Gå til innhold

Filer og mapper endrer navn og filtype (eksterne hardisker)

Anbefalte innlegg

Hei.

(legger denne her siden den omhandler et lagringsmedium, men hvis den skal et annet sted så bare si ifra)

Skal prøve å forklare situasjoen så godt jeg kan, føler selv det er litt vel komplisert, så beklager hvis problemet kommer uklart frem.

For en liten stund siden så fikk jeg en ny harddisk, og siden jeg hadde fylt opp de jeg hadde fra før av, måtte jeg bytte litt rundt på de gamle og den nye hardisken for å få på plass til alt.

Det som da har skjedd er at på de gamle harddiskene har mange filer (dette er da avi/mkv filer) skiftet navn til filer som var på hardisken før. Dette er filer jeg har slettet for å få plass til de nye filene. Men det er ikke bare at de har skiftet navn, de har ikke lengre noe filendelse.

En fil har dermed gått fra å hete: FNLS01E01.mkv til å hete Gjøkeredet (f.eks)

Det er ikke noe system i dette. I noen mapper har 3 filer endet navn, mens i andre har ingen.

Enkelte mapper har også endret navn. Også her har de mappene som har skiftet navn endret navn til filene som var på harddisken fra før av.

I tillegg til dette er det noen andre ting som er merkelig.

1: Søppeldunken på maskinen (mac, om det skulle ha noe å si) nekter å tømme seg helt. Filene som ikke vil bli slettet er filer som lå på den eksterne harddisken fra før av. Noen av disse filene som ikke vil bli slettet er filene som nå har "tatt over" plassen til de filene jeg har flyttet over.

2: I et forsøk på å ordne opp koblet jeg den eksterne harddisken til en pc, for å sjekke om problemet var der også. På den ene harddisken kom de riktige navnene tilbake igjen, og disken ble som den skulle være. Altså, Gjøkeredet ble til FNLS01E01.mkv. Når jeg tok den eksterne harddisken tilbake inn i macen, så var filene fortsatt i orden.

På den andre harddisken derimot funker ikke dette trikset. Jeg veit dermed ikke hva som jeg gjorde når jeg fikset den ene disken første gang.

Hadde vært veldig fint om noen hadde noen tips til hvordan jeg kan fikse dette, for er ganske mye data som har endret navn/filendelse. I tillegg har enkelte mapper bare forsvunnet/innholdet blitt borte. De filene/mappene som er forsvunner anser jeg som fortapt, men de filene som har tatt en nytt navn/endrer filtype bør være mulig å få tilbake i riktig stand. Spesielt siden jeg har klart det på en annen disk som hadde det samme problemet.

Om det er noe dere trenger å vite for å hjelpe meg så bare spørr i vei! Godt mulig jeg har forklart dette dårlig, men er ikke en ekspert på dette området.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...