frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Kanskje litt misvisende tittel! Jeg skulle lage noe simple props til en filminspilling som involverte litt opptrykket tusenlapper, (brukte et bilde med et vannmerke som sier "lekepenger", men jeg innser at min 399,- printer fra Clas Ohlson er god nok til å lage relativt gode pengekopier, og "seddlene" kan gli rett igjennom på et stressende utested, (med mindre servitøren er skeptisk og kjenner etter på papiret eller ser nøye på den), i tillegg så laget jeg noe enkle laminerte "politiskilt" som så litt FOR bra ut :S er dette ulovlig, og hva bør jeg gjøre for å juridisk beskytte meg hvis det er ulovlig?? -frank Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 En falsk seddel skal vel være minimum 30% større eller mindre enn originalen + at den kun skal ha trykk på ene siden tror jeg. Jeg husker ikke hvor jeg hørte dette første gangen så ta det men en klype salt. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Følgende to linker gir deg straffeloven kapitel 17 om pengeforfalskning, og Norges bank sine retningslinjer for gjengivelse av penger: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-021.html http://www.norges-bank.no/no/sedler-og-mynter/regelverk/bruk-av-norsk-seddel--og-myntmonster-/ Endret 12. mars 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det er straffbart i seg selv å trykke eller kopiere pengesedler (strl § 367), såvel som å dele dem med andre (§ 369). Hvis du skal holde deg på rett side av loven bør du følge Norges Banks retningslinjer for bruk av seddel- og myntmønster. I tillegg er både seddel- og myntmønster beskyttet av opphavsrettslovgivningen. Falske politiskilt er det straff for bruk av, ikke produksjon av, såvidt meg bekjent. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Takk for gode svar. ser ut somom jeg er på det tørre, såvidt jeg ser -frank Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Problemet med penger som rekvesitta i film er hensikten er at dei ser nokenlunde ekte ut, dette vil være i direkte konflikt med kravet om at seddlane som du lager ikkje skal kunne forvekslast med ekte penger. Det er dette som er grunnen til at seddelen enten skal være mykje større eller mykje mindre enn den ekte seddelen for at det skal være lovlig. Det beste vil kanskje være å trykke seddlane på heilt feil papir? Kanskje du kan trykke dei opp på papp? Då vil alle som held seddelen umiddelbart vite at den ikkje er ekte og seddelen vil fortsatt sjå ekte ut på avstand noke som er perfekt for bruk i film. Alternativt kan du trykke opp seddelen på veldig tynnt papir. I straffelova står dette: § 174. Med Fængsel i mindst 3 Aar straffes den, som eftergjør i Ind- eller Udlandet gangbare Penge i Hensigt at udgive dem eller i saadan Hensigt anskaffer eftergjorte Penge, eller som medvirker hertil. Kortere Tids Fængsel kan anvendes, saafremt det alene er enkelte Mynter eller Pengesedler, som er anskaffede, eller som uden Benyttelse af dertil særlig egnede Redskaber er eftergjorte. Det er verdt å merke seg at det er eit krav om at hensikta med opptrykkinga av seddlane skal være å sette pengane i sirkulasjon før det er straffbart. Problemet er berre at du kan ha eit forklaringsproblem dersom nokon kjem over dine heimelaga penger sidan det er vanskelig å vite kva din eigentlege hensikt var. Mitt tips vil være å ta kontakt med norske produksjonsselskap for å høyre om dei har noken råd om korleis ein kan løyse denne problematikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå