adp82 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, Driver og forhandler om en sånn offfshoreingeniør jobb med type arbeid 4 uker PÅ og 4 uker AV. Får man lønn for disse 4 ukene man er AV, eller må man jobbe inn flexitid for disse 4 ukene AV når man er PÅ??? Hvis dette er tilfellet så er det en meget dårlig deal!!! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 En bekjent har en sånn type jobb, og tjener rundt 500 000- 700 000 i året, så en dårlig deal vil jeg ikke si at det er. Lenke til kommentar
adp82 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 En bekjent har en sånn type jobb, og tjener rundt 500 000- 700 000 i året, så en dårlig deal vil jeg ikke si at det er. 500 000 for en sånn type stilling er vel ikke noe særlig, det tjener man i en vanlig 8-16 ingeniørjobb. Det jeg prøvde å poengtere er at det ikke lønner seg om man må jobbe knallhardt i 2-4 uker for å ikke ha en dritt å gjøre i 4 uker og ende opp med en vanlig lønn. Skal man gjøre dette synes jeg man må bli vesentlig bedre kompensert i lønn enn f.eks 500 000. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Han var ikke ingeniøs forresten, på det tidspunktet, så han tjener nok enda mer nå. 500 000 og oppover er ikke akkurat en ''vanlig'' lønn. Lenke til kommentar
adp82 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Han var ikke ingeniøs forresten, på det tidspunktet, så han tjener nok enda mer nå. 500 000 og oppover er ikke akkurat en ''vanlig'' lønn. Hææææ.....450 000 er jo lønnsgjennomsnittet i Norge mener jeg å ha lest.Tjener dette nå i en jobb hvor jeg overhodet ikke stresser. For ingeniører er startlønnen 450 og man kommer seg fort opp på 500, så ja 500 og litt opp er ikke spesielt mye i disse dager. Endret 12. mars 2012 av adp82 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Men er det ett reelt tall? Regner man da med millionærer og kjendiser og sånt? For de 'hever' jo gjennomsnittet og representerer jo ikke ''mannen i gata''. Lenke til kommentar
adp82 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Men er det ett reelt tall? Regner man da med millionærer og kjendiser og sånt? For de 'hever' jo gjennomsnittet og representerer jo ikke ''mannen i gata''. Vet ikke hva du jobber med, men jeg har ca 450k nå.Alle vennene mine som enten har 3 årig høgskole eller 5 årig universitet ligger på 450-700.Ingen under 450k og veldig få faktisk under 500k med en del års erfaring. Sekv en bilmekaniker jeg kjenner tjener opp mot 500k, menhan har en del overtid dog. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Moren min er hjelpepleier, har sånn ''tillegg'' siden hun har hatt samme stilling lenge (husker ikke hva det het! an-ett eller annet ), har utdannet seg mer når sjansen har bydd seg innenfor yrket hennes (som f.eks kurs og skole), hun jobber fulltid og tjener rundt 350 000 i året, så er nok der jeg har det fra. Dog skal det sies at jeg syns også at det er en god og høy lønn.. kvinnfolket har en formue på en million i følge skattelistene og eier flere leiligheter. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Man jobber vel 12 timers skift når man er på, også får man helt fri når man er av. Mange fagarbeidere i Nordsjøen har 2 på, 4 av som skiftordning - gjerne med en ekstra jobb på land. Nordsjøarbeiderne har sannsynligvis de beste ordningene i landet - både når det gjelder lønn og arbeidstid. 2 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Du burde utdype litt bedre. - Hvor er arbeidsplassen? (Offshore ingeniør med 4 - 4 rotasjon sier lite) - Hvilken utdannelse har du? (Det meste heter ingeniør for tiden) - Tidligere erfaringer? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 4 veker på oljeplattform høyrest feil ut. Me får i alle fall ikkje lov å jobbe meir enn maks tre veker i slengen. Normalen er 2 veker på jobb. Det er kanskje snakk om båt, der det er meir vanleg med lange arbeidsperiodar. Du må nesten forklare litt meir her. Uansett så vil du få arbeidstimane du skal ha i arbeidsperioden. Mest sannsynleg går du 12-timars skift og har difor heilt fri dei fire vekene. Grunnløn er basert på det antal timar du har i løpet av eit år med normal rotasjon. Vil du tene meir må du jobbe overtid, ekstra eller utanom på land. Om du er i forhandlingar om dette her, kvifor spør du ikkje dei om korleis stillinga fungerer? 1 Lenke til kommentar
