MDCCLXXVI Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Kommentarer til Project Silentium Mer utfyllende post kommer snart. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Liten feil i "monetering" i post nr#2 , skal være Montering antar jeg ;-) Ser spennende ut da jeg selv har pønsket på å lage en grei og lydløs pc, så blir morsomt å se hva du får til utifra dette prosjektet. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Har du vurdert vannkjøling? Med litt strømgjerrige komponenter og skikkelig dimensjonert vannkjøling kan du kjøre veldig, veldig stille. Og jeg vil tro at temperaturene dine blir bedre også Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Ja, jeg vurderte vannkjøling for ca et halvt år siden. Men, som den perfeksjonisten jeg er ble det fort dyrt, i tillegg til at det var veldig vanskelig å finne tester/reviews som var nøye med støynivå på pumper. Har prøvd vannkjøling før, for mange herrens år siden, da med en eiheim 1046(?)-pumpe, og det var mer bråk enn jeg kunne tåle. Kombinert vanntank/pumpe kunne vel være en løsning, men synes det var vanskelig å lese seg til/gjøre seg opp en mening om hva som var de facto når det kom til støysvake komponenter. I tillegg har du en del andre minus, som etterfylling, rensing, mulighet for lekasje... Føler at luftkjøling er veien å gå om man vil ha minst mulig dB(A). Nå som strømgjerrige komponenter blir mer mainstream, selv på entusiastprodukter, ser det lysere ut i horisonten! Men for all del, hadde jeg hatt ræva full av penger skulle jeg gjerne smekka opp et EK-vannkjølingssett Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg hører ikke pumpen min i det hele tatt. Det er en veldig svak brumming om jeg holder øret inntil pumpen. I mitt oppsett nå er det faktisk viften i PSU som høres best. Og Seasonic M12D-850 er ikke akkurat en bråkete PSU. Jeg kjøler 2 stk 480 GTX og et eVGA Classified X58 basert hovedkort samt en Core i7 980 Extreme. PSU er den komponenten som bråker mest. Det sier litt. Rensing har jeg aldri gjort, og når jeg oppgraderte vannkjølingen her rundt nyttår hadde ting surret i ca 2 år, uten noe som helst påfylling, rensing eller vedlikehold. Alt var fortsatt godt som gull. Lite støvtørking i maskinen blir det også, rett og slett fordi selve maskinen ikke inneholder en eneste vifte. PSU og de to radiatorene mine er det eneste, og de er i et eget "kammer" nederst i maskinen. Adskilt fra resten. Jeg har så godt som bare EK i kjølingen min. Ingenting å utsette. Full custom vannkjøling av høy kvalitet koster noen kroner, det gjør det. Men man kan gjøre det veldig mye billigere enn jeg har gjort, for å si det sånn. Tar du deg litt tid til planlegging/montering så vil jeg ikke si at lekkasje er noe å tenke på. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Pics or it didnt happen Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Pics or it didnt happen Det er hjort! Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Du nevnte i prosjekt tråden din at H80 ikke er veien å gå. Why? Om det er fordi viftene bråker kan du jo bare bytte disse. Holder på å skal planlegge en lydløs PC selv, og tenkte jeg fortsatt skal bruke H80, bare bytte viftene. Så om det vare noe annet enn viftene som bråket så vil jeg gjerne vite dette. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 I H60, så bråker pumpen relativt mye. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Du nevnte i prosjekt tråden din at H80 ikke er veien å gå. Why? Om det er fordi viftene bråker kan du jo bare bytte disse. Holder på å skal planlegge en lydløs PC selv, og tenkte jeg fortsatt skal bruke H80, bare bytte viftene. Så om det vare noe annet enn viftene som bråket så vil jeg gjerne vite dette. Jeg brukte Noiseblocker vifter på radiatoren. Pumpa bråka helt forferdelig mye. Kunne ikke la PC-en stå på om natta fordi lyden irriterte meg grenseløst. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Hva slags lyd? Min H60 bråker som en harddisk, høres IKKE bra ut. Løste det ved å koble pumpen til en viftekontroller. Nå er den stille. Har du vurdert støy-isolerende matter? Endret 24. april 2012 av Bertelsen Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Hadde samme problem med min H60. Sporadisk "gammel-harddisk-som-søker"-lyd. Etter jeg satt ned hastigheten til <4000 RPM, så var det bare en jevn dur. Fortsatt ikke akkurat stillegående. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Det skiller én grad mellom H80/H100 og Thermalright Archon/Noctua D14 ved idle. 5-10 grader ved load. Skjønner ikke hvorfor man skal prøve støy-isolerende matter og alskens triks for å gjemme støyen. 550D er forresten "støydempet". Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Jeg vil anbefale Corsair H100 med noen veldig stille vifter i Push-Pull og Acclero Extreme Plus II (III er snart tilgjengelig) for GPUen (den er litt dyr og jeg måtte bestille den fra Kina). Med kjøleren nevnt ovenfor så kan jeg så vidt høre GPU viftene når den kjører på max (som er 85%) og GTX 580 tempen er max 66c overklokket til 900mhz core og 2200mhz memory. Voltagen er på 1.088v. Edit: Jeg bruker HAF X som er dårlig lydisolert og med tanke på dette så er Acclero Extreme Plus II ganske imponerende etter min mening. Endret 24. april 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
AThought Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Hvor mange vifter bruker du i systemet ditt MDCCLXXVI, og er det vanskelig å ta bort retail viftene og bytte dem ut? Endret 25. april 2012 av AThought Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 For øyeblikket er det to vifter som trekker luft inn forran, en som blåser ut bak, en på cpu-kjøleren og en på gpu-kjøleren. Lenke til kommentar
AThought Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Noen mulighet for å skrive en liste med alt innholdet i PC'en? (viftekontroll osv, plassering av vifter) Den vifte- skjermen var jo driiit stilig, hvordan fikk du det til? Får lyst til å bygge den samme PC'en, så nærme lik jeg klarer å få den Synes den ser kjempe stilig ut og når dette kombineres med stillhet og kjøling... Håper det ikke er for mye å spørre om og at du har lyst til å dele det detaljerte arbeidet du har gjort. Mvh AThought Endret 26. april 2012 av AThought Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Oppdaterte hovedinnlegget, for dem som bruker "mine innlegg" til å følge med Går an å trykke "følg dette emnet" øverst i tråden hvis man vil følge kun hovedtråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå