RWS Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Har du noen gang prøvd å søke Gud eller å få kontakt med han? Det søket ble ganske ensidig fant jeg ut... For er du ikke villig til å juge til deg selv om den "kontakten" man tror man har med denne høyst imaginære guden så klarer man heller ikke å få kontakt... Gud er ikke for ærlige folk har jeg kommet frem til, sjokkerende nok... Det fins bare en Gud, det er uinteresant å diskutere religioner. Men har du forsøkt å søke Gud? Det sier jo alle religioner og siden din gud ikke kan legge flere bevis for seg enn de andre, hvorfor skulle vi tro på det? Hvorfor skulle vi tro at det finnes noen gud i det hele tatt? Blir for dumt og tåpelig å postitulere slike logiske håpløsheter... Men er DU ærlig nok til å forstå det? Neppe... Jeg har kontakt med Gud og jeg er lykkelig med det selv. Bra for deg!! Placebo kommer tydeligvis i mange varianter, også som føleri med gud... Vår hjerne slutter aldri å forbløffe meg med hva den faktisk klarer å overbevise enkelte , beklager uttrykket, svake sjeler til å innbille seg, og ikke minst hvor mye kognitiv dissonans og confirmation bias folk er villige til å bruke for å opprettholde den troen... For ærlige er ikke disse påstandene dine, ikke i det hele tatt... 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nå skal jeg legge til en annen kommentar, spesielt rettet til Red Frostraven og triha, les nøye: Du kan ikke bruke en uverifisert Gud eller mange uverifiserte Guder til å gjøre en spesifik uverifisert Gud usannsynlig Jeg skrev usannsynlig. Les to til tre ganger. Men gudene mine er like verifisert som gudene dine, og gudene mine kan eksistere sammen med guden din dersom guden din er guden som herjet i midtøsten for 6000 år siden. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg er helt satt ut...Hva i huleste er det dere snakker om. Det er jo Mikke Mus som styrer hele universet. Det har han sagt til meg gjennom bønn. Så drit i å dikt opp falske guder og start å søk sannheten! 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Folk har prøvd å "omvende" meg siden jeg gikk på barnsben. Jeg ble dratt med i søndagsskoler, korøvelser, bibellesninger... Folk kommer på døra, på gata, på jobben og skal omvende meg. Det gjorde ingenting noe virkeligere for meg av den grunn. Jeg har gått igjennom harde tider uten at jeg har følt at en gud er noe virkeligere for meg av den grunn (noen mennsker blir til tider plutselig kristne når de møter litt motbør). Jeg er vel i grunnen det man kan kalle immun, rart med det. 1 Lenke til kommentar
H3N Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Har prøvd, men har ikke funnet noen Gud. Om en Gud eksisterer vil jeg gjerne vite om det, men jeg ser ikke helt for meg at det skjer... og det er jeg egentlig ganske lettet over. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Faktisk! Allah åpenbarte seg for meg! Han gjør dette svært ofte,spesielt når jeg er lonly.. Vi har snakket mye om deg, og generelt om den kristien troen og konkludert med at det er trist at djevelen prøver å narre deg til å tro noe så naivt som at jesus var Guds sønn og ikke en vanlig profet.. Jeg greier ikke å bevise dette,men gosh,skulle ønske du tok meg seriøst,sånn at den eneste virkelige gud kan hjelpe deg.. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg skulle egentlig ønske jeg kunne tro på "barnefortellingene" om at det er en allmektig gud som bare vil meg godt. Det hadde vært betryggende og fritatt meg for ansvar. Men jeg finner det hele naivt og vanskelig å tro på. Hvordan kan livet være så urettferdig for så mange om han/hun/det finnes? Og hvorfor finnes det ikke noe bevis? Og hvorfor varierer fortellingene så mye? Nei, for meg blir dette på samme måte som andre fabler. Gamle fortellinger som prøver å prakke på oss en moral. I de fleste tilfellene er det på merkelig vis laget slik at det skaper en overklasse og moralen "tilfeldigvis" er sammenfallende med denne overklassens interresser. Gud er god heter det. Men jeg ser ikke denne godheten. Alle overgrep som er utført i hans navn er klare eksempler på maktmisbruk. Enten er ikke gud allmektig, eller så er hand ond/likeglad eller så eksisterer han ikke. Jeg finner det siste mest troverdig. Vi trenger ikke denne guden. Ikke for å være moralske. Ikke for å være gode. Ikke for å ha det godt. Jeg finner ingen trøst i et hypotetisk liv etter døden. Tvert i mot. Hvorfor skal man i det hele tatt prøve når alt man trenger er å be om tilgivelse for sine "synder" (og hva som kalles synder er jeg i ekstremt mange tilfeller uenig i) og man kommer inn i hans rike? (Retorisk spørsmål.) Nei, er man god lønner det seg. De skaper et godt samliv/samfunn der alle tjener på det. Etisk egoisme på en måte. Eller det blir kanskje litt feil å kalle det det også. Men det vil uansett lønne seg for både enkeltindivider og grupper å gjøre det som er "moralsk". Egentlig liker jeg ikke uttrykke moral heller. Moral er bare en gitt gruppes felles uskrevne regler for hva som er riktig. Til enhver tid har hva som har vært moralsk riktig vært i utvikling og forandring. Det sier meg at det ikke er en gud eller en "riktig" moral. Jeg synes den vitenskaplige forklaringen på hvordan ting har blitt som det har blitt er uendelig mye mer troverdig og spennende enn å si at "God did it!". Det blir for enkelt. Kunne sikkert fortsatt å skrive om dette i evigheter, men føler allerede nå at mine poeng har kommet godt nok frem. Utbrodering er unødvendig. 2 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Folk har prøvd å "omvende" meg siden jeg gikk på barnsben. Jeg ble dratt med i søndagsskoler, korøvelser, bibellesninger... Folk kommer på døra, på gata, på jobben og skal omvende meg. Det gjorde ingenting noe virkeligere for meg av den grunn. Jeg har gått igjennom harde tider uten at jeg har følt at en gud er noe virkeligere for meg av den grunn (noen mennsker blir til tider plutselig kristne når de møter litt motbør). Jeg er vel i grunnen det man kan kalle immun, rart med det. Noen blir kanskje kristne i motbør, selv ble jeg kristen den andre veien mens jeg var en svært pågående og aktiv ateist. Men tilbake til det du sier om immun, du er ikke immun, kunnskap om det ukjente handler ikke om å være immun eller ikke, det handler om å være vitende vs uvitende, ikke immun vs suspekt Så når du sier du er immun så har du allerede tatt et standpunkt mot nåværende og fremtidige argumenter, og det ligner ikke på immunitet, det ligner på sneversynthet. Bare for å gjøre deg litt oppmerksom på hva du sier (Jeg har ikke tid å svare på alle poster her, det er for mange som skriver samtidig, men straks jeg ser en post så vil jeg om jeg har tid, motbevise den ganske kjapt, det tar bare noen sekunder som regel, men i dag har jeg veldig dårlig tid) Endret 16. mars 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Da lar vi L4r5's innlegg stå å vente på deg til du har tid å "motbevise" faktumene hans Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg kan ikke sitte å underholde et helt forum. Helt ærlig så føler jeg meg som en turist i en afrikansk jungel hvor det sitter 25 apekatter i buskene og kaster bananer etter meg, mens jeg febrilsk forsøker å kommunisere med apene at jeg er der for å se på dem, ikke for å plage de. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Wow. Her prøver jeg å skrive et saklig innlegg i en debatt og holdningen jeg blir møtt med er at jeg er en apekatt. Takk. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Det er iallefall veldig stor usakligheter, med mye spydigheter, L4r5 var en av de få som holdt seg saklig. Men det er jaggu mye dårlig også. Og jeg KAN IKKE drive å svare på 25-30 personer hvor alle sammen er aktive hele tiden. Jeg tar de som er mest attraktive, de som tror de er smartest tar jeg for da får jeg mer gevinst av det. Jeg svarer heller ikke på skap-kristne, det er veldig overfladisk å snakke en sak og så er en helt annen person på innsiden. Jeg har avslørt 3 personer som er skap kristne og jeg kan ikke drive å leke med disse, det er overfladisk å snakke en sak du ikke står for. Comprehendo? (triha RWS og turbonello) Endret 16. mars 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det fins bare en Gud, det er uinteresant å diskutere religioner. Hvis det er uinteressant å diskutere religioner, så trenger vi ikke søke gud. Da kan gud eksistere uten at vi trenger å bry oss. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Det fins bare en Gud, det er uinteresant å diskutere religioner. Hvis det er uinteressant å diskutere religioner, så trenger vi ikke søke gud. Da kan gud eksistere uten at vi trenger å bry oss. Det sa jeg for å snevre inn tråden for den sklir alltid ut i feil retninger, har du aldri sett når tråder blir laget, så skriver de "Vi er ikke interessert i, xxxxxxx" Dette var min versjon av det. Det gjelder ikke universalt, men i denne spesifike tråden. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (...)Jeg tar de som er mest attraktive, de som tror de er smartest tar jeg for da får jeg mer gevinst av det. Så du svarer bare de som har billige argumenter som er lette å koste bort. Ja, det var jo... eh... minst like billig og en dårlig argumentasjonsteknikk.Jeg svarer heller ikke på skap-kristne,(...) Hva mener du med skapkristne? Det er et uttrykk jeg ikke har vært borti før. 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Som jeg sa i mitt forrige innlegg, jeg forsøkte å innsnevre tråden til trådemnet, men folk har ikke evner til å holde seg der. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hvis det er tolkningen din av debatten melder jeg meg ut. Gidder ikke diskutere med meg selv. Jeg er nemlig ganske enig med meg. Men takk for oppmerksomheten. Det KUNNE ha blitt interressant. \l4r5 ut Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Ikke meningen å forsøke å skremme eller såre noen. Ha det hyggelig, diskuter gjerne med hverandre, det kunne jo blitt interessant. Jeg kan jo se på, jeg er ikke så snakksalig i dag. Det viktigste er at gud fins og at dere kan stole på meg. Kors på halsen! Endret 16. mars 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det er iallefall veldig stor usakligheter, med mye spydigheter, L4r5 var en av de få som holdt seg saklig. Men det er jaggu mye dårlig også. Og jeg KAN IKKE drive å svare på 25-30 personer hvor alle sammen er aktive hele tiden. Jeg tar de som er mest attraktive, de som tror de er smartest tar jeg for da får jeg mer gevinst av det. Jeg svarer heller ikke på skap-kristne, det er veldig overfladisk å snakke en sak og så er en helt annen person på innsiden. Jeg har avslørt 3 personer som er skap kristne og jeg kan ikke drive å leke med disse, det er overfladisk å snakke en sak du ikke står for. Comprehendo? (triha RWS og turbonello) Så du mener at Triha, RWS og Turbonello er kristne på en eller annen måte? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Punkt 1: Ingen fossiler av is-giganter er funnet. Ouch nå sitter du i det siden bibelen snakker selv om kjemper som levde før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå