Vent180dager Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hei! Sist torsdag etter jeg hadde dusjet brukte jeg en q-tip i øret, men tenkte ikke helt over hva det var jeg gjorde å endte opp med å dytte den ut og inn litt sånn fort og gæli. Jeg tror q-tippen slo borti trommehinna fordi det kjennes ut som om jeg har propp i høyre øret hele tiden, men det føles helt normalt dersom jeg drar øreflippen min litt hardt bakover. Er det noen som vet hva jeg burde gjøre? Det er veldig slitsomt og frustrerende.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Du burde kanskje være litt forsiktig med dette, men i.o.m at du ikke har blødninger så kan du kanskje ta sjansen på litt egenbehandling. Hvis du er det minste usikker på dette lar du lege undersøke deg. De har utstyr for å kikke inn i øret og se om det er fysiologisk skade. Hvis du vil prøve selv så hold deg for nesen og blås forsiktig. Det kan utligne trykk som gjør at trommehinnen går tilbake. Samme type behandling som trykkforskjellen som gjør trommehinnene spente når du reiser med fly. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Tryggeste er vel å bruke noe skyllemidell. Ikke q-tips. Saltvann har jeg lest skal fungere. Har selv testa jordnøttolje, men det tar litt tid å få ut igjen siden den er veldig tykk. Kjapp test: Hold for nesa og blås imot. Du kjenner nå knepp/trykk/propp i ørene. Slipp nesa og kjenn om det forsvinner med en gang, evt. når du gjesper. Hvis trykket ikke forsvinner har du tette øretrompeter (fra nesa til indre øret). Da hjelper ikke q-tips, saltvann eller noen form for rens. Og det føles akkurat ut som propp i øret. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Du burde kanskje være litt forsiktig med dette, men i.o.m at du ikke har blødninger så kan du kanskje ta sjansen på litt egenbehandling. Hvis du er det minste usikker på dette lar du lege undersøke deg. De har utstyr for å kikke inn i øret og se om det er fysiologisk skade. Hvis du vil prøve selv så hold deg for nesen og blås forsiktig. Det kan utligne trykk som gjør at trommehinnen går tilbake. Samme type behandling som trykkforskjellen som gjør trommehinnene spente når du reiser med fly. Jeg prøvde det like etter det skjedde og dagen etterpå, men jeg vet ikke om jeg gjorde det "riktig" eller lenge/hardt nok. Da jeg prøvde det idag for ikke så lenge siden ble jeg bare svimmel.. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Gjorde det samme som deg på ungdomsskolen engang, hadde q-tips i og lot den stå, så når jeg skulle ta den ut så dunka jeg borti den og fikk skikkelig dott. Varte i flere dager, føltes ut som jeg var døv på det ene øret, men det gikk over innen en uke. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Fra gammelt av sies det at du ikke skal lengre inn i øret enn du kommer med albuen. Det sier vel noe om hvor forsiktig man bør være. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Gjorde det samme som deg på ungdomsskolen engang, hadde q-tips i og lot den stå, så når jeg skulle ta den ut så dunka jeg borti den og fikk skikkelig dott. Varte i flere dager, føltes ut som jeg var døv på det ene øret, men det gikk over innen en uke. Burde jeg la det være i en uke eller to å se om det fikser seg selv, eller burde jeg få det sjekket så fort som mulig? Endret 12. mars 2012 av Vent180dager Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Har vært slik ei uke nå. Trodde nesten det var borte, eller jeg la bare ikke merke til det lenger, også etter jeg tok meg en dusj så ble det veldig tydelig igjen. Noen forslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Noen forslag? Ja.. en tur til legen!! Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Noen forslag? Ja.. en tur til legen!! Såpass? D: EDIT: Fant en gammel ørekikkert og fikk en venn av meg til å se etter. Er vist proppa fullt av voks.. Jaja, er vel på tide med en vårvask. Endret 16. mars 2012 av Vent180dager Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Et tips: Aldri bruk q-tips i øret da det kan legge igjen bomullsrester i øret som kan føre til midlertidig Tinitus (øresus), snakker av erfaring. Man skal generelt ikke fjerne ørevoks, da ørevoksen er med på å beskytte mot infeksjoner i øregangen. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Earwax (Obs: Inneholder bilder av ørevoks) TL:DR: Ikke fjern ørevoks med mindre det er et helseproblem, dette er noe fastlegen din vet bedre enn deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå