Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv hatt støv på sensoren og hos meg fremstår disse kun som mørke flekker.

Her kan det se ut til at flekken slipper gjennom lys i midten så for meg kan dette kanskje ligne på en vanndråpe av noe slag...?

Er en ganske solid flekk dette her, så jeg tviler påat det er kun løst støv. Kan se ut som en størknet vanndråpe eller noe.

Men jeg vil tippe at denne flekken kommer fra sensoren ja, for av erfaring så kan man ha ganske mye skitt på linsen før det i det hele tatt vises på bildet. Har sett bilder som er tatt med knuste linseglass hvor man nesten ikke ser skadene på bildet.

Hvis det sitter en fastgrodd flekk på sensoren så husk minst mulig berøring. Blås først. Går ikke dette så bruk en fin børste. Går ikke dette så prøv forsiktig med en lenspenn.

Lenke til kommentar

Børste og linsepenn? Risikerer man ikke da å dra skiten utover sensoren? Jeg ville aldri brukt det på sensoren, men sånn er jeg. Enten luft, eller ting som er lagd for å brukes der.

Man vil uansett måtte "dra" skiten utover uavhengig av hvilken metode man bruker. Så lenge flekken må berøres så blir det slik.

Men husk atsensoren har et "glass" som denne flekken sitter på. Denne flekken sitter da altså ikke direkte på sensoren, men glasset som sitter forran. Jeg tror nok et slikt glass vil tåle litt berøring.

Dog ville jeg vert veldig forsiktig med å bruke for mye veske hvis dette skal brukes. Sørg for å bruke veske som fordamper. Hadde vert mer bekymret foor dette kontra bruk av lenspen.

Men det finnes jo mange måter og rense sensoren på som er "riktig".

Jeg har vertfall renset fler sensorer med lenspen uten problemer.

Men er man usikker,såsend inn kameraet til rens hos noen som kan dette. Ikke noe vits i å legge "matcho" akkurat her, hehe.

Lenke til kommentar

Personlig så likte jeg ikke "Sensor Swab" som er slike tillpassede plastikk stenger med tøybit på tuppen som skal setten inn med renseveske.

Fikk aldri helt dreisen på disse og synes bruk av Lenspen var mye enklere. Man kommer lettere til, og man slipper å bruke veske.

Lenke til kommentar

Det var ganske stort også - kan være en dråpe av noe slag. Ta nye bilder og se om den fremdeles er der. Sjekk som sagt både bakelement og sensor.

Tipper det er et pollenkorn.

Jeg har prøvd meg på en sensorswab en gang og den gjorde bare vondt verre ...

Lenke til kommentar

Hele poenget er vel å rengjøre sensoren med minst mulig berøring og helst uten berøring i det hele tatt.

Hvis man ikke klarer og blåse bort "skitten" på sensoren så må det uansett berøring til og da er det jo et spørsmål hvordan man kan gjøre dette så forsiktig som mulig.

Skal man begynne med renseveske etc. så må man jo til med flytende veske og jeg er mer bekymret over flytende veske enn berøring av kun lenspen.

Men det er nå uansett måten JEG har funnet som fungerer best i mitt hode. Andre kan ha andre meninger og erfaringer.

Jeg fikk vertfall ikke bort skitten på sensoren med renseveske. og Sensor Swab. Men med LensPen fikk jeg det omsider bort.

Men jeg annbefaler kanskje å kjøpe en nye LensPen før man setter i gang. Kanskje også en som ikke har så veldig stor tupp og som er tynn i skaftet slik at man lettere kan komme til.

Lenke til kommentar

Sensorswab fungerer utmerket om det brukes rett, og eneste muligheten når ting virkelig sitter. Brukes ikke ofte for min del, men en nødvendighet når ingenting annet hjelper. Blåse ren sensor ble tidligere gjort daglig; nå er jeg mer på ukentlig :) Forøvrig gjør jeg det meste på f/1.4 - f/4 området og da viser ikke støv veldig bra.

Lenke til kommentar

Jada, Sensorswab fungerer, men har en tendens til å gi fra seg lo. Derfor kan det være litt strevsomt å få det helt støvfritt. Ikke så veldig mange forskjellige måter å bruke den på, så jeg tror nok de fleste klarer å bruke den rett.Det finnes andre typer som er bedre, jeg husker ikke hva de heter i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Har heller aldri fått helt dreisen på "Sensor Swab" og væske. Har prøvd diverse suge- og blåse-utstyr, men ikke denne:

http://shop.fotoimpo...stem-fullformat

Er det noen som har erfaring med dette?

Ja jeg har brukt/bruker det ogmin erfaring er positiv med dette systemet.

Men det er min erfaring og ingen fasit :-)

Jeg kjøper nye luftflasker i den lokale fotosjappa etter behov .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takk for mange innspill. Har prøvd med blåsebelg i dag uten at det hjalp nevneverdig. Føler meg imidlertid ikke kompetent til å begynne å klore inni der sjøl, det blir det nok bare verre av...

Tipper det er pollen eller lignende, disse er litt klisset og setter seg som regel litt fast, er du ikke sikker på å gjøre rent selv kan det være lurt å få en som kan det til å gjøre jobben .

mvh Snekker`n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...