-serien, og da er ikke utregninger m.t.p. inflasjon og langt eldre skjermkort så veldig relevant?

Eller?

-Deluze

@Sveibuen

Husker jeg rett om det var noen butikker som priset feil med disse kortene? Og at enkelte lot kunder som hadde kjøpt til feil pris få kortet til den gale prisen?

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Ja, det var nok prisfeil ja.

Men det var jo hele 6 butikker som hadde dette super"tibudet".

Denne prisen kom fredagskveld, og mandags morning klokken 08.00 så var prisen 1000kr mer igjen :p

Off, ble litt for mye off topic.

Men uansett, det var en knall god pris :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Har vi? Hvordan kan du argumentere for den påstanden? Er det slik at produsentene omtrent har solgt med tap kun for å selge, og først nå (og eventuelt før 2008) så hadde de "normale" priser?

Det høres merkelig ut synes jeg.

-Deluze

HD 4870 lanserte med en pris under 2000 kr, ytelsen var på 90% av hva et GTX 280 til over 3500 kr ga. Dessuten er ikke 7970 designet ut fra å gi mest mulig ytelse for pengene, HD 7870 er laget for å gi mest mulig fps for penga.

Tar en sitat fra Anandtech:

The fact of the matter is that since 2008 we’ve become spoiled by AMD’s aggressive pricing. More than anything else the low prices of the Radeon HD 4870 and Radeon HD 5870 made those products superstars thanks to their performance for the price and their undercutting of NVIDIA’s competing cards. The Radeon HD 5870 was definitely fast, but at $379 it was a steal, which is part of the reason prices for it never stabilized at that low a level.
Endret av arni90
Lenke til kommentar

HD 4870 lanserte med en pris under 2000 kr, ytelsen var på 90% av hva et GTX 280 til over 3500 kr ga. Dessuten er ikke 7970 designet ut fra å gi mest mulig ytelse for pengene, HD 7870 er laget for å gi mest mulig fps for penga.

Så tingen er den at AMD (av en eller annen grunn) har satt kunstige lave priser de siste 4 årene, og først nå begynner (av en eller annen grunn) å sette prisene "dit de bør være"?

Det er altså disse grunnene jeg gjerne skulle hatt et svar på, men det er det kanskje kun AMD selv som kan (med neppe vil) svare på.

Eller er det slik at det som en gang var toppmodeller (4870/-90 og 5870) i dag er 78**, og at 79** er et nytt tilskudd til skjermkortfamilien (om du/dere forstår hva jeg mener)?

79**

48** 58** 78**

47** 57** 77**

Edit: Tallene ville ikke helt dit jeg hadde tenkt, men det fungerer forsåvidt slik også.

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Så tingen er den at AMD (av en eller annen grunn) har satt kunstige lave priser de siste 4 årene, og først nå begynner (av en eller annen grunn) å sette prisene "dit de bør være"?

Satt på spissen, ja. AMD-(topp)skjermkort har vært meget aggressivt priset de siste årene i forhold til konkurrenten. Denne gangen har de lagt seg litt mer der de pleide å ligge historisk sett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...