adp82 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Du burde utdype litt bedre. - Hvor er arbeidsplassen? (Offshore ingeniør med 4 - 4 rotasjon sier lite) - Hvilken utdannelse har du? (Det meste heter ingeniør for tiden) - Tidligere erfaringer? Her er litt mer info rundt hele situasjonen: Jeg er utdannet elektro/automasjonsingeniør(teknisk kybernetikk), men har arbeidserfaring fra rådgivende ingeniørbransje elektro. Altså jobben jeg gjør nå er landbaserte anlegg(vannbehandling,kloakkrenseanlegg,pumpestajsoner etc) og jeg har kun vært en junioringeniør med mindre oppgaver i forhold til prosjektering av elektroinstallasjoner og litt automasjon m.t.p på utarbeiding av elektroskjemaer for maskin og instrumentinstallasjoner på disse anleggene. Har lært en del om elkraft og el-tavler etc, men lang ifra noen ekspert med masse kunnskap, har masse å lære for å si det sånn. Denne jobben som jeg snakker om er i utgangspunktet onshore,men det blit visst en del turer offshore.Den går via Manpower for Siemens og er i utgangspunktet etårig engasjement, hvor jeg kommer til å ha rollen Automasjonsingeniør-hardware. Det vil si jeg kommer til å utarbeide skjemer tavlearrangementer for automatikk tavler, ha ansvar og følge opp underleverandører inn/utland og forsikre om at automatikktavler er levert i h.h.t til beskrevet/prosjektert løsning. Det blir videre turer offshore for testing etc. Har fått høre at det er mye å holde styr på, og hadde likt å høre fra en som har jobbet i en sånn type stilling, altså automasjonsingeniør-hardware. Denne stillingen er i utgangspunktet ikke min drømmejobb da jeg ønsker å jobbe med PLS programmering, men det er ihvertfall et skritt nærmere målet. Og Siemens har jo sagt at det sannsynligvis blir muligheter til andre oppgaver etterhvert, at det på en måte tilpassel litt etter ønsker/interesser. Dette selvfølgelig hvis jeg tilbys fast jobb, noe som ikke er sikkert. Jeg har en fast og trygg jobb nå og går ut i en kansje mer spennende jobb i en større og mer annerkjent selskap, men det er risiko forbundet med det. Så vidt jeg har skjønt kan de avlyse hele kontakten når det måtte passe dem. Endret 12. mars 2012 av adp82 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Om han ikkje les tråden sjølv så kan du kanskje ta kontakt med Twinflower som jobbar med dette her. I lenka finn du og eit innlegg der han beskriv sin arbeidssituasjon ganske godt. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Burde ha 1 mill om du jobber 4-4 i hvertfall Lenke til kommentar
chrbakke Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Burde ha 1 mill om du jobber 4-4 i hvertfall Ikke grunnlønn vel? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Nei, er vel ingen som har det i grunnlønn offshore som jeg vet om. Men som utdannet ingeniør i en ingeniørstilling hvor du jobber 4-4 offshore burde man havne på rundt en million med offshore tillegg. Blir det mye overtid i løpet av et år så blir det mer. Lenke til kommentar
pakini Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Det er ikke sånn at man blir rik av å jobbe i nordsjøen, slik mange tror Min mann er boresjef, ham tjener vel rundt 1,3 mill i året... Men dog et stort ansvar, og det er ikke riktig at alle med 3årig høyskole har en lønn på 450000 i året, du kan no se hva en sykepleier, politi, forskolelærer ol tjener, de tjener ikke så mye! Du har heller ikke lov å være 4 uker i strekk på en plattform, vil tro det vil si at det er 4 uker du har "vakt", der du kan rekne med å måtte jobbe stort sett hele tiden, eller du kanskje bare jobber 1 uke av de 4. Også når de 4 "vakt" ukene er ferdig, har du 4 uker fri Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Nå pratet ikke jeg om politifolk og føreskolelærere, men om en ingeniørjobb offshore. Som var saken. Og man blir til en viss grad rik, men man jobber for pengene og det er ikke ufortjent. Det er ikke for godt betalt i forhold til den jobben jeg gjør i hvert fall, er mye dritt også. Og oljebransjen strekker seg også langt utover lille Norge, de siste turene jeg har hatt har vært i Afrika, var 5 uker sist tur f.eks Bare i Norge de praktiserer 2-4. Men jeg liker forandring og litt spenning, ålreit og oppleve verden litt også. Endret 10. april 2012 av Hyd Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Relativt vanlig med "lufting" for større selskap som oppererer i Norge. Om en medarbeider kan og ønsker å jobbe mer enn hva som er tillatt etter norske regler, sendes han til utlandet og jobber der. Maks overtid er vel 200 timer i året - noe som lett overstiges om man jobber litt. Man kan omgå dette ved å ha lederstilling, eller ved "lufting" når man nærmer seg grensen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Kjem du over 200 timar er det ikkje noko større problem enn å skrive under på eit skjema om eit eller anna og jobbe vidare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå