Gå til innhold

Project Silentium - Kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intresang tråd. Vil tro du ikke har mulighet til å flytte PC'en bort fra soverommet..? :p

Det du skulle hatt er et isolerende headsett som var koplet opp mot ringeklokke, vekkerklokke, brannalarm, etc... :p

 

Skal kjøpe en til deg hvis jeg finner det.. :p hehe

 

Om det ikke finnes slikt enda, er det sikekrt noe som kommer.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha en kjøler som var relativt liten. Archon er høy og bred, men ganske smal i forhold til jumbo-kjølerne D14, Silver Arrow, Phanatech etc. Når load-temperaturen ikke skiller mer enn 3-5 grader er det ikke noe poeng for min del (som ikke overklokker) å ha en massiv aluminiumsklump som gjør det vanskelig å jobbe i kabinettet ved senere anledninger.

 

Ja, jeg vurderte faktisk Silver Arrow til passiv kjøling av CPU, men jeg tror prosessoren ville kommet opp i godt og vel 100 grader ved lengre load-belastninger.

 

Nå har jeg en 3770k på vei, da. Så kanskje jeg prøver passiv kjøling med Archon, bare for å teste ut.

 

Silver Arrow er forresten hakket vassere enn D14. Den kommer også med to 140mm PWM-vifter, mot bare en 140 og en 120mm pwm på D14SE.

 

 

In other news: Kommer med tilbakemeldinger etter jeg har montert ny CPU :)

Lenke til kommentar

Ja, men husk at det der var med "overklokking", da. Ikke at 4.2GHz er noe å skryte av akkurat, men det var det som ble satt opp automatisk av hovedkortet.

 

Har nå stilt turboen tilbake til automatisk (ca 3.9GHz), og senket volten fra 1.110 til 0.950. Kjørte en kjapp Prime95 blend test, og tempen var ikke over 65 grader.

 

Og Furmark er egentlig ikke noe relevant test for grafikkort uansett. Skal se om jeg ikke får tatt en runde i ett eller annet spill en kveld, for litt mer real world scenario. Tipper det vil ligge rundt 80~ grader.

Lenke til kommentar

du snudde ikke cpu kjøleren mellom de to testene?

 

Nei. Tenker jeg bare har det slik det står nå, slik det er avbildet.

 

Idle tempen ligger på 35~ grader på prosessor, og 40~ grader på skjermkort. Dette er med alle viftene på 600~ rpm.

 

Kjører også undervolt. I TurboV Evo har jeg satt Vcore til 0.960, men Probe II sensoren melder at Vcore ligger på 0.8 med denne settingen. Hva som er riktig vet jeg ikke, men BF3 har ikke gitt meg spontan reboot eller blåskjerm enda, så jeg regner med at det er OK.

 

Load temps ligger rett oppunder 60 grader nå, fortsatt med viftene på 600~ rpm, og alt er a-OK virker det som.

Lenke til kommentar

Én vifte > tre vifter :thumbup:

 

Bare å vente på 680 DCUii nå. Vann, havregrøt og en god porsjon tålmodighet til frokost i uoverskuelig fremtid hehe

 

Post temperatur resultatene fra GTX 680 DCUii når du har installert GPUen. Jeg er ganske interessert i å vite hvor bra DCUii er med tanke på temperatur. Min Acclero Extreme Plus II er ganske imponerende da den holder GTX 580 under 65c på 900Mhz men den passer ikke til GTX 680 og det var ganske frustrerende å feste minnekjølerne på GTX 580 med settet fra Acclero. Jeg har selv tenkt å kjøpe en GTX 680 med custom kjøler. Da blir det enten DCUii, Twin Frozr III eller Lightning.

 

Casen din er fin og ryddig. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har nok mye mere kompetanse en meg på dette, men jeg har likevel noe jeg vil komme med :)

Om du titter i signaturen min, så ser du oppsettet. Dette lager maks 30DB støy når jeg gamer. Og da har jeg ikke mere en 60-70 grader på GPU og 45-50 på CPU. ( og ikke veldig mye mere under stress testing)

Det er knapt hørbart. Dette står på soverommet, og jeg gamer fint mens fruen sover.

Om du er enda mere støysensitivt, så kan du jo alltids skru ned viftene enda mere innen for tolenransen på temperaturen.

Jeg tror det oppsettet kan bli 100% lydløst om jeg gjør det samme. Men jeg er livredd for alt over disse temperaturene, så jeg kommer ikke til å skru ned noe vifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har mekanisk harddisk i kabinettet ditt. Du har to 80mm vifter på skjermkortet med 1000~ rpm som laveste verdi. Og her er hva xbitlabs sier om Noctua 140mm viftene du bruker:

 

The first group includes a few not very successful models, namely: the rustling Evercool Red Scorpion, roaring Xigmatek Crystal 140 and … Noctua NF-P14 FLX. The latter fell into this group solely because of its super-high price and unjustified ambitions. While Evercool Red Scorpion is the cheapest of all and therefore can be excused for its not the best performance, and Xigmatek’s roaring can be forgiven due to beautiful LED lighting and high static pressure, then Noctua NF-P14 FLX has no excuse whatsoever. The fan designed by an entire institute of Austrian engineers with quite a few unique technologies should at least be among the leaders in airflow and noise. Unfortunately, we don’t see anything like that, so the verdict is - nothing special.

 

For all del, det ser ut som et meget stille oppsett, men lydløst vil det aldri bli (ref: mekanisk harddisk, skjermkortet og til en viss grad kabinettet).

Lenke til kommentar

Du har mekanisk harddisk i kabinettet ditt. Du har to 80mm vifter på skjermkortet med 1000~ rpm som laveste verdi. Og her er hva xbitlabs sier om Noctua 140mm viftene du bruker:

 

The first group includes a few not very successful models, namely: the rustling Evercool Red Scorpion, roaring Xigmatek Crystal 140 and … Noctua NF-P14 FLX. The latter fell into this group solely because of its super-high price and unjustified ambitions. While Evercool Red Scorpion is the cheapest of all and therefore can be excused for its not the best performance, and Xigmatek’s roaring can be forgiven due to beautiful LED lighting and high static pressure, then Noctua NF-P14 FLX has no excuse whatsoever. The fan designed by an entire institute of Austrian engineers with quite a few unique technologies should at least be among the leaders in airflow and noise. Unfortunately, we don’t see anything like that, so the verdict is - nothing special.

 

For all del, det ser ut som et meget stille oppsett, men lydløst vil det aldri bli (ref: mekanisk harddisk, skjermkortet og til en viss grad kabinettet).

 

Vel, de har nok korrekt i den artikkelen, men jeg synes det upåklagelig. GPuene høres som et lite sus om jeg øret inntil kabinettet, og alt annet er av. er jeg 10 CM ifra hører jeg ingenting. Har hatt flaks med disken hittil. Men den skal byttes ut. '

 

Og fruen min sover 1 m unna pulten min, og hun hører ikke et kvekk når jeg gamer. Så tror kabinettet hjelper meg meget godt! :)

 

Ville bare dele mine tanker og eventuelle tips, men virker som du har dekket alt.

 

 

EDIT

Forresten! Ser jeg har driti meg litt ut signaturen. Jeg har jo Asus sine DCU modeller. Jeg hadde bestilt gigabyte sine, men ombestemte meg.

 

Og ser jeg har glemt å endre dette.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010637935/asus-geforce-gtx-670-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ disse har jeg.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

The fan designed by an entire institute of Austrian engineers with quite a few unique technologies should at least be among the leaders in airflow and noise. Unfortunately, we don’t see anything like that, so the verdict is - nothing special.

 

Enig i dette. Har selv 3 stk Noctua 140mm liggende, og synes de er veldig dårlig i forhold til hva de lover. Det er mulig de yter bra noise-airflow ratio på 70-100% speed, men startvolten som kreves er jo latterlig høy. De går jo ikke lavere enn 70 % speed? Da blir det aldri lydløst.. Derfor har jeg tenkt å kjøpe vifter som faktisk kan senke hastighet litt når systemet har lave temperaturer (97 % av tiden). Det kan ikke Noctua (min mening).

 

Kjøpte en Gentle Typhoon etter anbefaling fra MDC..... og synes det er en annen verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjente jeg nesten ble litt trist... Prøvde å komme med noe som kan tilsvare en kombo av lydløshet. Og blir møtt arroganse og "overlegenhet" (i mangel på bedre ord)

 

tsk tsk... Skjønner hva folk sier om dette forumet egentlig.

 

JA JEG GIKK OT NÅ! og det var ikke dedikert til skreddern, man MDCCLXXVI. :/

Lenke til kommentar
Kjente jeg nesten ble litt trist... Prøvde å komme med noe som kan tilsvare en kombo av lydløshet. Og blir møtt arroganse og "overlegenhet" (i mangel på bedre ord) tsk tsk... Skjønner hva folk sier om dette forumet egentlig. JA JEG GIKK OT NÅ! og det var ikke dedikert til skreddern, man MDCCLXXVI. :/

 

Hehe :)

 

Jeg skjønner at folk kan virke veldig bastante og arrogante, det synes jeg også noen ganger, men prøver da å tolke det som er skrevet i litt bedre mening. De fleste ønsker å bidra positivt! Tror forumets form bidrar til endel konflikter/misforståelser... man uttrykker sine egne meninger på 1 minutt og med minst mulig skriving.

 

MDCCLXXVI har prøvd en masse ting og gjort noen valg. Det vises godt når han skriver innlegg, spesielt i hans egen tråd. Her er det høye krav til lydløshet, ikke bare stillegående :) Men om det beste for han passer deg får du vurdere selv. Om man har noen lunde fornuftige stillegående komponenter tror jeg plassering av kabinett har mer å si enn noctua vs scythe vs thermalright.

 

En annen ting som kan være veldig forskjellig fra person til person er støygulvet i rommet man sitter. Jeg har f.eks. en bekk utafor huset, ei dame som romsterer litt i huset, varmepumpe i første etasje... Andre hører armbåndsuret tikke når de har pc'en slått av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...