Gå til innhold

Ateister som søker Gud

Anbefalte innlegg

Er du en ateist som søker Gud, svar på følgende spørsmål:

1: Tror du det er mulig at Gud eksisterer?

2: Hvor ofte ser du på Frasier?

3: Søker du frelse?

4: Er du opptatt av utseendet ditt?

5: Er saddam hussein et godt forbilde?

6: Er du ateist fordi du vil skille deg ut og skape en mest mulig unik identitet?

7: Betyr det mye for deg å vise andre mennesker at du er intelligent?

8: Hvor mange timer bruker du på å tenke fremfor å skrive på forumet?

9: Er du ærlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en ateist, men søker ingen Gud.

Ønsker allikevel å svare deg:

1. Kan vel hende det. Ingen vet det.

2. Aldri. Hvordan er det relevant? :huh:

3. Definer 'frelse'. Hva er det? Er det å være 'lykkelig'?

4. Ikke spesielt.

5. Over hodet ikke.

6. Slettes ikke. Jeg er ateist fordi jeg tar avstand fra Gud. Det skal nevnes at jeg har vært kristen.

7. Nei, for meg er det viktig at jeg er i stand til å forsvare mine meninger, ikke hvorvidt andre anser meg som intelligent eller ikke.

8. Tenke på hva da? Man tenker vel hele tiden?

9. Ja.

Lenke til kommentar

Søker ingen gud for så langt er det ingenting annet enn påstander som fremmer noen av disse gudene...

Men svarer på spørsmålene allikevel...

Det er mulig. Men som sagt, bevisene for en er fraværende og jeg ser ingen grunn til å tro på noen av gudene på det grunnlaget som forefinnes i dag. Og hvis det finnes en gud er det ingen av de gudene vi mennesker har funnet på så langt... Til det er de gudene som fremstilles i div bibler rett og slett for dumme...

2: Hvor ofte ser du på Frasier? Aldri

3: Søker du frelse? Nei. Hvorfor skulle jeg søke den frelsen du tenker på, fra innbilte og kunstige "synder" egentlig? Har da bedre ting å bruke tiden min på enn slikt...

4: Er du opptatt av utseendet ditt? Ikke spesielt annet enn for ikke å skremme folk.

5: Er saddam hussein et godt forbilde? Ikke noe bedre enn hitler nei... Eller noen av de andre diktatorene som gjør grusomme ting mot folket sitt i den tro at det er DE som er de lidende oppi galskapen...

6: Er du ateist fordi du vil skille deg ut og skape en mest mulig unik identitet? Nei, jeg er ateist fordi jeg var ærlig nok til å ta en skikkelig titt på hva jeg trodde på... Ingen behagelig prosess, men når du faktisk er ærlig og det går opp for deg at du tror på grunnlag av påstander og veldig lite annet er ateisme den eneste ærlige løsningen på problemet. Jeg kunne ha fortsatt å juge til meg selv om hvor virkelig jesus var og hvor mange "bevis" jeg kunne drømt opp, men jeg valgte den ærlige veien jeg...

7: Betyr det mye for deg å vise andre mennesker at du er intelligent? Til en viss grad, såklart, som det gjør for alle andre mennesker, da de færreste vil fremstille seg som idiot...

8: Hvor mange timer bruker du på å tenke fremfor å skrive på forumet? Hva om jeg skriver det jeg tenker på forumet? Du gjør ikke det? Det forklarer en del....

9: Er du ærlig? Ja jeg gjør hva jeg kan for å være ærlig ja. Ikke lett bestandig å være ærlig hele tiden og med alt i livet, så det er alltid rom for forbedring, men ja, jeg vil vel si at jeg er ærlig ja. Hvordan jeg måler min ærlighet? Enkelt, ved å se på mannen som ser tilbake på meg i speilet og vite at han er ærlig! Det hjelper ikke at andre tror du er ærlig, det er hva DU vet som teller og siden jeg vet at jeg er ærlig så er det en ærlig mann som stirrer tilbake på meg fra speilet... Enkelt egentlig, men det krever faktisk kontroll på en meget viktig menneskelig egenskap, nemlig kognitiv dissonans...

Så hva svarte du på disse spørsmålene Lonelyman?

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ateist vil aldri søke gud, det er ikke mulig ettersom definisjonen på ateist er en BENEKTER av gud. Du leter etter agnostikere.

Sterkt uenig.

Jeg vil si at den reneste definisjonen ateisme er fravær av gudetro. Derfor har blandt annet wikipedia delt opp ateisme i mange undergrupper slik som sterk ateisme og svak ateisme.

Og hva agnostisisme angår så er ikke det beskrivende for om man tror på gud eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

JA.

JA

JA

NEI.

JA.

6: Er du ateist fordi du vil skille deg ut og skape en mest mulig unik identitet?

JA.

JA.

364+

JA.

------------- ------------- ------------

(TurboNello fremviser kunsten å lyve offentlig)

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke spørsmålene som er så veldig relevante, jeg puttet inn irrelevante spørsmål for å teste hvor åpne folk er til å søke Gud.

Topic er ganske klar, men psykoanalytisk så skulle alle som ikke søker Gud unngå spørsmålene av irritasjon, men åpenheten til Gud gjør at de likevel vil svare på irrelevante og dumme spørsmål.

Har du noen gang vært sammen med ei jente og finner ut at hun ler til alt du sier selv hvor kjedelig det er? Hun er altså ÅPEN til deg, fordi hun har anerkjent og godtatt at det er deg hun liker, og ikke spøkene du forteller.

Det er slik med mennesker, vi er merkelige dyr. Det samme gjelder folk vi ikke liker og folk vi liker, vi tillater at de vi liker sier mer tåpelige ting enn det vi gjør med folk vi ikke liker, da innskrenker vi toleransen.

triha, RWS og turbonello ser ut til å være åpne for å søke Gud da de besvarte alle spørsmålene på tross av alle de tingene jeg påpekte.

De har brutt alle barriererne som jeg kan se. Den første barrieren som ble brutt psykoanalytisk er topicen selv. Det står klart og tydelig i topic at det spør om ATEISTER som søker Gud, barrieren ble mentalt og ubevisst brutt.

Alle de irrelevant spørsmålene som ligger inni mellom de seriøse spørsmålene ble besvart, hvilket betyr sterk åpenhet for temaet og for å søke Gud.

:tease:

Lenke til kommentar

Det er ikke spørsmålene som er så veldig relevante, jeg puttet inn irrelevante spørsmål for å teste hvor åpne folk er til å søke Gud.

Topic er ganske klar, men psykoanalytisk så skulle alle som ikke søker Gud unngå spørsmålene av irritasjon, men åpenheten til Gud gjør at de likevel vil svare på irrelevante og dumme spørsmål.

Har du noen gang vært sammen med ei jente og finner ut at hun ler til alt du sier selv hvor kjedelig det er? Hun er altså ÅPEN til deg, fordi hun har anerkjent og godtatt at det er deg hun liker, og ikke spøkene du forteller.

Det er slik med mennesker, vi er merkelige dyr. Det samme gjelder folk vi ikke liker og folk vi liker, vi tillater at de vi liker sier mer tåpelige ting enn det vi gjør med folk vi ikke liker, da innskrenker vi toleransen.

triha, RWS og turbonello ser ut til å være åpne for å søke Gud da de besvarte alle spørsmålene på tross av alle de tingene jeg påpekte.

De har brutt alle barriererne som jeg kan se. Den første barrieren som ble brutt psykoanalytisk er topicen selv. Det står klart og tydelig i topic at det spør om ATEISTER som søker Gud, barrieren ble mentalt og ubevisst brutt.

Alle de irrelevant spørsmålene som ligger inni mellom de seriøse spørsmålene ble besvart, hvilket betyr sterk åpenhet for temaet og for å søke Gud.

:tease:

WOW....der tok du oss!!!

Du er genial LonelyMan :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

At vi er åpne har ingenting med din gud å gjøre, ihvertfall ikke alt, da vi nok er åpne for ALLE guder skulle det dukke opp bevis for dem. Din gud er ikke den eneste guden der ute som det blir påstått at har eksistens....

Men du forstår ikke dette du, du forstår ikke at åpenhet er akkurat det motsatte av å binde seg til en gud og dermed være program forpliktet til å fornekte all annen informasjon, for så sikker er du og alle andre troende på at det er dere som sitter med fasiten at dere ikke evner å se at det å tro på en av disse gudene og tro at den guden er sann uten annet enn fantasi som "bevis". På toppen av det tror dere at å fornekte alt annet er et sundt tegn, et tegn på åpenhet og inkludering... men tar grundig feil.

For åpen er du kun når du faktisk klarer å være åpen for alt, også andre guder. Jeg tror ikke på noen gud, men det er fordi det ikke finnes et eneste bevis for noen gud, ikke fordi de ikke _KAN_ finnes, for det kan jeg ikke slå fast. Jeg tror heller ikke på spøkelser, men jeg er faktisk åpen for at det kan være noe vi enda ikke har utforsket... Å stille seg fornektende, slik foreksempel lonelyman gjør med alle andre guder, er alt annet enn åpen... Men jeg har møtt busslaster med kristne som tror på prestens løgner og at kristne er spesielt åpne for alt mulig (underlagt at gud, deres gud, er det head master såklart....)

Og jeg søker ikke gud, hvorfor skulle jeg det? Å "søke" gud er for meg det samme som å kaste alt jeg kan og vet ut av vinduet og ta intellektuelt selvmord, det er å søke gud for meg... For skal jeg "tro" på en gud må jeg skyve til side at det ikke finnes et eneste bevis for noen av de påståtte gudene, heller ikke den jeg ønsker å tro på. skulle jeg trodd på lonelymans gud måtte jeg "glemme" alt som står i bibelen om den guden, hans enorme ignoranse og dumhet, hans smålighet, hevngjerrigjhet og tilbednings kåthet, for ikke å snakke om alle drapene han vettløst har foretatt i følge sin egen bok. Slikt sett FORSTÅR jeg godt at de fleste kristne aldri har lest bibelen og hvorfor kritne prester ALLTID preiker om de gode bitene i bibelen, for de fleste troende ville faktisk blitt i sterk tvil hadde de fått servert de mindre flatterende bitene av bibelen om den guden de tror er kjærlighetens gud... Så hykleriet lenge leve her også!!

Og det er en grunn til at jeg aldri kan bli hverken kristen eller muslim eller religiøs i det hele tatt... Så har du grunner som ærlighet og stormannsgalskap... Jeg er for ærlig til å juge til meg selv om gud. For det er ingenting som tilsier at den kristne, (eller jødiske eller islamske gud for den sakens skyld) eksisterer... Stormannsgal i form av å ønske meg evig liv har jeg heller ikke... Jeg ville faktisk ikke hatt det om jeg ble tilbudt det, men det kan være fordi jeg faktisk forstår hvorfor vi må dø... (Er jo en såkalt evolusjonist vettu...)

Så nei, jeg søker ikke noen gud. Og skulle jeg gjort det ville ikke den kristne gud ha vært den jeg søkte, til det er han for dum rett og slett, for hevngjerrig og smålig og tilbedningskåt... Valhell derimot tiltaler meg... :)

Men siden jeg ikke kan velge å tro på det heller så får jeg fortsette å løpe rundt her og være en skeptikker...

• Liker 4
Lenke til kommentar

1: Nei. Ikke har jeg behov for at det skal finnes en gud heller. Når jeg en gang dør blir det akkurat som før man blir født tror jeg. Et evig liv i himmelen hadde jeg faktisk takket nei til visst det skulle finnes.

2: Nei. Frasier er en dritt serie.

3: Nei.

4: Nei. Men prøver hvertfall å holde hygienen i orden :)

5: Nei.

6: Nei. Hva har det med unik identitet å gjøre?

7: Nei. Er ikke intelligent.

8: Tenke gjør man hele tiden så vil si 24 der.

9: Ja vil da tro det. Noen spanske forekommer vel iblandt.

Lenke til kommentar

Nei.

Aldri. Går det i hele tatt om dagen?

Nei.

Sånn passe.

Nei.

Nei. Jeg er ateist fordi jeg ikke har sett noen brukbare beviser for guder.

Nei, egentlig ikke.

Så lenge jeg er våken så tenker jeg. Jeg skriver ikke så veldig mye.

Ja

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig at noen av gudene representert i noen av verdensreligionene eksisterer, men jeg har ingen metafysisk sperre angående noe som kan ha vært årsaken til noe ("gud"), men jeg ser på dette som forholdsvis usannsynslig også.

