Gå til innhold

Jobbintervju - signalingeniør jernbaneverket


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med at jeg har mitt første jobbintervju med Jernbaneverket denne uken, har jeg noen spørsmål.

 

Er det noen andre her som har vært på intervju i Jernbaneverket? Stiller de noen spørsmål bortsett fra de vanlige intervjuspørsmålene man kan lese i artikler om jobbintervjuer?

 

 

Hva slags kleskode er akseptabelt som søker til ingeniør i Jbv? Jeg tenker en pen olabukse, pen skjorte og pensko. Jeg mener at dette er et vanlig antrekk en dag på jobb for en ingeniør av denne typen?

 

 

Kom gjerne med andre tips til forberedelser før intervjuet. Har skrevet ned en del om meg selv og prøver å komme opp med gode svar til de spørsmålene jeg regner med å få.

 

 

På forhånd takk=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antrekket ditt høyrest greit ut, normalt sett bør du kle deg litt finare enn du planlegger å gjere til daglig, men du bør også passe på å ikkje overdrive.

 

Eit godt tips vil være å "spane" ut arbeidsplassen på forhånd for å sjå korleis dei andre går kledd på akkurat denne arbeidsplassen. Det er aldri godt å vite om dette er ein arbeidsplass som er veldig casual eller dei opererer med ei sjølvvalgt dresskode.

 

 

Når det gjeld spørsmåla så er det vanskelig å forberede seg. Arbeidsgivere som er dårlige til å gjennomføre jobbintervju vil ofte ty til spørsmål av typen "nevn 5 positive og negative sider ved deg sjølv".

Men vanligvis er sjølve jobbintervjuet meir uformelt. Dei har alt sett CV-en din sidan du har fått intervju, det er derfor klart at dei liker det dei ser av kompetanse. På jobbintervjuet så vil dei sjå om du bekrefter inntrykket som dei sitter med, og dei vil bedømme om du ser ut til å være ein pålitelig person som passer godt inn i arbeidsmiljøet.

 

 

Du bør passe på å handhelse og presantere deg tydelig, gjerne med eit fast (men ikkje hardt) håndtrykk. Slappe handtrykk gir eit dårlig inntrykk av deg, men pass for all del på at du ikkje ender opp med å utfordre din potensielle sjef i ein styrkeduell.

 

Du bør også lese deg litt opp om bedrifta, kunnskap om virksomheita viser til at du har interesse for jobben. Det treng ikkje å være så mykje, eit kjappt google søk burde holde lenge.

 

Deretter bør du eigenleg være deg sjølv. Ærligheit er viktig, husk at det ikkje vil hjelpe mykje å lyge sidan det blir oppdaga i løpet av prøveperioda.

Lenke til kommentar

Hei!

 

I forbindelse med at jeg har mitt første jobbintervju med Jernbaneverket denne uken, har jeg noen spørsmål.

 

Er det noen andre her som har vært på intervju i Jernbaneverket? Stiller de noen spørsmål bortsett fra de vanlige intervjuspørsmålene man kan lese i artikler om jobbintervjuer?

 

 

Hva slags kleskode er akseptabelt som søker til ingeniør i Jbv? Jeg tenker en pen olabukse, pen skjorte og pensko. Jeg mener at dette er et vanlig antrekk en dag på jobb for en ingeniør av denne typen?

 

 

Kom gjerne med andre tips til forberedelser før intervjuet. Har skrevet ned en del om meg selv og prøver å komme opp med gode svar til de spørsmålene jeg regner med å få.

 

 

På forhånd takk=)

 

 

Hva slags ingeniør er du???

De jeg kejnner som har jobbet for jernebaneverket har sluttet alle som en etter 1 år eller noe.Det er jo offentlig etat som vidt jeg vet, det er ikke der du vil jobbe som ingeniør både m.t.p lønn og utfordrende oppgaver.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk til dere to første for gode svar=)

 

 

Hva slags ingeniør er du???

De jeg kejnner som har jobbet for jernebaneverket har sluttet alle som en etter 1 år eller noe.Det er jo offentlig etat som vidt jeg vet, det er ikke der du vil jobbe som ingeniør både m.t.p lønn og utfordrende oppgaver.

 

Jeg er ferdig som elektro-automasjonsingeniør til sommeren. Jeg spurte ikke hva du syntes om Jernbaneverket som arbeidsplass, men om tips til intervju her. Men hvis noen her på forumet er eller har vært ansatt, vil jeg gjerne høre erfaringer fra dem.

 

De tingene du nevner er sånt man skal finne ut av på et jobbintervju.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk til dere to første for gode svar=)

 

 

Hva slags ingeniør er du???

De jeg kejnner som har jobbet for jernebaneverket har sluttet alle som en etter 1 år eller noe.Det er jo offentlig etat som vidt jeg vet, det er ikke der du vil jobbe som ingeniør både m.t.p lønn og utfordrende oppgaver.

 

Jeg er ferdig som elektro-automasjonsingeniør til sommeren. Jeg spurte ikke hva du syntes om Jernbaneverket som arbeidsplass, men om tips til intervju her. Men hvis noen her på forumet er eller har vært ansatt, vil jeg gjerne høre erfaringer fra dem.

 

De tingene du nevner er sånt man skal finne ut av på et jobbintervju.

 

Jaja prøvde bare å gi vennlig råd.Er selv elektro/aut ing og for meg virker det som om det kansje er førstejobb etter endt utdanning?

 

Det er veldig gode tider og man bær være selektiv med hvor man starter å jobbe og hvilke erfaringer man får da det har veldig mye å si for videre muligheter io arbeidslivet.

 

Få ting koster mer enn feil erfaring og hvis man kansje kan få tilbud fra andre hadde jeg definitivt vurdert det, men det er seff opp til deg hva du vil gjøre med karrieren din.

Lenke til kommentar

Hva slags ingeniør er du???

De jeg kejnner som har jobbet for jernebaneverket har sluttet alle som en etter 1 år eller noe.Det er jo offentlig etat som vidt jeg vet, det er ikke der du vil jobbe som ingeniør både m.t.p lønn og utfordrende oppgaver.

 

Jernbaneverket er vel statlig om eg ikkje tar heilt feil.

I forhold til lønn så ligger dette i mellomsjiktet mellom kommunale og private jobbar.

 

Kvar folk vil jobbe får være opp til kvar enkelt, ved å jobbe i offentlig sektor så bytter ein høg årsinntekt mot høg jobbsikkerheit og gode pensjonsordninger.

 

Når det gjeld utfordrande oppgåver så kjenner eg ikkje godt nok til jernbaneverket til å seie så mykje om arbeidsoppgåvene. Men det er vanligvis ikkje så stor forskjell mellom utfordringane i offentlig og privat sektor.

Lenke til kommentar

Den aktuelle stillingen lønnes som overingeniør, mellom ca 426-480k i året, selv om de søker spesifikt etter nyutdannede... Så til å være offentlig er ikke lønna så verst.. Og da er overtid betalt... En kompis har fått kontrakt med kongsberg maritime, og der har han en geunnlønn på 400k...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, og takk for det.

 

Jernbaneverket kjørte i denne prossessen ikke andregangsintervjuer såvidt jeg vet, dvs. at jeg kun var på et intervju.

 

Det som var i fokus på intervju var følgende punkter:

 

De presenterte jernbaneverket og stillingen for meg.

Fortell om meg selv.

Forberedelse til intervjuet?

Min oppgave i gruppen min gjennom studiene.

Hvorfor denne jobben passet for meg?

At jeg forsto hva stillingen gikk ut på.

Til slutt spurte de om jeg fortsatt var motivert for denne jobben, etter å ha hørt mer om den.

 

Uten å ha vært på andre seriøse intervjuer før, tror jeg dette var et nokså standard intervju, med de vanligste spørsmålene som "Hvorfor bør du få jobben?" og "Hva kan du bidra med?". De gikk også gjennom karakterene mine samme med meg.

 

Jeg fikk også et spørsmål som kan minne om et case, men svært mye enklere: "Hva gjør du dersom du ikke vet hvordan en oppgave skal løses?"

 

 

Skal du på intervju i nær fremtid? Isåfall, lykke til!

Lenke til kommentar

HEI!

Ja jeg skal på jobb intervju i nærmeste fremtid.

Jeg studerer siste semestere som kybernetikk ingeniør.

Jeg har ikke C i snitt det er noe de krevde fikk jeg høre,

men jeg skrev et motivasjonsbrev til dem og det vippa meg

opp slik at jeg ble inkalt til intervju, er det noen konkrete tips du har

til meg,karakterene mine er rett under c i snitt,men motivasjonen

er på topp.

 

Starter du til august???

Lenke til kommentar

Jess, jeg starter i slutten av August.

 

Har vel ikke flere konkrete tips enn det jeg har gitt allerede tror jeg.

 

Forbered deg til intervjuet, google og les om intervju på diverse nettsteder, og les deg opp litt på hva og hvordan jernbaneverket gjør ting. Og kle deg nogenlunde ryddig, så burde du ha en reell sjanse til å få jobben. Sist, men ikke minst, er det veldig viktig å vise at du er motivert for stillingen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg jobber i JBV og er veldig fornøyd med denne arbeidsgiveren. Jeg syns lønnen er ok, for noen er den veldig bra - det kommer litt an på. Men best er jo alle godene. En fantastisk fleksibilitet i forhold til hverdag og ferie og mulighet for ulønnet permisjon. Kompetanseheving stort sett hele tiden, om man ønsker det. Gratis tog i hele Norge. Gratis pensjonssparing. Etablert bedriftsidrettslag med forholdsvis god økonomi.

 

Det kan hende at mange unge ingeniører som begynner i JBV jager videre grunnet lønn, men det er veldig mange som blir i lang tid. Det er også mange som kommer over fra andre samferdselsetater, og vi har faktisk også en del innleide konsulenter som blir fast ansatte på eget initiativ.

 

Jeg stortrives i hvert fall, og har akkurat foretatt et valg etter å ha fått et vesentlig bedre lønnsmessig tilbud av et konsulentselskap - jeg blir i JBV. Det er utrolig moro å holde i trådene i prosjekter fremfor å være utførende konsulent på oppdrag, syns jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hi, I'm an American and I had a phone interview with Jernbaneverket this week for a Computer Developer position. They began the interview by telling me about what kind of position was available and what kind of person they were hoping to fill the position. These questions followed:

 

What is your previous experience with this type of work?

 

If one of your more experienced team members disagreed with you about how to complete a task at work(and it was you who was actually right), how would you solve this issue?

 

If you didn't know the answer to something, how would you go about finding it?

---> And if the internet didn't have your answer and there was no one at JBV who had the answer, how would you then go about finding out the answer?

 

Do you have a good sense of humor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...