Gå til innhold

Her er Cooler Masters første vannkjøling

Anbefalte innlegg

Til dere som kanskje har litt oversikt over vannkjølingsmarkedet: Hva vil det koste å investere i vannkjøling? Har en i5 750 cpu og 5850 skjermkort.

Kabinett er tilrettelagt for vannkjøling etter hva jeg husker (lian li A10)

Sånn ca-priser, ikke state of the art

pumpe 400 kr

res 200 kr

CPU 400 kr

GPU 500-800 kr avhengig av om du kjører fullcover eller unversal + heatsinks

Rad 300 kr x2 med mindre du modder på plass en 400 kr 240mm i toppen.

Koblinger og annet rart 300 kr

Så du ser på 2000+ kr, avhengig av hvor dyrt du vil gå kan du sikkert skalere opp til 3500 kr og mer. Din største utfordring blir å finne rom til nok radiatoroverflate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støymessig eige dei ferdige setta ein lufktjøler dersom du investerer i nye vifter (dei som kjem med bråker ein del). Har erfaringa med ein Corsair H100 på ein intel I7. Temperaturen på CPU-en går aldri over 30 grader sjøl under belastning, lyden er som sagt ikkje høyrbar dersom man investerer i nye vifter.Det som kan bli utruleg kult med det her settet er jo mulegheita for å kjøle grafikkkortet og. Håper berre pumpa i CPU blokka har kraft nokk til å pumpe vattenet gjennom begge deler ellers kan du jo like godt kjøpe alt i deler.Den store fordelen med vatten er jo at varmen vært samla på ein plass og gjerne blåst rett ut av kabinettet. Då sleppe du ha 4 vifter for å blåse lufta inn i og ut av kabinettet. Ein luftkjøler (uansett kor god den er) er ubrukeleg dersom den ikkje får tilført ny kald luft.
H100 kjøler bedre enn en NH-D14 hovedsaklig fordi den har 2000RPM-vifter. Setter du 2x Gentle Typhoon 1150RPM på begge to vil du ende opp med 1-2°C forskjell i temperaturer avhengig av tilfeldigheter.Temperaturavlesninger som ligger mer enn 15°C unna makstemp på prosessor er gale, og er totalt 100% ubrukelige. Å si at CPUen holder seg på 30°C sier bare at CPUen er kald nok, du vet ikke egentlig noe om hvor kald den faktisk er. Du kan likegodt si at det er kaldt om natta.Slike ferdigsett har vanligvis ikke bare en veldig dårlig CPU-blokk, men også en pumpe som leverer for lite flow for optimal ytelse.

Må berre få påpeike at radiatoren eg snakker om er ettermontert med 2xdenne. Dei orginale viftene ligge pakka vekk i ei pappøsje der dei høyre heime.

Har egentlig ikkje noke å komme tilbake med her anna enn at eg opplevde dei resultata eg gjorde. Har sjølv dreve med pc både privat og yrkesmessigt i fleire år og har i mi tid aldri opplevd ein luftkjøler som kan levere ein ytelse tilsvarande det H100 klarte. Dette var med vifter som var oppgjitt og lage 12-13 decibel med lyd (ja dei er skrudd ned, eg veit dei kan lage meir lyd). Tviler på at ein luftkjøler faktisk klarer det når temperaturen stiger, men kansje under lett bruk. No køyrer nemte cpu forresten med overklokka multiplier uten at det har auka gradene meir enn 4-6 grader opp ved belastning. No har jo cpu-en vel og merke ein tdp på 95 watt (som er ganske lite for ein desktop prosessor) so det hadde vert artigt og sitt tall fra ein H100 på t.d ein amd am3 cpu. Der snakker vi fort om ein tdp på 120-130 watt.

Samtidig er jo fordelen med vatten som mange påpeikar at du slepper å fjerne all varmen fra kabinettet (og det rimelig fort dersom luftkjølinga skal virke effektivt). Du kan jo og nærmast fjerne behovet totalt med å ha radiatoren på utsida, eller kjøpe ein større radiator og droppe viftene fullstendig.

Lenke til kommentar

Raden på H100 er jo elendig når man kommer ned i 300RPM-tallet. Du får ikke nok trykk for god ytelse der. Tviler også på at en i7 ligger på 30°C, det er idletemperaturen min med full custom-loop og vifter på 800RPM. Sammenlign med en D14, så får du se akkurat hvor "god" H100 er.

Lenke til kommentar

Raden på H100 er jo elendig når man kommer ned i 300RPM-tallet. Du får ikke nok trykk for god ytelse der. Tviler også på at en i7 ligger på 30°C, det er idletemperaturen min med full custom-loop og vifter på 800RPM. Sammenlign med en D14, så får du se akkurat hvor "god" H100 er.

Skal seiast at det ikkje var eit skjermkort i denne pc-en på måletidspunktet då. Det kan ha hjelpt til. Trur faktisk eg blingsa med viftene kan ha vert 2x denne. I so tilfelle lager den litt under 20 desibel so då vinner du ikkje fult so mykje på lyden lenger. Men begge desse viftene er jo CPU vifter so dei skal jo ha svært gode mottrykk's egenskapar. Det var igjen heile grunnen til at valget landa på to cpu vifter frå noctua. Temperaturane er uansett rett, det kan eg dokumentere om du vill.

Men ville fortsatt anbefalt alle som spør og gå for eit vannkjølingssett framfor ein dyr cpu kjøler. Trur du henter mykje på at varmlufta går rett gjennom radiatoren og ut av pc-en.

Vist noken har lyst kan dei jo rekne ut og sammenligne kjølearealet på radiatoren og D14. Tviler på det er mindre kjøleareal på radiatoren vertfall, sikkert litt meir med tank på dei resultata eg fekk.

Lenke til kommentar
Støymessig eige dei ferdige setta ein lufktjøler dersom du investerer i nye vifter (dei som kjem med bråker ein del). Har erfaringa med ein Corsair H100 på ein intel I7. Temperaturen på CPU-en går aldri over 30 grader sjøl under belastning, lyden er som sagt ikkje høyrbar dersom man investerer i nye vifter.Det som kan bli utruleg kult med det her settet er jo mulegheita for å kjøle grafikkkortet og. Håper berre pumpa i CPU blokka har kraft nokk til å pumpe vattenet gjennom begge deler ellers kan du jo like godt kjøpe alt i deler.Den store fordelen med vatten er jo at varmen vært samla på ein plass og gjerne blåst rett ut av kabinettet. Då sleppe du ha 4 vifter for å blåse lufta inn i og ut av kabinettet. Ein luftkjøler (uansett kor god den er) er ubrukeleg dersom den ikkje får tilført ny kald luft.
H100 kjøler bedre enn en NH-D14 hovedsaklig fordi den har 2000RPM-vifter. Setter du 2x Gentle Typhoon 1150RPM på begge to vil du ende opp med 1-2°C forskjell i temperaturer avhengig av tilfeldigheter.Temperaturavlesninger som ligger mer enn 15°C unna makstemp på prosessor er gale, og er totalt 100% ubrukelige. Å si at CPUen holder seg på 30°C sier bare at CPUen er kald nok, du vet ikke egentlig noe om hvor kald den faktisk er. Du kan likegodt si at det er kaldt om natta.Slike ferdigsett har vanligvis ikke bare en veldig dårlig CPU-blokk, men også en pumpe som leverer for lite flow for optimal ytelse.
Må berre få påpeike at radiatoren eg snakker om er ettermontert med 2xdenne. Dei orginale viftene ligge pakka vekk i ei pappøsje der dei høyre heime.Har egentlig ikkje noke å komme tilbake med her anna enn at eg opplevde dei resultata eg gjorde. Har sjølv dreve med pc både privat og yrkesmessigt i fleire år og har i mi tid aldri opplevd ein luftkjøler som kan levere ein ytelse tilsvarande det H100 klarte. Dette var med vifter som var oppgjitt og lage 12-13 decibel med lyd (ja dei er skrudd ned, eg veit dei kan lage meir lyd). Tviler på at ein luftkjøler faktisk klarer det når temperaturen stiger, men kansje under lett bruk. No køyrer nemte cpu forresten med overklokka multiplier uten at det har auka gradene meir enn 4-6 grader opp ved belastning. No har jo cpu-en vel og merke ein tdp på 95 watt (som er ganske lite for ein desktop prosessor) so det hadde vert artigt og sitt tall fra ein H100 på t.d ein amd am3 cpu. Der snakker vi fort om ein tdp på 120-130 watt.Samtidig er jo fordelen med vatten som mange påpeikar at du slepper å fjerne all varmen fra kabinettet (og det rimelig fort dersom luftkjølinga skal virke effektivt). Du kan jo og nærmast fjerne behovet totalt med å ha radiatoren på utsida, eller kjøpe ein større radiator og droppe viftene fullstendig.

Jeg kjører en amd x6 1100 med corsair h80 kjøling! posessoren kjører 141w og holder en temp på 22 ved vanlig bruk (type facebook++) og ca 35 grader ved full load

og den oc til 4.0ghz

Endret av f0ss3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...