Nei. Jeg tror ikke på religiøs frelse.

Ikke veldig, men litt. Hvordan er dette relevant? Jeg er ikke religiøs og om egoisme er tilfellet for spørsmålet, så er det ikke noe problem sånn sett.

Nei. Terrorister er aldri et godt forbilde, uansett.

Nei. Ateisme er ikke "unikt". Det er rasjonelt og veldig utbredt i Norge.

Nei.

Jeg tenker mye mer enn jeg skriver på forumet.

Jeg følger ingen Immanuel Kant-filosofi, så jeg skal ikke si at jeg har luftet en hvit løgn før. Og på fylla. Det er moro. Ellers er jeg et ærlig og oppegående menneske med rasjonelle moralsprinsipper, håper jeg.

Nå har jeg noen spørsmål til deg, LonelyMan:

1. Hva er poenget med denne tråden?

2. Hvorfor hadde du så mange dømmende, forutinntatte og fordummende spørsmål (Saddam, utseendet, intelligens). Å være gudløs er ikke det samme som å være en motbydelig klyse. Finn frem definisjonen av ateisme.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Hvilken Gud, hva kan det/han/henne gjør?

Av Abraham religionene, ja kanskje, men ingen bevis peker på at en slik skapning eksisterer.

Slik de fleste beskriver Gud, så er han selvmotsigende og derfor logisk umulig, hans bøker er også svært selvmotsigende.

Så på det et par ganger på TV2, ålreit serie, ser ikke helt hva dette har med temaet å gjøre, er du et troll?

Fra hvem? Guds krav om å tilbe han er urimelig, jeg aviser hans krav (selv-om han ikke eksisterer)

Til en viss grad, jeg er mer opptatt at folk oppfatter meg, slik jeg selv oppfatter meg selv.

Nei.

Tja, nei egentlig ikke. Mange skeptikere blant vennegjengen, selvom jeg bor i bibelbete Norge.

nei, men jeg liker å diskutere. Jeg kan alltid lære noe nytt.

Ikke mye, jeg liker å se på debatter å la tankegangen gå vill der.

Når det gjelder viktige saker ja. Hvit løgn er ikke farlig.

Lenke til kommentar

1: Hvilken gud snakker vi om? Siden det ikke er spesifisert, får jeg ta utgangspunkt i gud som i definisjonen til språkrådet: overnaturlig vesen som har makt over naturen og menneskene/alle tings skaper og opprettholder.

Jeg betviler sterkt at det kan finnes noe slik som dette. Det virker som om dette vesenet i så fall bryr seg særdeles lite om alt på jorda, egentlig.

2: Ante for 20 sekunder siden ikke hva det er. Nå vet jeg det, og svaret mitt er: Aldri.

3: Hva slags frelse? Jeg vil gjerne bli reddet fra en vanskelig situasjon hvis jeg noen gang havner i en, ja. I form av en kristen frelse, derimot: nei, jeg har det jo fint fra før.

4: Mye mindre enn de fleste.

5: Han er et godt forbilde hvis du har et ønske om å bli som ham. Ingen mennesker burde ønske å bli som ham, dog. Det er jo selvsagt kun min mening. Hadde jeg vært en islamist kunne nok min oppfatning av moral vært ganske annerledes.

6: Jeg er ateist fordi jeg vokste opp i et relativt ikke-troende hjem, og fordi jeg, takk alle naturlover (!), ikke ble servert historier med særs tvilbare kilder av tendensiøse skole- og førskolelærere. Det hadde ingenting med identitet å gjøre.

7: Jeg liker å fremme et bilde av meg som intelligent i situasjoner hvor det er sosialt akseptabelt og/eller kan ha positive ringvirkninger for meg selv. I situasjoner hvor jeg kan potensielt skape negative tankestrømninger hos en motpart, ville jeg nok ikke gjort det.

8: Jeg er vel litt "lurke"-aktig av meg. Jeg har ikke alltid noe å komme med, og da føler jeg ikke at det er noe poeng å kommentere. Jeg tenker nok en del, ja.

9: Jeg er ærlig med meg selv - alltid. Jeg er hovedsaklig ærlig med andre, men synes ikke det er noe galt i en hvit løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...